Bättre ekodesign av digitalboxar, eller säljförbud 2009

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
peter555

Inlägg av peter555 »

Problemet är att så sker i alla artiklar, vilket ger en totalt felaktig bild av fördelen för konsumenten.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Ska man räkna olika för dom som har vedeldning, solfångare, etc eller ännu värre de som kör AC under sommaren?
Användarvisningsbild
ToB

Inlägg av ToB »

Måste bara länka till den här, hoppas inte alla redan sett den.
http://tjuvtittat.se/lappar/smartare-an-miljosmart/
peter555

Inlägg av peter555 »

Javisst, det blir ju helt olika i realiteten, det bör man upplysa om i såna där artiklar.

Cykel är perfekt, jag cyklar hela sommaren.
Användarvisningsbild
Exige

Inlägg av Exige »

Jag har cyklat varje dag till skolan i 12 år nu :) Det är faktiskt ganska perfekt att cykla! Man slipper tänka på eco-driving och kan gasa på här och där utan att få skuld-känslor :D Dessutom går det ju snabbare än bil i stan så. Utom när det är motvind da...

Angående det där med väggvårtor så försöker jag ha de flesta väggvårtor jag använder kopplade till samma grenuttag (som också är överspänningsskydd). På det sättet kan jag enkelt varje kväll stänga av grenuttaget och således sparar jag lite energi under natten.

Sen så håller jag inte med om att operativsystemet på datorer inte har någon betydelse för strömförbrukningen! Jag köpte en laptop i somras som kom med Windows Vista Basic. När den bara var startad var det runt 38 processer igång och fläkten gick titt som tätt. Batteritiden var inte mer än 2 timmar på sin höjd. Så jag tröttnade på Vista och dess eviga slit och accessande på hårddisken, och installerade Windows XP istället. När alla drivrutiner var installerade var 19 processer igång och hårddisken stängdes av efter 3 minuter även när jag kollade på pdf-filer... Batteritiden blev en bit över 3 timmar, och fläken går sällan!

Sorry om det blev för offT. :)
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Alla förluster (värme etc) som man 'inte kan styra' över är oönskade (slöseri).
Så enkelt är det.
Skriv svar