Formatera om HDDn?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

hmm.. 4Gb för C: partionen var inte så smart.. Nu är den redan full så att jag inte kan installera nödvändiga saker (som vägrar lägga sig någon annan stans än C: ). Kan man göra partionen större utan att ta bort det som finns på den?

Mvh.
MiSTer
Kontakt:

Inlägg av MiSTer »

PQMagic
Bra program...
V8 kan man boota från skiva... har jag för mig...
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Oj, glömde denna tråden :oops:

MiSTer: Va det svar på min fråga, dvs. är det ett program som kan göra partionen större utan att ta bort datan på den? :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Partition magic gör det för det mesta, ibland blir dock disken "helskruvad"
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har använt partition magic under många år utan några som helst problem. Har man däremot ett instabilt system eller något liknande så kan det nog bli stora problem om det vill sig illa.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

TomasL och Henry: Så man bör ta en säkerhets kopia på disken innan man testar?

Mvh
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Programmet själv rek det tom, jag har dock aldrig gjort det och har inte heller känt någon anledning till det. Men känner du dig osäker så visst gör en backup.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Hmm.. Nu har jag laddat ner en demo version av det, men som jag fattar det så skulle det installeras på en "bootable" CD. Hur går det till? För visst ska man inte ange sökvägen till en CD-R skiva i installationsfönstret? :) Känns som en väldigt korkad fråga men mjukvara är inte mi starkaste sida :oops:.

Mvh
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Skall du ändra något på hårddisken du har OS på så kan förstås inte ändringar göras på den när OS är igång då filer och allt sådant används. Gör man då ändringar på den så kommer programmet att starta om datorn och efter det gå in i ett speciellt läge där inget från hårddisken laddas och som är som någon typ av felsäker DOS eller så. Där görs sedan alla ändringar och är hårddisken stor så kan det ta tid speciellt också om den är full av data.

Jag kör dock alltid ändringar genom Win så går det snabbare och så slipper man att hålla på att göra skivor, disketter och dylikt. Då har jag en extra bootbar hårddisk som jag kör igång som master och den jag vill ändra som slave. Då kör jag PM från den första som jag då bara har installerat Win och detta program på och kan då ändra den andra hårddisken utan att datorn startas om och så. Har dock gjort en gång genom DOS men då räckte det med en diskett men den versionen jag använder är dock 3 - 4 år gammal tror jag några så senare versioner kan mycket väl använda en bootbar CD istället men det går kanske att välja diskett ändå måhända.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Det verkar som e bra idé att koppla in en annan HDD som master. Ska testa det :)
BJ

Inlägg av BJ »

Jag tänkte på att det tar sån tid när man installerar om windows...
Borde man inte kunna lägga in hela skivan på en DVD-skiva och köra därifrån? Då borde det väl gå ungefär 5 gånger fortare?
Är det nån som har provat det?
486-Moddare

Inlägg av 486-Moddare »

Jag har, och visst går det fortare. Inte överdrivet dock..
BJ

Inlägg av BJ »

Okej. :) Nej, men det viktiga är ju att det blir skillnad i alla fall, så att man inte behöver sitta i en halvtimme till en timme, eller vad det nu tar...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Tar väl runt 20 min ink formatering ungefär, inte så mycket att bråka om.
BJ

Inlägg av BJ »

Nej, inte riktigt... Om man har en stor hårddisk, och har ställt ner farten till 4 x på spelaren så tar det lite längre tid... :wink:
Skriv svar