Papa bygger dator! * ännu mycket mer bilder*

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jag frågar en gång till: Även om fläkten snurrar, har du något annat tecken på liv?

Om du startar datorn

trycker [esc] (hoppa över test av minne)

så letar datorn efter hårddiskar ( tar 5-15 sekunder)

så ska den leta efter media att starta på:

först floppy därefter hårddisk därefter CDROM (men ser lysdioder blinka på respektive enhet).

Om ingenting händer då är något av morderkort / RAM / CPU paj.
Användarvisningsbild
papa
Kontakt:

Inlägg av papa »

Jag har fått tecken från hårddisk och CD-ROM.

Fan inte kul om något av det andra är paj. Har inga bra förutsättningar att se om respektive komponent funkar nämligen.

:cry:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

..och då gör man de tester som jag skrev tidigare. Om Papa testat allt det så skulle jag vilja veta mer om hur det gick.

Det är inte så att moderkortet har inbyggt grafikkort?

Det är lätt att felsöka datorer, även på distans, men det blir väldigt svårt när man inte får så mycket info om vad som är testat och exakt hur alla delar uppför sig.
Användarvisningsbild
papa
Kontakt:

Inlägg av papa »

Ska försöka ge en lite mer utförlig förklaring till kvällen. Har även kollat efter en bygel på moderkortet men verkar inte finnas.
_anders

Inlägg av _anders »

Finns väl en viss risk för att du pajade något på moderkortet när du körde med ett AGP istf ett PCI-Express då dessa är helt olika uppbyggda, får hoppas att det inte är så. Du är säker på att skärmen och kabeln är ok?
Användarvisningsbild
papa
Kontakt:

Inlägg av papa »

Usch, det vore fan så irriterande. Vad krävs det för att fläkten på grafikkortet ska rulla då?
Vore ju typiskt om fläkten fungerar men inget annat i PCI slotten. :)

Skärmen fungerar klockrent, har den på bärbara hela tiden. Hade även köpt en ny kabel så hade två att testa. Prövade också det här andra uttaget som grafikkortet och skärmen har.
larsan
Kontakt:

Inlägg av larsan »

Om det stämmer som du sade innan, att du har ett nätaggregat med 20-pins-anslutning, som du stoppar i moderkortet, som vill ha 24 pinnar, så kommer inget grafikkort att fungera då det förmodligen inte får tillräckligt med ström.

Den nya ATX-standarden kom till bl.a pga strömkrävande grafikkort.
Användarvisningsbild
papa
Kontakt:

Inlägg av papa »

Ok tack så mycket för hjälpen allihop.

Jag googlade lite igår. Och jeppar som heller inte fått bild på skärmen fick ofta tips om att det var för klent nätagg etc.
Tycker inte fläkten borde snurra på grafikkortet dock, men vem är jag att döma. :p

Kanske kan dra förbi webbhallen som jag bor nära och köpa ett nätagg på öppet köp kanske och testa. 8)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

"Prövade också det här andra uttaget som grafikkortet och skärmen har."

Vad hände då? Hade du det andra grafikkortet istoppat samtidigt?

Om det inte fungerade med det inbyggda grafikkortet så borde det ju inte vara nätaggets fel.
Än en gång: Har du testat de grejjer jag skrivit massa gånger tidigare?
Piper det ifrån systemhögtalaren när du startar datorn?
Hur många Watt är ditt nuvarande nätagg på?

"Vad krävs det för att fläkten på grafikkortet ska rulla då?"

Menar du det nya grafikkortet med PCI-Express-anslutning? Snurrar inte den fläkten heller?

Sedan en annan liten grejj:
Att det blinkar från CD-enhet och diskettstation och att hårddisken låter betyder inte att moderkortet har kontakt med dem. Det enda det betyder är att de får spänning.

"Ska försöka ge en lite mer utförlig förklaring till kvällen."

Hoppas den kvällen kommer någongång... :wink:
Användarvisningsbild
papa
Kontakt:

Inlägg av papa »

"Ska försöka ge en lite mer utförlig förklaring till kvällen."

Hoppas den kvällen kommer någongång...

Haha :)

Nätagget är på 400W visade det sig.

Jag har ett pinsamt erkännande.

Teknikern på jobbet kollade lite i manualen till moderkortet och allas vår Papa har inte stoppat i en 12V kontakt som är till grafikkortet som sitter på moderkortet.
Jag blev lurad eftersom inte kortet hade strömförsörjning på sig och fläkten snurrade.

Så detta ska jag testa efter jobbet idag.

Har också fått låna ett mäktigt PCI Express-kort från 2:a världskriget så man kan se om det är grafikkortet som är pajko.

Så yours truly forstätter att häpna i okunskap.

Funkar dock inte detta så kommer ni antagligen att få se en bild på en dator i snön.
Så kallar vi det ett avslutat projekt. :roll:

Jimmy: \,,/
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Jag tycker ärligt talat att det låter lite skumt. 24-pins PSU-kontakten innehåller väl egentligen inga "nyheter" mer än att ge lite fler parallella kablar för vissa hårt belastade matningar. Att dessa sedan inte skulle vara ihopkopplade med motsvarande "gamla" matningslekningar vore konstigt. Kör man då en dator med låg grafikbelastning, vilket det borde vara under uppstart, så tror jag inte att den ska kunna få brist på ström.

Men testa gärna, för säkerhets skull.
Användarvisningsbild
papa
Kontakt:

Inlägg av papa »

Just det. Vi kollade det där med 20- och 24-pinnar. Och det står i manualen att det fungerar utmärkt med 20-pinnar. Det andra är bara för mer krävande datorer som jag förstod det.
Användarvisningsbild
papa
Kontakt:

Inlägg av papa »

Tack Gud!

Nu funkar datorjäveln och program installeras i denna stund. Målet är att få igång Company of Heroes så ska vi leka lite världskrig ikväll är det tänkt. :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Vad var det som var galet?
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jag har ett pinsamt erkännande.

Teknikern på jobbet kollade lite i manualen till moderkortet och allas vår Papa har inte stoppat i en 12V kontakt som är till grafikkortet som sitter på moderkortet.
Jag blev lurad eftersom inte kortet hade strömförsörjning på sig och fläkten snurrade.
Jo, jag frågade om du satte i den "raka vita 4-pinars kontakten", det stod ju klart och tydligt i manualen, men men...

Fläktarna snurrar fint även i en dator utan CPU + RAM och där moderkortet är träffat av blixten. Så man ska inte tolka något på dom.
Skriv svar