Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av mrfrenzy »

Plocka bort termostaten och kolla om det sitter en liten ratt runt piggen.

Bilden är suddig men tycker jag känner igen modellen.
Repen

Inlägg av Repen »

Titta på hydraulikkopplingar.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Jag tror jag har detta koppel: http://www.mma.se/produkter/utbytesinsa ... roers.aspx

Så här ser det ut:
2013-11-28 17.38.19.jpg
2013-11-28 17.38.32.jpg
2013-11-28 17.39.27.jpg
2013-11-28 17.41.31.jpg
2013-11-28 17.42.33.jpg
2013-11-28 17.50.21.jpg
Från länken ovan:
Ventilen är försedd med insats som har dold förinställning.

Skruva av skyddsratten. Demontera packboxen med stift (använd toppen på förinställningsnyckeln FN). Sätt ned förinställningsnyckeln med tappar i änden i stryphylsan och skruva försiktigt ned denna (medsols) max 3.7 varv mot botten. Skruva upp det antal varv som anges enligt diagrammet. Montera tillbaka packbox med stift.

Förinställning FV1

• Demontera av skyddsratt och packbox som ovan.

• Skruva ned stryphylsan försiktigt max 3,7 varv mot botten som ovan.

• Tag bort förinställningsnyckel och montera på förinställningsdonet över den lättrade insatsen och sätt tillbaka förinställningsnyckeln genom donet.

• Nollställ skalan mot indexmarkeringen.

• Montera tillbaka packbox med stift.
Jag kan dock inte se nån stryphylsa. Bör inte den sitta i insatsen på sista bilden?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Det verkar som att det ligger till så här:
Dels en som heter RNT, Rsk-nr 480 56 48 samt NIA, Rsk-nr 480 56 45 som du hittar på samma ställe, men precis nedanför på MMAs hemsida.
Skillnaden dem emellan är att RNT har förinställningsfunktion och behöver ett specialverktyg för att göra den inställningen och ett annat för att montera insatsen.
Jag köpte idag två st nya insatser RNT 480 56 48 så nu har jag förinställning inbyggt. Bara att koppla rören rakt på där nere alltså.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Bild

Jag provtryckte radiatorerna. Det var tur det för som man kan se på bilden läcker ena radiatorn rakt genom plåten på framsidan :(

De lär ju vara nästan lika sönderrostade på andra ställen så dessa vågar man nog inte bygga in.

Så, då har man kastat bort några hundringar på nya ventilinsatser och kopplingar till ett par radiatorer som man inte kan använda. Lärpengar. Jag köpte dem lite på vinst och förlust eftersom de är så grunda, bara 40 mm. Mest är det ju surt att man slängt bort tid på fanskapet. Och att mitt inredningssnickrande avbryts för att jag måste skaffa nya radiatorer.

Nu beställde jag två Thermopanel V4 istället. 3 629 kr fattigare blev man för två st TP V4 11 500x1800.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Rekordleverans av radiatorerna! Beställde i fredags och 08:35 i morse var de på plats på kajen. Nu är de monterade i styrhytten klara med rör ner genom golvet.

Bild
Bild

Jag tänkte täcka speglarna för radiatorerna med nån slags hålad MDF/plåt eller nåt mönster. I England hittar jag massa leverantörer som säljer dylik MDF:
radiator-cabinet-grilles.jpg
Men i Svärje hittar jag fan ingenting på nätet. Nån som har tips om leverantör? Spångberg, WBP och de andra vanliga skivleverantörerna verkar inte ha nåt. Hittar bara perforerad board med runda hål...
Seroster

Inlägg av Seroster »

CNC, yo?
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Ja CNC är ju ett alternativ, kolla till exempel med forumets POS, han har ju fin maskin att fräsa skivor med.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Tackar! Dock 478 kr (!) metern. Slöjd-detaljer har även rotting för 299 metern. Ganska dyrt tycker snålgunne...

Perforerad plåt med diverse mönster har jag hittat i Sverige (typ BE och liknande företag) men jag har inte kollat pris. Känns som att det måste vara billigare än 300 kr metern... Jag får ringa runt och kolla pris på plåt helt enkelt.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

X-IL skrev:Ja CNC är ju ett alternativ, kolla till exempel med forumets POS, han har ju fin maskin att fräsa skivor med.
Ja, men det lär ta låååång tid att fräsa alla hålen. Kanske blir dyrt, men det är ju värt att kolla. Framförallt om man vill ha nåt specialmönster så är ju det ett alternativ.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Stockholms Plåt- & Gummiperforering SPG AB har klöver- och stjärnmönstrad plåt 2000x1000 för 796 kr resp 934 kr + moms. "Används mest till elementskydd i gamla hyreshus mest på Östermalm". Låter ju precis som den stil jag eftersträvar...

http://www.sintab.se/ samt http://www.rmig.com/ verkar ha bra plåt oxå.

Edit:
BeGroup har prislistor på sin hemsida och där är det lite billigare:
2204101340 Perforerad Plåt Perforerad plåt 2000x1000x1.5mm STJÄRNM 762 kr
2204101425 Perforerad Plåt Perforerad plåt 2000x1000x1.5mm KLÖVERB 640 kr
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Så nu har man äntligen kommit igång med byggandet efter en lååång (och skön) julledighet. Sakta men säkert kommer inredningen på plats.

Före såg det ut ungefär så här.
Bild

Tillverkade en liten fräsjigg för att fräsa spår i "pelarna". Lilla makitafräsen RT0700C är helt underbar att använda. Skulle nog passa bra in en mindre CNC för trä oxå...
Bild

Nästan färdigt resultat. Det fattas lite pill och färg...
Bild
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Nu håller jag på å snackar med Kineserna om elpatronerna jag tänkte beställa. Jag vill ha ut 6 kW och i båten har jag ju 230 V huvudspänning och ingen nolla (p.g.a. isolertrafo). Enligt Kinesen så är resistansen:
Resistance of 3U heater is 8.1 Ohm.
Resistance of each U is 2.7 Ohm.
Antingen så tänker de eller jag fel eller så är det språkförbistring. Effekten över en resistor är väl P = U^2/R. Eftersom varje element får 230 V borde väl den totala effekten vid deltakoppling bli 3*230^2/2,7 = 60 kW (!). Vid Y-kopping (som jag inte kan göra) blir det väl 3*((230/sqrt(3))^2)/2,7 = 19,5 kW.

27 Ohm verkar ju mer rimligt. D-koppat: 3*230^2/27 = 6 kW.

Eller räknar jag åt skogen? :humm:
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Jag gjorde en snabbräkning på papper, och du verkar räkna rätt. Jag får iaf samma P om jag räknar P=U^2/R eller om jag räknar P = U * I.

Verkar troligt att de har flyttat decimalen ett steg för långt åt vänster.
Skriv svar