jo jag och Dynamit-Harry är nog på samma nivå ibland!
Tecno erbjöd sig kolla på givarna så dom ligger på lådan nu, och jag ska ha lite annat för mig några dagar så
det kommer inte hända nått på några dagar men sen blir det nya friska tag!
Jag får eventuellt kolla lite med JB och se om han har några idéer kring bob-kortets märkliga beteende, men det får bli efter att du dubbelkollat mina värden mm så vi utesluter att det är jag som är felkällan.
Ingångarna aktiveras genom att kopplas till 0v, och om jag inte är helt fel ute så är det NPN givare som har en negativ utgång.
PNP är väl tyvärr den vanligaste givartypen.
Jag tror att jag har ett likadant kort. I och med att det ligger spänning på ingångarna så har de redan ett pull-upmotstånd.
Prova att jorda ingången och se om inte den aktiveras i programmet.
Om dina givare ger spänning ut när de är påverkade så måste du invertera signalen. Jag, som alltid försöker med de enklaste utvägarna, skulle prova med en NPN-transistor (det går ju bra med vilken liten transistor som helst). Kollektorn till ingången, emittern till jord och givaren till basen (via ett motstånd på någon kiloohm). Funkar det så behöver man ju inte krångla till det mer.
Det var intressant att se din film med fläkten. Jag har haft problem med att min maskin kan gå bra i ett par timmar för att sedan plötsligt tappa position med 10-15 mm. Kanske det kan vara det switchade nätagget som spökar. Jag skall testa att koppla in en liten last (En fläkt skadar ju aldrig) och se om det hjälper. Kanske man även kan koppla in en kraftig kondensator som extra "reservoar".
Jo ingångarna funkar på bob:en, dom indikerar i mach3 när man sluter dom mot jord, det som jag blev förvånad över är att dom ger
7-11V fast jag bara matar kortet med 5V?? (provade både med och utan dubbel matning)
Så funderade vi på vad J4 på kortet gör? Databladet säger "samma som +/- på isolationssidan"
Vi får se vad tecno säger när han kollat på sakerna, jag har postat det till honom så jag kan inte göra några tester just nu.
Att lasta nätdelen med en fläkt är nog inte fel, i mitt fall var det helt nödvändigt för att få stabil spänning, olastad slog det mellan 3-5V men med last blev det stabila 5v.
Jag har i alla fall fixat till en dator som jag ska ha till maskinen, helt "ren" och optimerad enligt mach3:s guide.
Nyaste mach3 installerat med licens såklart!
Till 17" skärmen kommer jag beställa pekskärmsfilm och montra in i den.
Ska nog fräsa ut fram/baksida till lådan idag så den blir klar också.
Nu är baksidan nästan klar, värme borde inte bli nåttt problem med dubbla 120mm fläktar med dammfilter.
Framsidan ska ju ha utblås men jag tänkte eventuellt sätta filter där också så det inte kommer in så mycket damm när den står avslagen.
baksidan.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Glada besked idag när Tecno ringde och berättade att han fått fart på givarna ihop med bob-kortet!
Några motstånd på rätta ställena så funkade givarna på 12V ihop med ingångarna.
Efter en skön semestervecka vid medelhavet så är jag sugen på att bygga vidare igen, X&Y borde jag kunna provköra senare i veckan!