Optimum BF20L till CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

warpcore Det är så att JBV är en jätteskickilg på detta med mekanik, och det finns inget bättre än att själv ha "fixat det".

För att komma med lite konstruktiv kritik så blir dom där tre hålen för drevet på Z-alen lite mariga, dom måtten i hålen ändrar sig lite ju eftersom du spänner in mot axlen.
JBV

Inlägg av JBV »

Det där om att det blir bättre att köpa håller ju bara om du är inkompetent (nu menar jag inte att du är det) eller har värdelösa verktyg :) Kom ihåg att ALLT som är tillverkat är tillverkat av människor och inte gudar!

Sen får jag inte ihop hur du tror det kan kosta lika mycket att tillverka själv :| En pinnfräs för 50 spänn, material för 50 till så har du så du kan tillverka många kuggremshjul... Du får ju inte börja räkna på arbetstid och maskinkostnad osv när det är en hobby ;)

Min filosofi är att man kan tillverka det mesta själv, om inte direkt så kan man tillverka maskinerna och verktygen för att gå vidare i den tekniska evolutionen.
Det viktigaste är att det är kul i och med att det är en hobby :D Hade jag riktigt seriösa CNC slipmaskiner och sånt, hade jag garanterat prövat tillverka kulskruvar osv :D
JBV

Inlägg av JBV »

Angående att den skulle dra snett: På botten av kuggremshjulet så är det ett hål på 16 mm som styr in mot gängorna på ledskruven som sticker upp. Skulle ju iofs kunna byta till skruvar med konisk försänkning.

Någon som har förslag på hur man kan fästa det andra hjulet mot stegmotoraxeln? Kan det räcka med Loctite och pressfit? Det lär man iofs märka ganska fort när man har motordrivaren på och vrider på hjulet. Om det klickar så är man home free ;)
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Kanske slipa ner en fas på stegmotoraxlen och då motsvarande på kuggremshjulet :?:
Och sedan en stoppskruv typ.
JBV

Inlägg av JBV »

Vill inte slipa på axlarna då jag tänkte sälja stegisarna å drivern sen :P Kan ju iofs göra som jag gjort på dom nuvarande axelkopplingarna, en liten förlängning av botten som jag slitsar och spänner fast över axeln (ungefär som låsmuttern).
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Kanske om man har en kona som kläms ihop. Ungefär som på röret till en servant. Då kläms det iaf jämt runt hela.
JBV

Inlägg av JBV »

SDP-SI har en intressant lösning:
http://www.sdp-si.com/shaft_benefits.htm
Dock är det nog inte det lättaste att göra en konisk gänga utan en gängfräs och fungerande Z ;)
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Bara för det är roligt har jag fräst kuggarna från JBV

Bild

Kan ju gå bra att fräsa ut dom från två sidor om man vill ha bredare hjul.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Vad tror ni om den här?
Man har en mutter för att dra åt konan på ena sidan och på den andra så lossar man den.

Bild

Bild
lenny

Inlägg av lenny »

Pcmper det ser väldigt bra ut, du har ingen XL rem att testa passformen med va ?
Jag avundas alla som har en fungerande cnc som man kan lita på :wink:
Jag känner inte direkt för att limma eller fräsa från två håll, för att göra ett kuggrems hjul, så jag får gå och köpa mej ett par till 2:1 utväxlingen på Z-axeln.
Jag har en liknande lösning på Z-axeln som JBV har.
JBV du har ingen annan kuggprofil i ditt program som man kan köra med en 3mm pinnfräs istället ?
JBV

Inlägg av JBV »

Programmet klarar MXL, XXL, XL, L, H, XH, HTS 5-20 mm, HTD 3-14 mm, T 2,5-20 både form SE och form N... Orkar inte kolla upp hur stor profil var å en av dom har :P Dessutom bör man ju kolla tillgång och pris på remmar först!

Jag kollade just på elfa vad hjulen jag tänkte göra kostar: ett 42 och ett 21 med gavel går på 577 spänn. Jag ska definitivt göra egna ;)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Elfa är väl mest kända för sina höga priser, men å andra sidan har dom det mesta i lager.

http://www.econobelt.com/
http://www.ironbill.se/ (Visseligen stängt för sjuk sida just nu, men...)
http://www.transtech.se/
http://www.fenixtransmission.se/

Finns massor. Ta ett Google-sök på "kuggrem".
lenny

Inlägg av lenny »

Hello igen.
Det var ett tag sen sist, jag har insett att jojjes kort inte kan driva ut mina motorer. 2-2,5 ampere räckte tyvärr inte.
Jojjes kraftigare kort är ju inte färdiga ännu. :(
Så jag har köpt en Geckodrive 201 för att testa på Z-axeln.
Jag har även ändrat drivningen på Z-axeln.(Driver nu direkt på skruven)
Och hur gick det nu då undrar ni säkert ?
He he nu kör jag Geckon på 3A och Z-axeln swissar på i 600mm/min.
Ska dra ner den till 400 för att vara på den säkra sidan.
Gissa om om jag är nöjd, för tillfället är nu, hör och häpna Z-axeln den snabbaste axeln. :shock: :shock: :shock: :D
Brute force det är det som gäller.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Det var ju positiva nyheter att du fick drag i den :)
Men du har säkert haft gasfjädern monterad för den hastigheten, eller har jag fel där :?:
Saknar en bild på hur Z-kopplingen ser ut.
lenny

Inlägg av lenny »

Pcmper nej den gasfjädern är avecklad för gott,det är det fina med kråksången, inget glapp på Z.
Men jag har faktiskt köpt kuggremshjul (2:1) till Z-axeln.
Så nu när jag kan fräsa med fräsen så ska jag göra en adapterplatta och prova med utväxling på Z.
Det kanske går att komma upp i ännu högre hastigheter.
Skall prova på X-axeln och se vad Geckon kan skicka upp den i.
Känslan när saker och ting börjar fungera är så här :D :shock: :D :shock: :D :shock:
Skriv svar