Leddsnurra v3.0

Berätta om dina pågående projekt.
Rollo
Inlägg: 217
Blev medlem: 2 januari 2004, 19:23:29

Inlägg av Rollo »

Grymt!
Vad är det för några kontakter du har använt till joystickarna? Ser ju ut som USB eller nåt...

Skådar en hörlurspropp på sidan...Har du ljud också?

Och slutligen..har du tillgång till en smedja eller nåt? Du gör ju all ti metall.. :)

Många frågor hehe...Imponerad som tusan iaf!
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

jo det fick bli usbkontakter till joystikarna, tänkte köra med minidin först men kjell o company hade klantat till sin katalog så de hade inte som passade..

Njäe det är ingen hörlurspropp.. där är en dc-plugg för strömmatningen...


Mja smedja och smedja, bor på en gård så jag har tillgång till en ganska bra verkstad där det finns lite diverse plåtar och lite verktyg så får man göra det bästa utav det som finns..
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Uschdå, när jag montarat ihop hela snurran och fått den att snurra utan hinder så märkte jag att den inte vill blinka :-(

efter en del mätningar upptäckte jag att det nästan var kortis mellan plus och minusbanorna. Efter ytterligare mätning och lite kapning av några ledare lyckades jag komma fram till att resistansen mellan VSS och VDD på styrpicen (Pic16f877A) endast låg på 23ohm..

Det borde betyda att den är helt stekt väll?

kan dessa symtom uppkomma om den har fått en ESD urladdning i sig?


Hur sjutton byter man enklast en 40pins TQFP krets? utan att allt omkring stryker med..
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Det har hänt med ganska många PIC kretsar för mig, jag har nog slängt 10 stycken där resistansen bara är några ohm...

det är varmluft som gäller men du kanske kan lyckas skära av alla pinnarna, ta bort kapseln och sen bara dra iväg alla lösa pinnar med en lödfläta...

/Johan
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Funkade perfekt att skära av pinnarna, har nu bytt kretsen men vill inte funka helt ändå... får felsöka lite mer..
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Hittade ett fel till, den andra Pic:en verkade inte lyckas skicka ut något till EEPROM minnte så jag antat att två portar där är trasiga..

Men nu när jag kopplade om de så får jag verkligen inte lägga in programmet igen.. får error på lite olika ställen helatiden..

testade skriva ett litet program som blinkar med en lysdiod och det sväljer den snällt, men det andra lite större programmet vill den verkligen inte ha.


lite jobbigt.
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

det har också hänt med många av mina PIC:ar... att bara en del av programminnet fungerar, i vissa funkar exempelvis bara de tio första bitarna

det roliga är att små program fortfarande går att köra

/Johan
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Lyckades nu helt hux flux att få in programmet... dock funkade inte snurran bättre för det.. tro att hela PortB är uppbränd så ska försöka koppla in minnet till två pinnar på PortC och se om det funkar bättre.. om inte så får det bli och byta den Picen också.
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Har nu lödat om lite så att eeprom minnet går till två utgångar på portc, men om man tittar på de med ett oscilloskop samtidigt som pic:en ska skriva till minnet så är signalerna höga hela tiden. Antagligen av pullupmotståndet.

Men pic:en kan blinka med en lysdiod på en annan port genom att göra den hög. Kan det vara så att picen klarar driva pinnarna höga men ej klara av att dra de låga?
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Inlägg av arvidb »

Hmm, verkar jobbigt det där. Hoppas du får igång det utan allt för mycket hårslitande :) . Det är verkligen en läcker snurra!

Arvid
Necator
Inlägg: 40
Blev medlem: 4 november 2003, 12:32:08
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Necator »

Satt och läste igenom tråden och såg att du skrev att du öveförde informationen via 3st ir-dioder.
Säg att fläkten snurrar 50 varv/sekund och du har 3st ir kanaler. Förutsatt att man endast överför 1 bit/varv/kanal så blir det 150 bit/sekund

Även om man kör 3st dioder i en slinga så att man kan överföra 3*3*50=450 bitar per sekund så räcker det ändå bara till för att överföra en ny bild ungefär var tredje sekund.

Så lagrar du upp sekvensen i minnet och kör den sedan när den är klar eller hur gör du? =)
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Vet visserligen inte säkert hur Mr. Meck gör, men var får du den förutsättningen ifrån? Anledningen att ha tre dioder tror jag är för att få täckning runt hela varvet så man kan skicka data hela tiden. Betydligt mer än 1bit/varv.

Tråkigt med alla problem förresten, inget är så jobbigt som när allt slutar funka just när man ska fixa till de sista smådetaljerna.... :(
Necator
Inlägg: 40
Blev medlem: 4 november 2003, 12:32:08
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Necator »

Är med tanke på att kortet snurrar som jag har förutsatt att man inte kan ha konstans ir kontakt mellan basplatta och kort.

Skulle väl i och för sig kunna gå om han har ett större avstånd mellan dessa så att ir-dioderna överlappar varandras områden dom når.

Men det är bara som jag har funderat på att lösa problemet. Just därför jag frågade =)
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> Necator

Anledning till 3st lysdioder är att få tillräckligt mycket ljus som går igenom mulles hemmameckade optik mellan det stillastående och snurran, där mottagaren sitter. Lysdioderna är således serie- eller parallellkopplade och överför alltså samma data allihop i sisådär 9600 Baud.
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Precis som $tiff säger, under snurran har jag en bit rund ljusledare som gör att ir-ljuset från de tre paralellkopplade ir-dioderna hittar upp till mottagaren på snurran, sen så skickar jag bara seriell data där i 2400 baud.

Har för övrigt fått igång snurran hyffsat nu, kan visa bilder och animationer och starta Pong-speler, dock ville inte joystikarna funka helt med det är nog nått mjukvarufel tror jag.

Det visade sig att de två pinnarna på den nya PIC16F877a:an som gick till minnet inte fungerade, så jag kan ha bytt den andra slav-pic:en i onödan verkar det som. Men nu med lite halvfula omdragningar av ledningsbanorna så fungar minnet som det ska.

Håller i skrivande stund på att försöka bocka till två plexiglasbitar som ska bli till skyddskåpa för snurran.
Skriv svar