Bygga LED-lampa för ljusterapi!?

Berätta om dina pågående projekt.
Nerre

Re: Bygga LED-lampa för ljusterapi!?

Inlägg av Nerre »

1/8 tum är 3,2 mm.

7,62 mm delning minus diodens diameter på 5 mm ger 2,6 mm mellan dioderna.

Att placera 5 mm dioder med 3,2 mm centrumavstånd är en fysisk omöjlighet.

15 lysdioder på 12 tum ger 0,8 tum mellan dioderna, d.v.s. 20,3 mm centrumavstånd (ger 15,3 mm luft mellan dioderna).
ljushuvud

Inlägg av ljushuvud »

Ja, jo, du har rätt. Så länge det går att utnyttja varje hål kommer jag ju att kunna placera de så nära varandra som möjligt, och eftersom varje hål på ett 3-hålskort verkar funka utmärkt ska det nog gå vägen.

Ja, fan. ELFAs kort är alldeles för dyra, och sen en hutlös frakt på det. Ett kalas med tio kort skulle då gå på 931 kr, att jämföra med om jag beger mig till Kjell och köper tio stycken artikel nr 89417 för 390 kr totalt. Så får det bli, då dessa också verkar ha obrutna kopparbanor om jag förstått saken rätt.

Nu förstår jag även skillnaden mellan länkar, banor och öar tack vare Kjells fina bilder. Men varför skulle länkar (3-håls) vara smidigare för seriekoppling av lysdioder?
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Köp inte obrutna kopparbanor, då kommer du få kapa dessa förhand mellan varje lysdiod. Inte roligt när det handlar om hundratals dioder.
ljushuvud

Inlägg av ljushuvud »

Okej. Då låter det på dig som att öar vore det ultimata. Länkarna kräver ju att jag kapar banor om jag lyckas placera dioderna i vartannat hål. Men varför ska banorna kapas? Jag trodde att jag behövde koppar'n?
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

se http://i19.photobucket.com/albums/b179/ ... CN0037.jpg
där han har ett kort helt utan kopparbanor, istället har han själv gjort små "lödöar" som sträcker sig över 3 hål, dessa har han gjort av lysdiodernas ben. Men finare är givetvis färdiga öar.
Nerre

Inlägg av Nerre »

ljushuvud skrev:Okej. Då låter det på dig som att öar vore det ultimata. Länkarna kräver ju att jag kapar banor om jag lyckas placera dioderna i vartannat hål. Men varför ska banorna kapas? Jag trodde att jag behövde koppar'n?
Lysdioderna ska ju sitta i serie. Om du har koppar mellan de två benen på en lysdiod så blir den ju kortsluten. Du måste alltså kapa "mellan benen" på varje lysdiod.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

1/8 tum är 3,175mm inte 0,3175mm (1 tum är 25,4mm) labbkorten har 1/10 tum i delning eller 1modul om 2,54mm i delning.
Om du använder länkkorten så använder du vart tredje hål och får 7,62 i delning sedan så använder du var tredje bana i y-led. Så får du 7,62*7,62 delning.
Om du är så dum att du köper fenolpapperskort (FR2) på kjell&co trots att jag varnat dig får du skylla dig själv.
Dom stinker APA, och att ha ansiktet nära torde vara en ren plåga iallafal de först 5 åren sen så luktar dom lite mindre.....
ljushuvud

Inlägg av ljushuvud »

Haha, limpan. Ska tänka på det! Minns att någon varnade för någonting men tänkte inte mera på det.

Nerre: Jag hajar. Men om jag ändå måste kapa mellan benen på de, varför inte köpa öar med en gång? Det måste väl ändå vara det mest ultimata. Då slipper jag kapa mellan benen på varje?

Om jag nu kommer att behöva kapa. Vilket verktyg gör jag detta smidigast med? En random tång?

Gimbal: Bilden funkar tyvärr inte.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Bilden funkade ju nyss :/ det är iallafall en av de bilder som finns med i det projekt du själv hänvisade till i början av tråden.

"Men om jag ändå måste kapa mellan benen på de, varför inte köpa öar med en gång?" :doh:

Kapa är nog smidigast med ett litet för stort borr.
ljushuvud

Inlägg av ljushuvud »

"Men om jag ändå måste kapa mellan benen på de, varför inte köpa öar med en gång?"

Ja? Frågan kvarstår.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Köp ETT kort, trehåls som vi rekommenderar, eller öar eller obrutna banor - vad du nu känner för - och testa hur det funkar. Sen kan du lättare avgöra själv hurdana kort du vill ha till resten.

Tänk på det som har sagts flera gånger redan, nämligen att dioderna ska seriekopplas, så du måste dels ha avbrott "under" varje diod, och dels ha något som kopplar dioderna till varandra. Det går att göra med obrutna banor (kräver kapning, finns särskilda verktyg på ELFA t.ex., eller går att göra med dremel el liknande), öar (kräver att du böjer diodbenen på undersidan för att koppla ihop dem), 2-strip som låter dig sätta dioderna på 5,08 mm avstånd utan kapning (om de nu får plats så tätt; tveksamt), eller 3-strip som låter dig montera dioderna på 7,62 mm avstånd utan kapning.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Testade på ett kort jag har liggande, det går inte med 2-strip, dioderna får inte plats så tätt. 3-strip funkar bra, men det GÅR att packa något tätare med obrutna banor (och kapa själv) eftersom man då kan ha varannan rad förskjutet ett hål så dioderna bildar ett zick-zack mönster.
Med ett fast 3strip kommer dioderna i räta rader och kan inte stå fullt så tätt.

Fast jag tvivlar på attdet är värt besväret då det blir ganska tätt med 3strip också. (själv skulle jag ABSOLUT ta 3strip).
ljushuvud

Inlägg av ljushuvud »

Det avgör nog saken. Jag har inte sett det framför mig förrän nu. Strömmen ska givetvis kunna röra sig framåt, från det ena benet på en diod, till det andra, och sen till nästa. Med öar skulle jag alltså behöva lägga till koppar mellan varje diod eftersom det är ett avbrott, men med 3-strip/länkar kan jag alltså sätta ett ben av en diod i änden av ena länken och det andra benet i början av nästa:

--a a-b b-c c-d d-e e-f... o.s.v. utan att behöva kapa eller lägga till. Det tog ett tag innan polletten föll ner, men nu ser jag det förvånansvärt uppenbara framför mig. Ha! :)

Ja, 3-strip blir det alla gånger då!

Men ifall att, vilket verktyg behöver jag för att kapa banor? :p

Edit: Felet var att jag inte föreställde mig dioden med ett ingångs- och ett utgångsben för strömmen, utan bara att dioden skulle lödas fast i en enda punkt på baksidan av kortet och strömmen sedan "vandra förbi". Svårt att förklara, men jag tänkte galet helt enkelt. Märkligt eftersom jag vet att ström rör sig från pol till pol. Men såhär föreställde jag mig det:

--|--|--|--|-- Där varje lodrätt streck symboliserar en lödpunkt och således en lampa. Korkat värre. Fast det förklarar kanske varför jag inte insåg hur smart det var med 3-strip.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Med trestrip labbkort så behöver du inte kapa en enda bana för det du vill göra.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Precis. Och OM man ska kapa beror det på var man skall kapa.

Det "normala" är att man änvänder en borr (3 mm?) och mer eller mindre borrar av kopparbanan mitt över ett hål. Man borrar alltså bara så långt att kopparbanan precis går av. Det finns särskilda borrar för detta (med väldigt flack spetsvinkel), men en vanlig borr funkar (för några få kapningar kan man snurra den med fingrarna bara, om den är vass, annars behöver man nån form av handtag).

Det är dock väldigt svårt att göra om det ska vara under en lysdiod, eftersom dess ben sitter i två närliggande hål (finns inget hål mellan dem) så får man då ta en hobbykniv och skära av (vilket dels är svårt att göra bra och dels blir ett väldigt kort avstånd över snittet). Möjligen kan man kapa med en dremel eller liknande, men det är svårt att inte skada banan bredvid då.
Skriv svar