Jag flög bort mitt FPV flygplan

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
laban12

Re: Jag flög bort mitt FPV flygplan

Inlägg av laban12 »

Låter jättebilligt, jag har en Dynax7D med antiskak - frågan är om jag vågar hänga den under en helikopter. Vidare är den rätt tung. Man får en IxusXX med IS för under 1000-lappen. Låter bättre.

Jag skrev ju "hobby". Alltså - billigt, hemgjort och med kvalitet därefter! :)
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

En heli i .30-storlek lyfter utan vidare en kamerarigg och en kompaktkamera.
Jag brukade roa mig att lyfta PET-flaskor fyllda med vatten med min Raptor 50.

Det viktigaste för att få bort vibrationer är självklart balanseringen. Rotorblad, rotornav, m.m. måste balanseras mycket noga. Trots det är det i princip omöjligt att få bort alla vibrationer, då helikopterns styrsystem också orsakar vibrationer.

En komplett heli i 30-storlek (metanoldriven) får man ny för 5-7kkr. Sen behöver man ett kamerafäste, och det kan kosta allt från 0:- (man bygger själv med grejer man har hemma) till många tusentals kronor. Ska man hålla på lite mer seriöst bör man satsa på en APLG (Aerial Photography Landing Gear), där altså medarna vrids med kameran för att få full 360-graders pan. Kostnad för en sådan, $300-$400. Mer om man hittar någon som är avvibrerad.

Sen tillkommer ju videosändare, m.m.

Om man börjar från "noll", d.v.s. helt utan grejer, får man nog räkna med 10-12kkr för ett system som fungerar för hobbybruk. För proffsbruk pratar vi givetvis helt andra summor. Då behövs minst ett par systemkameror, större och stabilare helikoptrar (90-storlek brukar vara populärt för helikopterfoto), bättre och dyrare kamerariggar, o.s.v.

Jag fick för ett gäng år sedan en förfrågan om att flyga reklamflyg med RC-heli dagligen under 3-4 veckors tid, utanför någon populär strand på Öland. De tackade nej när de förstod hur dyrt det skulle bli :)
laban12

Inlägg av laban12 »

10' kan jag tänka mig att lägga på en hobby, utan problem.
Då är ju dock inte kostnaderna medräknade för att jag ska lära mig flyga helikoptern också. Det känns naivt att köpa en för 7', hänga på en kamera och dra iväg.
Får nog börja i midre skala, börjar man med EL då eller går man direkt på metanolhelikopter?

Sen behöver man inte kunna vrida kameran - det är ju en helikopter herregud!! ;)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Har sett heli.fotos helikopter "live" på modellmässan och kan ju lugnt säga att den riggen var inte så liten, däremot inte så avancerad men ändå inget man bara slänger ihop.

Har sett enkla kameraupphängningar som baserar sig på att kameran sitter ute på en lite längre pinne och vibrationsdämpningen således baseras på trögheten i detta paket. Fungerade ganska bra vad jag minns.

Man måste nog åtminstone ha tilt på kameran om man tänkt sig att ta ut optimal vinkel för att slippa lyfta & landa kanske 10 gånger. Bättre då att "smattra på" och helt enkelt ta den man gillar bäst. Man bör nog också hovra för att bilden ska bli så skarp som möjligt. Räcker ju med kanske 15-20 graders tilt för att man ska komma lång väg.

Hovra är dock man helst gör med nosen mot vindriktningen så kameran bör nog gå att vrida också iaf på marken.

Killarna på helikopterfoto hade en liten billig kamera till sökaren sen tryckte de helt enkelt av kameran bara.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ett komplett flyg som i denna tråd som klarar av lite extra vikt som tex en lite bättre kamera och som kan ta detta en bra bit upp och hålla sig där en tid, men utan detta som kamera eller videosändare och dylikt men inkl sändare, mottagare, sevon, batteri, motor, propeller och dylikt för ett komplett flygbart flyg, så kan man om man letar efter bra men billiga grejer få tag på detta sammanlagt ca 3500- 4500:-. En motsvarande heli som klarar av att bära samma vikt till samma höjd får man nog inte ens helikoptern i sig för ens den högsta summan, sedan tillkommer sändare, batterier, mottagare och ev en hel del mer beroende på hur komplett helikoptern var.

Både flyg och heli har förstås sina nackdelear men flyg är för detta överlag billigare men kanske inte lika lätt att ta tex en stillbild på låg höjd på ett hus och dylikt, det kan gå beroende på hur det är runt omkring men behöver kanske några tagningar innan det blir bra. Med heli är det bara att flyga dit och ta fotot. Skall man däremot bara diskutera pris om det är avgörande faktor så är heli allt ifrån en del dyrare till en hel del dyrare.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

De billigaste alternativet måste ju vara en blimp - typ nån större reklamvariant.

Då kan man lägga mycket stålar på en fotoplatform i stället - de vågar man ju då risken för totalhaveri är borta.
Bara man lägger till en pys funktion om man får avbrott på radiolänken och det börjar blåsa...

Bara fördelar - inga vibrationer,hyfsat haverisäkert och en större variant med ren helium kan bära ganska tung last.

Va kan nackdelarna vara? Lite vindkänsligare,om den skall användas yrkesmässigt med flera plåtningar per dag kanske, fyllning och ihoppackning börjar o ta tid.
laban12

Inlägg av laban12 »

Jag förstår att helikopter är dyrare! Fast jag är vuxen nu och tjänar egna pengar! ;)

Sen är det väl lite knepigare att flyga helikopter!? Jag har bara flugit slowflyer och någon sån där lite el-helikopter för inomhusbruk eller vindstilla dagar... så jag ska nog börja någonstans med en mellanhelikopter och sedan jobba mig uppåt! :)

Fast det har ju inte alls med den här tråden att göra... :P
Användarvisningsbild
dadde
Kontakt:

Inlägg av dadde »

Jag började med att lära mig flyga helikopter och måste påstå att det var inte det lättaste jag har gjort.
Det tog mig runt ett år att lära mig hovra och börja flyga runt lite grann.
Det du behöver för att börja är en simulator, tid och mycket pengar.

För att sätta det i perspektiv så tog det mig 10 sekunder att lära mig flyga flygplan (dock hade jag ju redan lärt mig flyga helikopter)
Jag har även låtit Fritzel testa på att flyga min Easystar och han klarade av att flyga själv efter bara några minuter.

Och sedan jag började med flygplan (lite mer än ett år) har jag lagt ut 700kr på krascher.
När jag flög helikopter kostade varje krasch minst 1000kr med min lite större kärra. Plus några timmar för att ställa in helikoptern igen.

Visst är det roligt att flyga helikopter men det är väldigt dyrt.
Jag hann inte bli så bra på att flyga heller på de två år jag flög:
Här är den sista filmen jag gjorde innan jag sålde min sista helikopter

Så min personliga åsikt är; börja med flygplan - gå sedan över till helikopter.
Användarvisningsbild
dadde
Kontakt:

Inlägg av dadde »

Va sugen jag blev på att flyga helikopter nu igen när jag såg mig själv flyga
http://www.youtube.com/watch?v=SSLlbu9N110
Åhh vad jag längtar efter sommaren.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Biker skrev:De billigaste alternativet måste ju vara en blimp - typ nån större reklamvariant.

Då kan man lägga mycket stålar på en fotoplatform i stället - de vågar man ju då risken för totalhaveri är borta.
Bara man lägger till en pys funktion om man får avbrott på radiolänken och det börjar blåsa...

Bara fördelar - inga vibrationer,hyfsat haverisäkert och en större variant med ren helium kan bära ganska tung last.

Va kan nackdelarna vara? Lite vindkänsligare,om den skall användas yrkesmässigt med flera plåtningar per dag kanske, fyllning och ihoppackning börjar o ta tid.
Det behövs en ganska stor blimp för att lyfta en systemkamera. Ni har väl sett Tomas Leijons blimp som han brukar flyga runt med på hobbymässan? Den är inte direkt liten, och orkar bara med en liten kompaktkamera.

Att fylla ska tydligen vara ganska dyrt också, helium är tydligen inte gratis.

Men blimbs används för flygfoto! Jag har sett en amerikansk kille fotografera kryssningsfartyg med blimp. Den han använder är dock inte radiostyrd, han knyter fast den i en fyrhjuling som han använder för att placera den rätt, sen har han en radiostyrd kamerarigg.

Det här om heli är svårare än flyg, det är olika från person till person.

Själv tyckte jag att det var mycket lättare att börja med heli än med flyg, eftersom man med heli aldrig behövde flyga mot sig själv, det går finfint att backa tillbaka mot sig själv. Däremot var nästa tröskel svårare för helikopter, altså övergången från hovring till att flyga runt utan att alltid ha helikoptern vänd rakt från mig själv.

Däremot ÄR helikopter helt klart mycket dyrare att hålla på med, det är tveklöst.

Fan vad jag vill ha igång min best! En KKK Huges 500 med 22cm2 bensinmotor. Tom flygvikt ca 7kg, men den klarar att lyfta ett par kilo också.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Lägg till detta att man enkelt kan köpa ett par meter kanthaltråd och sen i princip göra egna flygplan i massor. Kostnad för ett par vingar blir då en frigolitskiva som nere på rövarjärnhandeln här nere kostar 50 spänn ger minst ett vingpar.

Balsa kostar inte mycket och kan lagas många gånger.

Till min lilla elhelikopter (Hornet) kostar en balduppsättning 269 spänn och det får ändå anses som i princip 1/4 av vad en helikopter som är lite störres blad kostar. Ett hack i dessa och det ger en förbannade obalans och nya kostar så man får flyga med denna obalans bra länge :cry:

Lära sig flyga heli är fanimej inte det lättaste heller men är man ENVIS så går det. Själv är jag ½år erfaren och klarar i princip att hovra stilla omkring :?

Flygplan är så mycket mer intuitiva än en helikopter där allt är knas och göra fel = krasch. Plus att man med flygplan kan börja med en "parkflyer" som i princip kan fås att gå under 10 km/h så man hinner in och fika innan skiten krashar :mrgreen:

Flög ute med min hornet en gång, hovrade stilla över en parkering (max en meter) vindpust kom och sen var det kört. Med flygplan klarar man sånt så himla mycket enklare. Har fått för mig att även erfarna piloter kraschar sina helikoptrar emellanåt. Autorotera tror jag mest är en dröm ;)

Flög en annan gång med min concept som jag hade, den drog lite i sida (blåst) så jag tog det osäkra för det säkra och ströp gasen.... FÖR hårt och blad blev strimlor :evil: Vågade aldrig flyga riktigt med den mer.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Helt klart kommer man betydligt billigare undan med flyg än med heli.

En hornet är väl dock inte riktigt en "utomhusflygarhelikopter"? :)

Jag har flugit min Raptor 50 (numer såld) i gissningsvis runt 12 sekundmeter. Min KKK (tyvärr rejält kraschad) har jag flugit i betydligt kraftigare vind, men så är det en stor järnklump på drygt 7 kg också :D

Ska man flyga helikopter så är en simulator en väldigt bra grej! FMS är gratis, och att peta ihop ett Seriell- eller USB-interface för sändaren är inte speciellt svårt. Det finns massor med information på nätet.

Själv har jag kört med RealFlight G2 med en USB-kontroller som är precis som en riktig sändare. Fördelen då är ju att man slipper köra med den riktiga sändaren, nackdelen är att man inte kan programmera sändaren som man vill, om man kör med egna program.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Jorå en Hornet tål bra mycket vind om operatören inte är helkass (vilket denne var i detta fallet), men såklart inte lika mycket som en större gör. En hornet klarar även att bära de billigare trådlösa kamerorna som (tyvärr) ger en lite halvkass bild. Kolla på http://www.mft.nu/ för mer info.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Riktigt, jag blandade ihop den med en annan ännu mindre heli, som jag inte minns vad den heter. Första helin som jag flög var det i.a.f. En oerhört instabil liten sak, med fruktansvärt dåliga flygprestanda.

Jodå, jag har sett Hornet flyga med minikameran. Faktiskt med min kamera, dock inte min hornet. Undrar om det inte var Bjurling (driver mft.nu) som flög..minns inte riktigt, det var några år sedan.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Med eller utan pengar att tjäna så är flyg billigaste alternativet vilket jag tyckte det i princip fågades om någonstans. Skall man inte flyga väldigt högt upp så kan man tom komma under med säg 2500:- för en större slowflier inkl servo, mottagare, batteri, sändare men som ändå kan bära en kamera av lite mindre modell. Såg en sådan på ett forum och den bestod bara av en kolfiberstav som kropp och allt sedan fäst vid denna.

Dessa här parkflyers och de som då bara består av i princip en platta av frigolit eller liknande kan man komma undan med väldigt billigt och har man en borstlös motor från en CD-läsare som man lindar om så den blir lite starkare om det skulle behövas och gör egna vingar så behövs i princip bara servon, mottagare, batterier, borstlös kontroll till motorn och sändare så är man iväg.
Skriv svar