Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.
Re: Radiobrus vs Mediabrus - Investera i en Gammelradio.
Hålla på med skal linan är det tråkigaste och tidskrävande jobbet som finns.
Vissa tillverkare är hemska. Man kan hålla på läääääääääänge innan man får till det.
Så håll ut
Vissa tillverkare är hemska. Man kan hålla på läääääääääänge innan man får till det.
Så håll ut
- Klickmans
- EF Sponsor
- Kontakt:
@breflabb
Ser fram emot den dagen då jag måste byta skallinan, och lyckas med det.
Den följer väl bara med för indikation och är väl inget krav på funktionen?
Om så är fallet kvittar det kanske för säter, som ju bara vill lyssna på 88.8
Eller tänker jag fel?
Ser fram emot den dagen då jag måste byta skallinan, och lyckas med det.
Den följer väl bara med för indikation och är väl inget krav på funktionen?
Om så är fallet kvittar det kanske för säter, som ju bara vill lyssna på 88.8
Eller tänker jag fel?
Vridkondensatorn dras oftast runt av skallinan så går den av så får man lyssna på en frekvens...
Klickmans ett tips är att fota hur din nu fungerande skallina är dragen. När den gått av så är det svårt nog att få till det utan att du även skall gissa hur den skall vara dragen. Så som tidigare inlägg varnar för.
Säter, en radio med fix 88.8 Mhz utan skallina ät ju perfekt då är det ingen som råkar byta kanal.
Säter, en radio med fix 88.8 Mhz utan skallina ät ju perfekt då är det ingen som råkar byta kanal.
- Klickmans
- EF Sponsor
- Kontakt:
@YD1150
Hade det på känn, men var långt ifrån säker på hur det ligger till där inne i mörkret.
Visserligen såg jag linan där inne i Gammelradion, men bara för ett kort ögonblick.
@Palle500 Smart! Ska dela på den nu i veckan och ta några riktiga närbilder på den.
Mucho learning,
Mucho appreciated.
Hade det på känn, men var långt ifrån säker på hur det ligger till där inne i mörkret.
Visserligen såg jag linan där inne i Gammelradion, men bara för ett kort ögonblick.
@Palle500 Smart! Ska dela på den nu i veckan och ta några riktiga närbilder på den.
Mucho learning,

Det luriga är ju var vridkondensatorn (stationsväljaren) sitter kopplad mekaniskt i radion, direkt på ratten eller via skallinan?
Hittade en bild men det är svårt och se om det är direkt på rattaxeln eller via linhjulet till höger? https://webspace.science.uu.nl/~tel0010 ... elGav8.htm
Hittade en bild men det är svårt och se om det är direkt på rattaxeln eller via linhjulet till höger? https://webspace.science.uu.nl/~tel0010 ... elGav8.htm
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
På den radion kompisen har, sitter den på skallinan.
Ok. Ja då vrider du på kondingen tills 88.8 hörs bra. Sen provar du om den håller frekvensen stabilt över någon vecka, allt klart.
Om inte så ladda upp bilder så man ser hur man kan ändra på vridkondensatorn från utsidan. Den kanske är spänningsförande så en isolerande metod behövs nog.
Om inte så ladda upp bilder så man ser hur man kan ändra på vridkondensatorn från utsidan. Den kanske är spänningsförande så en isolerande metod behövs nog.
Jag får kolla vilken typ av radio det är.
Kalibrera skalan är det lättaste jobbet. Själva visaren på linan är flyttbar.
Grov inställning görs med ändlägen, sedan kan man finjustera visaren mot en känd frekvens
Grov inställning görs med ändlägen, sedan kan man finjustera visaren mot en känd frekvens
Är det genomförbart att finjustera vridkondensatorn med någon ståltråd eller liknande?
- Klickmans
- EF Sponsor
- Kontakt:
@säter
Borde inte vara speciellt svårt, man kan ju fininställa in den med en signalgenerator samtidigt.
Som Palle500 skrev, ingen kan ju råka ändra frekvens sen.
Ska öppna upp min nu i veckan och försöka få en bild på hur det kan se ut bland alla trådhjulen.
Lyckas jag lägger jag ut en bild på det.
Borde inte vara speciellt svårt, man kan ju fininställa in den med en signalgenerator samtidigt.
Som Palle500 skrev, ingen kan ju råka ändra frekvens sen.
Ska öppna upp min nu i veckan och försöka få en bild på hur det kan se ut bland alla trådhjulen.
Lyckas jag lägger jag ut en bild på det.
Någon signalgenerator tror jag inte behövs.
Man ser ju mottagningen i kvicksilverögat.
Man ser ju mottagningen i kvicksilverögat.