Taklampa vilken kabel är vad

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
RoAd

Re: Taklampa vilken kabel är vad

Inlägg av RoAd »

I mitt 70-talshus är röd skyddsjord.

Det går inte att läsa sig till kablars funktion i en befintlig installation. Vid osäkerhet, mät och/eller följ.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag skall strax rätta det. Det skall noll och inte jord. Jag måste ha tänkt på fordons el.
Det Finns för övrigt bara röd och svart/vit på de installationerna (i princip enda undantaget i praktiken i en vanlig äldre lägenhet för normala installationer av detta slag förutom uttaget till spisen är eventuella trappkopplinga, kronljus, mm men det är ju bara relevant om man river i väggen) för enfas så det ger sig själv om man mäter.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

danei skrev: 16 oktober 2025, 09:26:52
Du har rätt, jag hade tydligen skrivit fel, noll skulle det naturligtvis stå, inte fas i det inlägget jag antar att du syftade på, rättade detta nu.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Att ändra på påståenden som har fått kommentarer utan att skriva att det är ändrat är ett oskick.

Ska du ändra påståendet om att röd nästan alltid är fas också?

Edit: Ja du ändrade tydligen det också. Nu är det ”ofta ibland” även här utan kommentar till ändringen. Jag gissar att du egentligen syftar på tändtråd.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Mizzarrogh skrev: 16 oktober 2025, 09:53:22
danei skrev: 16 oktober 2025, 09:26:52
Du har rätt, jag hade tydligen skrivit fel, noll skulle det naturligtvis stå, inte fas i det inlägget jag antar att du syftade på, rättade detta nu.
Vilken bok läser du då?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Det var ju du som gastade om att jag skulle göra det. Sedan brukar du ju hela tiden gasta om att det ligger kvar sakfel i inläggen.
Jag tror uppriktigt sagt inte att detta längre tillför speciellt mycket att läsa för den som är här för att söka information.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nej, jag har inte någon gång skrivit att du ska ändra i dina inlägg. Jag har däremot påpekat ett flertal fel i dina inlägg.
Jag håller med om att tråden blir en dålig informationskälla när det är skrivet så många felaktigheter.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mickecarlsson »

I sann EF-anda har en enkel fråga genererat 5 sidor med inlägg. TS har fått svar på sin fråga, men nu ältas det om vilken färg som är fas eller inte :shock: man blir trött 8)
RoAd

Inlägg av RoAd »

Spelar det någon roll var en tråd tar vägen efter att den ursprungliga frågan är besvarad?

Jag har lärt mig väldigt mycket på "urspårade" trådar genom åren. Det är inte ett fenomen som uppstår bara här.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Mizzarrogh skrev: 16 oktober 2025, 09:21:37På tal om det, är det någon här som vet varför färgerna tidigare var omkastade jämfört med fordonsel?
På stenåldern hade man inte färger alls. Eller allt såg likadant ut, såklart hade ledarna någon "färg". Typiskt var väl t.ex. gummiisolering utanpåliggande som var tygomspunnen (ofta brun). Eller kulo med papper som isolering (vet inte om det var gummi mellan papper och ledarna, eller endast papper), även där med samma färg på alla ledare. När man började behöva ha koll på flera ledare så använde man väl olikfärgat gummi eller så tog man med ett fåtal färgade trådar i det svarta tyget.

Förutom de kablar som hade rena gummiisolerade ledare så var färg lyx och krångligt. Så när PVC-isolerade ledare slog igenom stort på 60-talet så användes färgerna hejvilt till lite av varje, ungefär.

En ren gissning är också att man kanske rent av lät vit motsvara oisolerad. De gamla fasfärgerna RST lär stå för "Röd, Svart, Transparent". Och om en av ledarna är oisolerad och en av ledarna är nolla så lär man använda den oisolerade som nolla. Gissar att det är därifrån vit nolla och svart fas (i vissa socknar) kommer, kanske?

UK hade svart=nolla, röd=fas före de införde de internationellt standardiserade färgerna. USA har röd och svart som faser, vit nolla och grön eller oisolerad ledare som jord.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Skippa det där med att gissa.
Det är tre lämplig bokstäver i rad i alfabetet, på motorer med 6 anslutningar fortsätter man med UVW.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Mizzarrogh skrev: 16 oktober 2025, 09:53:22 rättade detta nu.
Ska man ändra något som det redan finns specifika svar på, och svaren förvandlas till förvirrat skräp om man genomför sin ändring, så använd gärna taggen [ s]. (s för strikethrough)
Det här var något fel och så skriver man det rätta efter.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

I äldre installationer går det överhuvudtaget inte att lita på några färger.
Mitt hus, byggt 58, håller på att byta ut orginalinstallationen, används följande färger:
Enfasgrupper
Fas: Röd, Svart, Grön, Vit, Blå.
Nolla: Röd, Svart, Grön, Vit, Blå.
Tändtråd: Röd, Svart, Grön, Vit, Blå.

3-fas:
Samtliga Faser: Svart
Nolla: Svart
Jord: Svart

Enda sättet att veta vad som är vad är att ringa ut trådarna från centralen.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

MadModder skrev: 16 oktober 2025, 14:45:35 ...
Ok, skall göra det nästa gång men jag tog bort dem därför att det stod fel (jag vet inte varför jag skrev fel men det stod omvänt mot det jag trodde att jag skrev) och det kan vara förvirrande för andra som läser om det ligger kvar inlägg med felaktig information. Tyckande är ju en sak, men faktafel som kan vara missvisande för andra tycker jag att man bör rätta när man ser dem.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Regler
1.4 Ändra
Det är inte tillåtet att ändra inlägg i sådan grad att
den ursprungliga innebörden ändras eller försvinner.
Skriv svar