Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Berätta om dina pågående projekt.
Repen

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av Repen »

Visst kan du y-koppla, mittpunkten behöver inte vara kopplad.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

OK, tänkte nog lite för lite där... Men det verkar ju i alla fall som att de har fel på resistansen. Jag får försöka kommunicera med dem angående det och se vad de säger.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Sorry for my mistake,you're correct.
Correct R=U^2/P=230^2/2000=26.45 Ω
Each U resistance is 26.45 Ω.
Så nu gäller det bara att lista ut hur fan man betalar till Western Union så Kineserna kan skicka prylarna.

Och så måste jag bestämma mig för vad jag vill ha för effekt på elpatronen. Jag står och velar hurvida jag ska ha en 6 kW i varje ecktank, bara en 6 kW i "varma" acktanken eller typ en 3 kW i varje tank. Min isolertrafo är på 20 kVA så man har ju inte hur mycket ström som helst. På sommarn när man köra varmvatten med patronen så behövs ju inte så mycket, men å andra sidan vill man att effekten ska räcka till att värma båten när man t.ex. är bortrest.
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Verkligen kul bygge.
Det har säkert nämnt men du har inte funderat på en Vatten-vatten värmepump med elpatron i?
Med fri tillgång på vatten så borde du få bra ekonomi i det?
Men visst de är dyra i inköp.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Jag har planer på det, men det kommer senare... Jag har snackat med andra som försökt men misslyckats då invattnet fryser. Men med större flöde borde man kunna avhjälpa det. Men först måste jag få igång systemet med kaminerna som ska vara huvudsaklig värmekälla.

Summarade just mina förbrukare:

Kod: Markera allt

Förbrukare		Effekt [kW]
Länspump 1		1
Länspump 2		1
Länspump 3		1
Toalettpump 1	0,55
Toalettpump 2	0,55
Cirkpumpar		0,5
Elpatron			6
Vattenpump		1,15
Belysning			0,5

Tvättmaskin		1,3
Torktumlare		2
Ugn					2
Diskmaskin		2
Dammsugare		1

Totaleffekt		20,55
Den översta gruppen är det som måste kunna gå samtidigt. Ca 12 kW så jag klarar mig ju med marginal på mina 20 kVA.

Kör man igång ALLA hushållsamaskiner och ALLA skitpumpar och ALLA länspumpar etc så ligger man bara precis över, och den situationen ska man ju inte behöva hamna i. Så vida man inte lagar mat, tvättar, dammsuger, duschar och skiter samtidigt som det är - 20 ute och båten börjar läcka så länspumparna drar igång.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Är det inte vattnet UT som fryser? Man får väl i värsta fall in 0-gradigt vatten och det går ju inte att ta så mycket värme från det innan det fryser...

Ligger man vid kaj borde man ju i alla fall kunna ta in vatten några meter under ytan (där det förhoppningsvis är lite varmare (+4?) än precis vid ytan/under isen? Med en slang eller nåt ner i vattnet alltså.

Jag vet att på flottans gamla M-båtar (som användes för utbildning) så kunde inte kocken köra ugn och stekbord samtidigt. Krävdes alltså lite planering för matlagningen:)
svanted

Inlägg av svanted »

gunne skrev:
Sorry for my mistake,you're correct.
Correct R=U^2/P=230^2/2000=26.45 Ω
Each U resistance is 26.45 Ω.
Så nu gäller det bara att lista ut hur fan man betalar till Western Union så Kineserna kan skicka prylarna.

Och så måste jag bestämma mig för vad jag vill ha för effekt på elpatronen. Jag står och velar hurvida jag ska ha en 6 kW i varje ecktank, bara en 6 kW i "varma" acktanken eller typ en 3 kW i varje tank. Min isolertrafo är på 20 kVA så man har ju inte hur mycket ström som helst. På sommarn när man köra varmvatten med patronen så behövs ju inte så mycket, men å andra sidan vill man att effekten ska räcka till att värma båten när man t.ex. är bortrest.

din bank kan göra överföringen, prata med dem
men var DJ-LIGT noga med att mottagarens address stavas rätt, om det är ETT stavfel så kommer inte pengarna fram...!!!!
då måste banken skicka en ändring som kan kosta mera pengar.

men en 6 kw elpatron kostar typ 400kr i sverige hur mycket billigare kan det bli?
eller är det komplett med termostater? då blir det typ 1500:-.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Var hittar du en en 230V 6kW värmepatron för 400kr?

EDIT: Jag hittade den här.. Rikaby har en sådan 6kW för drygt 500kr. Y-kopplad för 400V, den går nog att koppla om för 230V.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Kruxet är också att det är 1,5" (R40) vilket inte är vanligt vid de effekterna.

Jag har nu kommit på att man kanske inte alls ska skicka några stålar via WU utan istället försöka betala via Aliexpress istället. Känns som att pengarna kan hamna hos godtycklig lurendrejare om man kastar ut dem till en WU-adress som man fått från godtycklig mailadress.

Ska göra en sök på forumet/interwebs om att handla via Aliexpress...
Shargo

Inlägg av Shargo »

Problemet med en värmepump är att även om man använder en sjö som värmekälla pumpar man inte in sjövatten utan har en låååång slang fylld med sprit som kyls till klart under 0C i pumpen.
Om detta ska räknas som in eller utlopp torde endast vara av akademiskt intresse.
Men nog 17 är en anpassad värmepump som tar in sjövatten en intressant tanke för båtbruk.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Man kanske inte ska pröjsa Kinesen på WU ändå:
http://help.aliexpress.com/safebuyingti ... press.html
If the seller asked me to pay directly to his/her bank account, what should I do?
If you receive a proposal from a seller asking you to complete transactions directly to them instead of via AliExpress.com, you should ignore their requests and report them to us as soon as possible.
Nu har jag mailat Relek angående elpatroner. De borde ha nåt som passar tycker jag.
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Shargo skrev:Problemet med en värmepump är att även om man använder en sjö som värmekälla pumpar man inte in sjövatten utan har en låååång slang fylld med sprit som kyls till klart under 0C i pumpen.
Om detta ska räknas som in eller utlopp torde endast vara av akademiskt intresse.
Men nog 17 är en anpassad värmepump som tar in sjövatten en intressant tanke för båtbruk.
En värmepump modell grundvatten (inte en bergvärmepump som är ett slutet system) borde kanske fungera, gäller bara att ha bra smutsfilter på inloppet.

/// Marcus
Seroster

Inlägg av Seroster »

gunne skrev: Den översta gruppen är det som måste kunna gå samtidigt. Ca 12 kW så jag klarar mig ju med marginal på mina 20 kVA.

Kör man igång ALLA hushållsamaskiner och ALLA skitpumpar och ALLA länspumpar etc så ligger man bara precis över, och den situationen ska man ju inte behöva hamna i. Så vida man inte lagar mat, tvättar, dammsuger, duschar och skiter samtidigt som det är - 20 ute och båten börjar läcka så länspumparna drar igång.
30% marginal är standard, har jag fått lära mig, så det låter ju perfekt ^^
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Lite skåpbygge är enklare än att fila på el och annat. Ger lite mer direkt resultat...

Bild
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det ser ut att bli riktigt snyggt.
Skriv svar