hmm jag tror jag inte är så bra på att göra tydliga scheman
7812:an är till för att ge 12V till reläet, de gröna prickarna till höger ska kopplas ihop med de gröna prickarna som finns till vänster på det andra schemat jag postade tidigare, på det schemat finns de två regulatorerna som jag ska använda med. Så det ska alltså vara en reglerbar spänningsregulator efter varje glättningskondensator. Och en 7812:a för att driva reläet. Det är alltså två scheman som ska sättas ihop, tänkte att det skulle bli för rörigt om jag gjorde allt på samma schema.
Hänger du med nu? Nedan poster jag båda scheman så att sammanhanget blir lite mer tydligt:
Är det denna variant av LM317HV som du tänkt använda dig av?
Kolla diagrammet för: "Minimum Operating Current" på sidan 5
Högsta värde för Minimum Operating Current är i värsta fall 4,5 mA!!
Det är alltså vad man minst måste dra ut ur den? Men om jag då har en last som alltid är 30mA så är ju det inget problem. Eller är "Minimum Operating Current" något annat?
En spänningsregulator kan ge ut åtskilligt mer om den inte belastas ALLS....men 10 mA borde räcka under alla omständigheter....fast nu går ju en del ström igenom transistorerna istället...vet i fasen hur det blir då...
Jag tycker den kopplingen ser lite bättre ut...jävlar precis på samma bild så står det en text under schemat: *Minimum load current = 30 mA
Ok, då vet vi det, 4-5 mA fungerar bara när regulatorn inte har någon effekttransistor inkopplad....
jo jag såg den kopplingen också med effekttransistorerna i databladet, det var jag behövde ha en minimilast på 30mA. Så som jag kopplade mina effekttransistorer trodde jag skulle funka, men det kanske är bättre att göra som det står i databladet?
Om man nu ska koppla som det står i databladet, ska man då parallellkoppla colectorn och emitern på transistorerna och seriekoppla baserna?