Charcoals försök till CNC fräs, en samling kompromisser

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
charcoal

Inlägg av charcoal »

Jag förstår om det ser lite konstigt ut!

Tanken var först att jag skulle använda tidigare nämda 350W motor med en kuggremstransmision med utväxling 1:2. Tyvärr gick inte det. Motorn vart så himla varm redan efter någon minuts körning.

Nu blir det så att den nuvarande Biltemafräsen får sig lite ny styrelektronik ( hittade en lämplig donator), modifierat chassi och blir direktanslutning till ovanstående uppsättning.
Det är således en ER16 Chuck på 100mm. Kylflänsarna kommer från en CPU kylare och kommer få en fläkt till sig. Allt för att rädda livet de kullageren. Diskuterat lite med Tecno om risken med standardkullager i en sådan här uppsättning.

Jag skall gjuta en flexibel koppling mellan de två aludelarna ovan. Skall använda en typ av prototypsilicon på 55 Shore som har bra hållbarhet. Om det funkar bra så kanske jag skall göra liknande kopplingar till stegmotorerna.

Själva fräsningen gick klockrent i aluminiumet. 400mm/min feedrate 0.3mm per pass och kylt med ytterst lite t-röd/vatten och tryckluft.
4mm 2skärs fräs.

Jag hoppas på att hinna lite mer på den här uppsättningen under veckan som kommer.
Återkommer med fler bilder vad det lider.
Nu skall jag iväg och se på bio! Härligt med barnvakt för en gångs skull.

Hoppas nu att The Dark Knight är bra..
charcoal

Inlägg av charcoal »

Tjena!
Har hunnit med lite till här och har lite bilder på hur jag tänkte det skulle fungera. Observera att det är bara en låtsas montering och allt skall riktas in och delar skall fräsas för att öka stabiliteten.

Bild

Monterar fläkt om det blir för varmt.
Bild

Närbild på den gjutna silicondelen i motorkopplingen
Bild
Måste komma på något sätt att balansera hela kopplingsdelen för att minska vibrationer. Någon som har några ideer?

Kom gärna med kommentarer och tankar och ideer. Förslag till förbättringar uppskattas alltid!
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

När vi bygger sådana kopplingar på jobbet så sätter vi alldrig alla bultskallar på samma sida.... lika många bultskallar på samma sida ger mindre vibrationer.

Du kan testa ett sätt att balansera som går att använda på kardarnaxlar....
Skruva på en slangklämma runt axaln/kopplingen och skruva åt den så den bara precis siter fast... efter ett tag i vibratinerna så sätter sig skruvdelen på slangklämman på rätt ställe så det blir så lite vibrationer som möjligt... sen drar du bara åt slangklämman.
Dennis_F

Inlägg av Dennis_F »

Eftersom jag själv är sugen på att bygga fräs så har jag några frågor.

1. Har du expansionsbeslag till Z axeln också eller har du någon annan lösning där?

2. Hur lång slaglängd har x,y,z?

3. Var har du köpt dina expansionsbeslag?

4. Har du fräst motorkopplingen i din egen fräs? Tycker att resultatet såg väldigt bra ut, vad hade du isåfall för matning, kylning, verktyg osv.

Själv funderar jag på att bygga min fräs av glasfiberlaminat, det är starkare och tyngre än MDF och tål alla möjliga vätskor. Dessutom finns det i överflöd på jobbet. Gratis är det också om man frågar snällt :)
charcoal

Inlägg av charcoal »

Bosen: Tack för tipset! Skall prova det där med slangklämman.
Om det där med att vända bultarna: Skitsmart! Faan att jag inte kom på den lösningen. Det blir nog att göra om den delen sen.

Dennis_F: Ja jag har expansionsbeslag till Z- axeln också. Dock är det en dassig lösning. Det är där det är som viktigast med så lite spel som möjligt. För närvarande är det mycket spel där. Räknar med ca +- 1mm flex. i alla riktningar om jag pressar den.. Y axeln är betydligt stabilare och likaså X-axeln.
Jag har som mål att snart byta ut Z axelns konstruktion till en betydligt stabilare . Finns lite bilder på hur det är tänkt tidigare i tråden..

Expansionsbeslagen är inköpta på Clas Ohlsson.

Det mesta av motorkopplingen är gjord i en svarv, men nedsänkningarna där siliconet sitter är gjort i maskinen.
400mm/min 0.3mm skärdjup, 4mm 2skärig pinnfräs. Dimmkylt med en liten mini membrankompressor kopplad till en modifierad airbrush. T-röd/vattenblandning i tanken (50/50).

Trevligt med glasfiberlaminat. Jobbigt bara att bearbeta och det nöter bra på verktygen. Kliar fint efteråt också :-)
charcoal

Inlägg av charcoal »

Sata*!!!*!*'Djä1'1'>;Arsl;>::,<,989y1368176 PURJO!!!!!!!!!!!!!!!!!.

Kom precis in från en misslyckad testkörning ute i förrådet.

Det är nog så att siliconet jag använder är för mjukt. Det har till följd att den vrids ur kopplingen vid drift och far all värdens väg och kommer tillbaka lika fort ( tänk studsboll som far ur en 30000 rpm centrifug ) . Tur att jag riggat upp skyddsväggar runt testriggen.

Måste se om det funkar att dels göra silicondelen tunnare och använda ett hårdare silicon, alternativt polyuretan i typ shore 100....

Faan också :-x Det går troll i den här konstruktionen..
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Har du provat med hydralikslang?
charcoal

Inlägg av charcoal »

Det är ju ett alternativ, vet inte var jag skall hitta någon med 30mm innerdiameter bara..
Testade att tejpa, men det slets av nästan direkt.

Måste nog kapsla in det ordentligt. Vill inte att det slits ut när man står framför.. Kan någon säja "hål i magen"?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag tänkte på att byta ut hela kopplingsdelen mot slangen.
charcoal

Inlägg av charcoal »

Kan det hålla då? Det är ju ändå en 850W motor med 320000 RPM ?

Satt och funderade på en annan lösning. Om jag tar en bit rör med innerdiametern 32mm så att det blir ca 1mm spel runt denna koppling och gjuter en ny silicondel som fyller ut det utrymmet.
Då kan den inte rymma, men det blir fortfarande en elastisk koppling
bobobo

Inlägg av bobobo »

Antar du menar 32000rpm. 320 000 är mycket...

850W vid det varvtalet betyder 0,25Nm dvs 2.5kg på 1cm hävarm.
Eller 0,8kg i skjuvning av slangen om du har 30mm slang.

En hydraulslang har ingjuten stålarmering så den klarar desa laster utan problem. Blir ju smidigare med en mindre slang tex 3/4" 19mm inv.

Men den är inte så lätt att kapa snyggt. Den är nog inte särskilt välbalanserad eftersom man gärna kapar lite snett och slangen gärna är lite böjd av sig själv. Du får nog göra någon egen kostruktion av slangklämma som är balanserad och betydligt starkare än en vanlig för att klara pressa ihop slangen något.
sm7tjc

Inlägg av sm7tjc »

Polyuretan är mycket bättre än silicon. Det komprimeras inte lika lätt.
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Så här ser mina kopplingar ut till stegmotorerna, har klippt ut några kors från en 3mm tjock gummimatta och lagt ihop.

Bild
charcoal

Inlägg av charcoal »

Tack för alla tips.
Bobobo: :oops: hehe, det slank med en extra nolla där.

sm7tjc: Jo, det kan vara så. Beroende på vilket shoretal det är. Det finns polyuretaner som har shore 3 (= skitmjukt! ) där det mjukaste siliconet jag hittat ligger på 5 shore.
Den stora skillnaden ligger i hur de svarar på deformation . Silicon är i regel "snabbare" på att deformeras, men polyurethan kan deformeras mer men på längre tid.
Så är de materialen jag jobbar med i allafall.

Jag har lite polyuretan rundrep liggande, skall testa att smälta ned den i formen

Återkommer med testresultat.
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

Om du kollar på E85's bild så ser du att kopplingsdelarna går in i varandra. dina är ju helt separerade och skall endast hållas ihop med gummit.
Så som E85's koppling ser ut brukar komersiella kopplingar se ut.

Edit:
En liten bild från Momentums hemsida:
Bild
Skriv svar