Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Åter till värmesystemet. Saxar lite från bloggen:

Bild
09:50 Tänder brasan med ~4 grader i tankarna. Cirkulationspumpen går i läge 2 och automixen är inkopplad. Tryck 1,2 bar i exp-kärlet.

09:55 Väldigt mycket kondens på insidan av kaminen. Inte så konstigt kanske då den håler ~5 grader.

10:00 Elden har tagit sig. Temperaturen i vattenmantlingen stiger upp mot 12-15 grader. Luftar ut lite luft.

10:05 Temp ca 30 grader. Elden igång på allvar. Fortfarande kondens inuti kaminen. Porlande och skorrande från rören.

10:07 Lassar i en famn ved.

10:10 temp 40 grader. Ännu mer porlande…

10:13ish Ganska mycket rök i styrhytten. Inte i skorstenen. Undersöker läckage…

10:16ish Temperaturen stiger snabbt upp över 100 i kaminen, men är bara 60 nere vid laddomaten. Antagligen för mycket luft som samlas i pannan så att cirkulationen inte funkar. Ställer upp pumpen i läge 3 och vrider laddomaten att ta kallt vatten från tanken.

10:20ish övertrycksventilen uppe i skorstenen löser ut. Vatten överallt. Kaos. Släcker elden och funderar över livet.

10:25 Inser att man kanske ska värma upp systemet på nåt mer kontrollerat sätt första gången, t.ex. elpatron.

10:26 Ångrar att man inte kopplade på en slang på övertrycksventilen som man hade tänkt.

10:30 Montera slang på övertrycksventilen, slang på avluftningen och enkelt manövrerbar slang till påfyllningen. Börja om med påfyllning.
Sååå... Man var nog lite för ivrig. :D Nu vet jag i alla fall att övertrycksventilen funkar.

Tips på hur man ser till att få ut all luft? Måste man värma vattnet först för att bubbla ut allt syre och annan gas som är löst i vattnet vid påfyllning?

Jag har ju alltså en övertrycksventil och en kulventil på de två högsta punkterna. Dessa är ~30 cm över kaminens topp och ~6 m över expansionskärlets centrum. Nu har jag cirkulationspumpen på i förhoppning om att luften ska samlas längst upp. Men det känns inte som att det kommer speciellt mycket luft...
Nerre

Inlägg av Nerre »

För att få ut all luft måste du väl i princip se till att all luft kan stiga uppåt och släppas ut där. Det går alltså inte finnas några "vägar" som går upp och sen ner utan att det finns en luftningsventil upptill.

Det räcker alltså inte med att avlufta på "högsta punkten" utan "alla punkter som inte har nån väg uppåt".
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Det finns inga högpunkter förutom de två där jag har övertrycksventil/kulventil. Det skulle i så fall vara utrymmet över den översta anslutningen inuti ackumulatortankarna.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Du har alltså inga horisontala rör utan alla rör lutar lite grann upp mot de där punkterna?

Iofs så är det en båt, om rören är horisontala eller inte beror väl på vågorna:) Du får ta ut båten på en tur i hög sjö så det gungar rejält, så åker nog alla luftbubblor upp till högpunkterna.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Total längd på horisontella rör i dagsläget är kanske 2-3 meter eftersom bara kaminen och acktankarna är inkopplade.

Nu har jag kickat igång brasan igen, denna gång dock fiseldandes med wellpapp istället så att jag snabbt kan reglera ner effekten och med termostaten på laddomaten inställd på 50 grader än så länge.

Laddautomatiken verkar fungera. Ca 45 grader in i kamin, ca 50 grader ut och den tar lite lite vatten från acktankarna men cirkulerar den mesta av returvattnet från kaminen. Öker långsamt långsamt mängden bränsle...

Bild
Nerre

Inlägg av Nerre »

Att fylla långsamt är också ett bra knep kom jag på, fyller man med för högt flöde så blir det virvlar som drar med sig luft.

Fast nu har du ju redan fyllt...
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Är det nån som har tips på vilken hastighet man ska köra cirkulationspumpen på? Den som sitter där har tre lägen och om jag minns rätt är de typ 45 - 65 - 90 W. Sen sitter det ju kulventiler i alla ändar av laddautomatiken, är dessa bara för att man ska kunna serva (stänga av och byta pump t.ex.) eller ska man även använda dem till att strypa in nån slags lagom långsamt flöde?

Edit: Manualen till kaminen säger högsta hastighet på pumpen.
Nerre

Inlägg av Nerre »

I de flesta fall är högt flöde att föredra eftersom överförd energi är "temperaturdiff gånger volym". Eftersom temperaturen från kaminen är begränsad så får du alltså ut mest energi ur kaminen med högt flöde.

Se det så här: Kaminen värmare lättare 30-gradigt vatten till 35 grader än den värmer 30-gradigt vatten till 70 grader.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är laddomaten som reglerar kaminens temperatur. Som framgick så blir det kondens i kaminen om man pumpar in kallt vatten i den.

Ställ laddpumpen så lågt det går utan att temperaturen sticker när du eldar hårt. Radiatorpumpen ställer du också så lågt det går utan att du tappar flöde någonstans i systemet. Initialt kan du gärna köra dem lite fortare, sedan ställer du ner när du har systemet igång. Fördelen med att sälla dem långsamt är att man sparar lite el och att ljuden från rören blir mindre.

Virvlar eller inte kan knappast påverka när det är slutna rör och slangar det handlar om. Gaserna är de som kommer med vattnet i kranen. Vissa påstår att man kana gasa ur vatten genom att virvla det. Men jag skulle nog säga att det kvittar fullständigt i det här fallet.
Nerre

Inlägg av Nerre »

När man FYLLER rören så är det ju luft i dem från början. För att trycka ut luften så måste vattnet komma som en homogen massa. Är flödet för högt kommer det att virvla och "hålla kvar" en del luft.

Jag höll för några år sen på och mekade mycket med en riggning för att simulera blodtryck, när den skulle fyllas med destillerat vatten så funkade det inte att trycka i vatten med en spruta genom slangarna för då blev det hundratals små luftbubblor kvar (och luftbubblorna var ju elastiska så det sabbade det varierande trycket). Man fick bygga ett "dropp" som lät vattnet tryckas in sakta så att luften åkte ur och man fick ett luftfritt system (som då blev stumt).
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Jag tror jag får avvakta och lufta allt eftersom. Man hör att det porlar i tankarna men det är ingen luft uppe i högpunkterna.

Tankarna ser ju ut så här fast vända uppochner. I det som tidigare var toppen kunde man öppna ett litet lock ("besiktnings- och rengöringsöppning") och där skulle man ju även kunna lufta. Nu tror jag inte att det fanns något öppningsbart i den nuvarande toppen. Jag får lyfta på locket och kolla.

Bild

Edit: Så här ser det ut under locket på acktankarna.
2014-02-11 11.36.42 (Large).jpg
2014-02-11 11.37.05 (Large).jpg
Det är alltså en blindad anslutning. Jag skulle ju kunna borra ett hål på ~5 mm i mitten och sen skruva på ett lock. Det kommer ju läcka ut lite när jag gör det, men det är ju hanterliga mängder...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Ok. Det gick inte. Jag köpte lock och borrade ett hål i anslutningen. Det visade sig att det var mer PU-skum innanför ca 150 mm ner. Alltså är området i gult i bilden nedan isolerat med PU och själva tanken är svetsad mot anslutningsröret vid det blåa nedan...
verticell-vänd.png
Men nu har jag skruvat dit en avluftare i alla fall. Detta är alltså inuti skorstenen precis bakom kaminen från styrhytten sett.
2014-02-11 16.32.07 (Large).jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
GFEF

Inlägg av GFEF »

Luften i värmesystemet försöker gå uppåt men i alla rör med strömning neråt motverkar cirkulations pumpen detta.

Stoppa cirkulations pumpar avlufta på högpunkter kontroller vatten nivån.

Kör cirkulations pumpar ett tag

Stoppa cirkulations pumpar igen avlufta på högpunkter kontroller vatten nivån.

Upprepa tills det inte kommer någon luft......

Försök att få upp temperaturen i hela värmesystemet .

Upprepa ovanstående........

Fyll alltid på värmesystem bakvägen via ledningar som går neråt med öppna avluftningar på högpunkter.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Nu brinner det i kaminen varje dag! Eftersom rören till och från acktankarna inte är isolerade så läcker ju mycket värme ut under nätterna, men det duger bra att jag bara kan elda (ca 2 kW i strålning till rummet) så att det blir varmt i styrhytten.

Bra mysfaktor! :)

Men man håller på att bli kaminmannen...
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Det är väldigt lätt att förvandlas till kaminmannen, så fort man ser något av trä tänker man "ooh, ved!".
Skriv svar