Papa bygger dator! * ännu mycket mer bilder*
Jag frågar en gång till: Även om fläkten snurrar, har du något annat tecken på liv?
Om du startar datorn
trycker [esc] (hoppa över test av minne)
så letar datorn efter hårddiskar ( tar 5-15 sekunder)
så ska den leta efter media att starta på:
först floppy därefter hårddisk därefter CDROM (men ser lysdioder blinka på respektive enhet).
Om ingenting händer då är något av morderkort / RAM / CPU paj.
Om du startar datorn
trycker [esc] (hoppa över test av minne)
så letar datorn efter hårddiskar ( tar 5-15 sekunder)
så ska den leta efter media att starta på:
först floppy därefter hårddisk därefter CDROM (men ser lysdioder blinka på respektive enhet).
Om ingenting händer då är något av morderkort / RAM / CPU paj.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
..och då gör man de tester som jag skrev tidigare. Om Papa testat allt det så skulle jag vilja veta mer om hur det gick.
Det är inte så att moderkortet har inbyggt grafikkort?
Det är lätt att felsöka datorer, även på distans, men det blir väldigt svårt när man inte får så mycket info om vad som är testat och exakt hur alla delar uppför sig.
Det är inte så att moderkortet har inbyggt grafikkort?
Det är lätt att felsöka datorer, även på distans, men det blir väldigt svårt när man inte får så mycket info om vad som är testat och exakt hur alla delar uppför sig.
Usch, det vore fan så irriterande. Vad krävs det för att fläkten på grafikkortet ska rulla då?
Vore ju typiskt om fläkten fungerar men inget annat i PCI slotten.
Skärmen fungerar klockrent, har den på bärbara hela tiden. Hade även köpt en ny kabel så hade två att testa. Prövade också det här andra uttaget som grafikkortet och skärmen har.
Vore ju typiskt om fläkten fungerar men inget annat i PCI slotten.

Skärmen fungerar klockrent, har den på bärbara hela tiden. Hade även köpt en ny kabel så hade två att testa. Prövade också det här andra uttaget som grafikkortet och skärmen har.
Ok tack så mycket för hjälpen allihop.
Jag googlade lite igår. Och jeppar som heller inte fått bild på skärmen fick ofta tips om att det var för klent nätagg etc.
Tycker inte fläkten borde snurra på grafikkortet dock, men vem är jag att döma.
Kanske kan dra förbi webbhallen som jag bor nära och köpa ett nätagg på öppet köp kanske och testa.
Jag googlade lite igår. Och jeppar som heller inte fått bild på skärmen fick ofta tips om att det var för klent nätagg etc.
Tycker inte fläkten borde snurra på grafikkortet dock, men vem är jag att döma.

Kanske kan dra förbi webbhallen som jag bor nära och köpa ett nätagg på öppet köp kanske och testa.

- JimmyAndersson
- Kontakt:
"Prövade också det här andra uttaget som grafikkortet och skärmen har."
Vad hände då? Hade du det andra grafikkortet istoppat samtidigt?
Om det inte fungerade med det inbyggda grafikkortet så borde det ju inte vara nätaggets fel.
Än en gång: Har du testat de grejjer jag skrivit massa gånger tidigare?
Piper det ifrån systemhögtalaren när du startar datorn?
Hur många Watt är ditt nuvarande nätagg på?
"Vad krävs det för att fläkten på grafikkortet ska rulla då?"
Menar du det nya grafikkortet med PCI-Express-anslutning? Snurrar inte den fläkten heller?
Sedan en annan liten grejj:
Att det blinkar från CD-enhet och diskettstation och att hårddisken låter betyder inte att moderkortet har kontakt med dem. Det enda det betyder är att de får spänning.
"Ska försöka ge en lite mer utförlig förklaring till kvällen."
Hoppas den kvällen kommer någongång...
Vad hände då? Hade du det andra grafikkortet istoppat samtidigt?
Om det inte fungerade med det inbyggda grafikkortet så borde det ju inte vara nätaggets fel.
Än en gång: Har du testat de grejjer jag skrivit massa gånger tidigare?
Piper det ifrån systemhögtalaren när du startar datorn?
Hur många Watt är ditt nuvarande nätagg på?
"Vad krävs det för att fläkten på grafikkortet ska rulla då?"
Menar du det nya grafikkortet med PCI-Express-anslutning? Snurrar inte den fläkten heller?
Sedan en annan liten grejj:
Att det blinkar från CD-enhet och diskettstation och att hårddisken låter betyder inte att moderkortet har kontakt med dem. Det enda det betyder är att de får spänning.

Haha
Nätagget är på 400W visade det sig.
Jag har ett pinsamt erkännande.
Teknikern på jobbet kollade lite i manualen till moderkortet och allas vår Papa har inte stoppat i en 12V kontakt som är till grafikkortet som sitter på moderkortet.
Jag blev lurad eftersom inte kortet hade strömförsörjning på sig och fläkten snurrade.
Så detta ska jag testa efter jobbet idag.
Har också fått låna ett mäktigt PCI Express-kort från 2:a världskriget så man kan se om det är grafikkortet som är pajko.
Så yours truly forstätter att häpna i okunskap.
Funkar dock inte detta så kommer ni antagligen att få se en bild på en dator i snön.
Så kallar vi det ett avslutat projekt.
Jimmy: \,,/
Haha

Nätagget är på 400W visade det sig.
Jag har ett pinsamt erkännande.
Teknikern på jobbet kollade lite i manualen till moderkortet och allas vår Papa har inte stoppat i en 12V kontakt som är till grafikkortet som sitter på moderkortet.
Jag blev lurad eftersom inte kortet hade strömförsörjning på sig och fläkten snurrade.
Så detta ska jag testa efter jobbet idag.
Har också fått låna ett mäktigt PCI Express-kort från 2:a världskriget så man kan se om det är grafikkortet som är pajko.
Så yours truly forstätter att häpna i okunskap.
Funkar dock inte detta så kommer ni antagligen att få se en bild på en dator i snön.
Så kallar vi det ett avslutat projekt.

Jimmy: \,,/
Jag tycker ärligt talat att det låter lite skumt. 24-pins PSU-kontakten innehåller väl egentligen inga "nyheter" mer än att ge lite fler parallella kablar för vissa hårt belastade matningar. Att dessa sedan inte skulle vara ihopkopplade med motsvarande "gamla" matningslekningar vore konstigt. Kör man då en dator med låg grafikbelastning, vilket det borde vara under uppstart, så tror jag inte att den ska kunna få brist på ström.
Men testa gärna, för säkerhets skull.
Men testa gärna, för säkerhets skull.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Jo, jag frågade om du satte i den "raka vita 4-pinars kontakten", det stod ju klart och tydligt i manualen, men men...Jag har ett pinsamt erkännande.
Fläktarna snurrar fint även i en dator utan CPU + RAM och där moderkortet är träffat av blixten. Så man ska inte tolka något på dom.