Hur kopierar man ett schema?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Såna här vridomkopplare (knobs) brukar nästan aldrig ha inbyggda motstånd. Det sitter däremot motstånd mellan omkopplarna. (T.ex den raden med 6st motstånd.)

Hittade sådana omkopplare på www.trimlog.se
Välj såhär i menyn för att hitta dem:
Omkopplare, strömbrytare -->> Vridomkopplare.

Det finns flera varianter. Du behöver tre stycken totalt:
2st "3pol 12-lägen" och
1st "4pol 12-lägen".

För säkerhetskull får gärna någon kolla detta så jag inte har räknat fel.

Sedan behöver du en potentiometer, (den blåa). Står det något på den?
sliverr

Inlägg av sliverr »

Om du kollar på bilden nedan:

http://www.dubtribulation.com/skal.jpg

Så ska Pitchan göra 3 "hopp" eller vad man ska kalla det, Mode 4 "hopp" och Rate 4 Hopp. DVS att den sak hacka fram när man vrider på knappen, medan volym vridomkopplaren ska vara mjuk som på en stereo. Det kanske har något med 1-pol/12 att göra, men du får gärna förklara vad dessa Pol och 12-lägen betyder ;) så blir det lättare för mig att välja

/ALex
Bengt Åke

Inlägg av Bengt Åke »

Hej Har följt den här tråden det är intresantg att läsa alla inlägg
har en fråga till jimmy ritprogrammet du använder var får man ett sådant
och ev pris.
sliverr

Inlägg av sliverr »

Troligtvis så använder han eagle, som finns på http://www.cadsoft.de/ , men det är bara vad jag tror.

Angående Volymratten så har den ju inte en likadan lödningssätt som dom andra rattarna.

Kolla längst ner till höger:
http://www.dubtribulation.com/under.jpg
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Silverr:
Att beskriva vridomkopplarna är inte så lätt, men tänk dig att en sådan består av flera "vanliga" omkopplare (typ on/off). Antalet poler på vridomkopplaren bestämmer hur många separata omkopplare den ska bestå av på insidan. Antalet lägen avgör hur många lägen (helt enkelt) som den kan ställas i. Ungefär så. Hoppas det går förstå ungefär, för det är lite svårt att beskriva sådant i text.

Volymen är ingen omkopplare. Snarare en potentiometer, dvs ett varierbart motstånd. Därför har den inga "hopp". (Det finns potentiometrar som har "hopp", men det är överkurs nu.)

Jag tror att du skulle ha stor nytta och glädje av att t.ex låna en bok om elektronik och komponenter. Ett mycket bra tips är den gamla klassiska boken "Elektronik för alla Del 1". Finns ofta på de flesta bibliotek.

Bengt Åke: "Ritprogram" ? Om du menar det jag använder när jag gör scheman och kretskort så heter det Eagle. Det finns en gratisversion av Eagle. För övrig grafik använder jag Photoshop, ett dyrt program, men värt varje krona.
sliverr

Inlägg av sliverr »

Tack för svaret, så jag behöver alltså 2st Vridomkopplare 3-pol/4-lägen och 1 Vridomkopplare 4-pol/3-lägen samt 1st potentiometer som jag inte vet vilken jag sa ta eftesom att det har olika värden

korrigera mig ifall jag ha fel i de saker jag har valt
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Kan routa kortet, bara roligt att ha nått att göra på skolan, man kan ju inte göra det man ska göra, det är ju tråkigt ju! Antar att du vill ha ett ganska luftigt kort, eftersom du inte har så mycket vana så blir det ju lättare att löda då.
sliverr

Inlägg av sliverr »

Jag är rätt fingerfärdig :wink: men visst du kan ju göra det lite luftigare än det andra kortet, bara det inte blir för luftigt. orginalkortet är 8.5x15cm

/Alex
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Självklart kommer det inte att bli större än orginalkortet, går iof inte att få det riktigt tajt med hålmonterat....
sliverr

Inlägg av sliverr »

sliverr

Inlägg av sliverr »

Har alla lessnat på detektivarbetet ? ;) har testat att göra ett schema samt routat kortet, men gick inge bra :? 8)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Kan du visa?
Användarvisningsbild
Mignon
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mignon »

Jasså det slutade här? :)
Skriv svar