Bygga CNC Fräs i MDF (Massa byggbilder)
Re: Bygga CNC Fräs i MDF
Perkla: kolla på jojjes lösning: http://www.bergan.se/shopimages/data/1154212219.jpg men en slangklämma fungerar nog lika bra om inte bättre, dock kräver den inställning.
Senast redigerad av Fräsen 19 september 2009, 01:35:46, redigerad totalt 1 gång.
Fräsen---->
Undrar om hela muttern är i ett stycke.. eller om den är i 5 delar.. ? Ja man kanske ska försöka få till nåt sånt då.. Undrar lite hur tjockt gods man bör ha ... ?
// Perkla
Undrar om hela muttern är i ett stycke.. eller om den är i 5 delar.. ? Ja man kanske ska försöka få till nåt sånt då.. Undrar lite hur tjockt gods man bör ha ... ?
// Perkla
Ett stycke, dessutom räcker det med tre snitt för att få den bra nog, dock enklare att göra fyra med handverktyg. Du behöver inte en fläns som han har på bilden, men den underlättar fastsättningen. Gods... som tidigare sagt.
Fräsen----->
Jahaa.. ok.. vad bra.. men menar du att om jag ska gänga M12 så bör godsets totala diameter vara minst 20mm minus det hålet som blir när man gängar då vill säga.. och biten ska vara 2-3 gånger M12:ans gänga.. alltså 25-30mm lång, o sen snittar man upp den 2 gånger så man får fyra flärpar och sen hittar man ett par ringtätningar som pressar åt dessa flärpar tillräckligt för att det ska funka..
Har jag fattat det rätt nu... ?
Blir detta en bättre mutter än att bara gänga i gods och sen inget mer.. ?
// Perkla
Jahaa.. ok.. vad bra.. men menar du att om jag ska gänga M12 så bör godsets totala diameter vara minst 20mm minus det hålet som blir när man gängar då vill säga.. och biten ska vara 2-3 gånger M12:ans gänga.. alltså 25-30mm lång, o sen snittar man upp den 2 gånger så man får fyra flärpar och sen hittar man ett par ringtätningar som pressar åt dessa flärpar tillräckligt för att det ska funka..
Har jag fattat det rätt nu... ?
Blir detta en bättre mutter än att bara gänga i gods och sen inget mer.. ?
// Perkla
Whynot---->
Ok.. ska kolla lite på det när jag får Acetalplasten.. exprimentera lite..
// Perkla
Ok.. ska kolla lite på det när jag får Acetalplasten.. exprimentera lite..
// Perkla
Du behöver bara ett snitt, men det blir ännu bättre med två.
Tar bara en minut med en bågfil eller en tunn annan såg.
Destu längre snitt, destu lättare att få bra fjädring.
Det är bättre med O-ringar. Dom justerar sig själva.
Ev. kan man trä ena ringen helt in först.
Tar bara en minut med en bågfil eller en tunn annan såg.
Destu längre snitt, destu lättare att få bra fjädring.
Det är bättre med O-ringar. Dom justerar sig själva.
Ev. kan man trä ena ringen helt in först.
jojje--->
Ja men då gör jag 2 snitt.. men vad menar du med att man kan ev trä ena ringen in helt först ?
// perkla
Ja men då gör jag 2 snitt.. men vad menar du med att man kan ev trä ena ringen in helt först ?
// perkla
Du behöver bara en om du gör slitsarna "lagom" långa (djupa). Så sätt den ena först helt in till roten och den andra i innersta spåret.
Sen flyttar du ut den till yttarsta spåret när det blir lite slitet.
Den dagen du behöver båda behöver du inte leta verkstan runt för att hitta en likadan.
Du förstår nog bättre när du fått ihop alla delarna och provat lite.
Sen flyttar du ut den till yttarsta spåret när det blir lite slitet.
Den dagen du behöver båda behöver du inte leta verkstan runt för att hitta en likadan.
Du förstår nog bättre när du fått ihop alla delarna och provat lite.
Varför visar du oss fingret föresten? Är det för att du tycker vi är ena riktiga loosers som fattar nada? 

jojje--->
Jasså är det så du menar..
, då fattar jag.. ska testa lite sen när det blir dags för det..
Nää jag visar absolut inte fingret åt nån här på forumet, ni är inga loosers.. många av dom som finns här på forumet tycker jag är riktiga genier som verkligen kan sin sak o många andras saker åxå..
Min visnings bild är inte riktat till nåt som har med nåt sånt som man skulle kunna tänka sig var nåt otrevligt eller så... tog bara den bilden för att jag inte hittade nån annan.. tror jag ska sätta in Ghostbusters loggan istället... får se hur jag gör.. eller en bild av min katt kanske... Kurt heter han och är 14 bast i rappet.
// Perkla
Jasså är det så du menar..

Nää jag visar absolut inte fingret åt nån här på forumet, ni är inga loosers.. många av dom som finns här på forumet tycker jag är riktiga genier som verkligen kan sin sak o många andras saker åxå..

Min visnings bild är inte riktat till nåt som har med nåt sånt som man skulle kunna tänka sig var nåt otrevligt eller så... tog bara den bilden för att jag inte hittade nån annan.. tror jag ska sätta in Ghostbusters loggan istället... får se hur jag gör.. eller en bild av min katt kanske... Kurt heter han och är 14 bast i rappet.
// Perkla
Annars kan du ta en ny bild. Sitt då på fingret, men passa dig så det inte försvinner. 

Idag har jag byggt lite på min CNC fräs, har dock haft en hel del annat att stå i åxå så jag har inte hunnit fullt så mycket som jag skulle vilja..
Nu har jag gjort kväll för idag...ska bygga imorgon har jag tänkt.
Sätter in några bilder så ni kan se vad jag gjort idag.

Kommentera gärna..
// Perkla
Nu har jag gjort kväll för idag...ska bygga imorgon har jag tänkt.
Sätter in några bilder så ni kan se vad jag gjort idag.

Kommentera gärna..
// Perkla
Funderar lite på det här med att man kanske kan ha belysning vid spindeln.. hur funkar det igentligen och vad ska man ha för typ av lyse.. dioder.. ?
Vad är det som ska driva lyset... nåt speciellt kort eller går det direkt från Standardelektroniken.. ??
Har nämligen tänkt jag ska ha bra lyse vid spindeln så man lätt kan se när själva fräsen arbetar..
Några förslag eller tips på detta.. ??
// Perkla
Vad är det som ska driva lyset... nåt speciellt kort eller går det direkt från Standardelektroniken.. ??
Har nämligen tänkt jag ska ha bra lyse vid spindeln så man lätt kan se när själva fräsen arbetar..
Några förslag eller tips på detta.. ??
// Perkla
Kolla hur jag gjorde på Lillsyrran. Kolla på sid 4 i tråden "Montering av Lillsyrran" http://elektronikforumet.com/forum/view ... 0&start=45. Jag är helnöjd med resultatet.