Fotodetektor problem

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

För att svara på dom frågorna så måste du berätta vilka kondensatorer du tänker använda, både kapacitansen och vilken späning du ska ha samt vilken induktans / resistans din spole har. Då kan man räkna ut vilken peak ström din tyristor måste klara.
Men troligtvis så räcker den bra.[/quote]

Det är 3st 300V 800uF kondensatorer. Jag har ingen aning om resistans dem har då typ all text är bort från dem.

Och ang. tyristorer kan någon visa vart och hur man ska koppla tex säg ett batteri för att öppna tyristorn?
Alltså hur och var det ska vara inkopplat.

Har också fått en glad nyhet, skolan vart så intresserad av mitt projekt så dem betalar allt jag behöver nu. :D

//Emil
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

rehnmaak skrev: Skulle man kunna frihjula spolen tro? Hur snabbt blir man av med energin?

Man vill ju backspänna spolen för att stanna den snabbt. Visst kan man koppla en diod så att den tar över under 0V och på så sätt skona kondensatorn, men det kommer att ta bort halva effekten med V swtichen. Förvisso har man kopplat bort spänningen så strömen inte accelererar längre, men å andra sidan kommer den att stoppas väldigt långsamt av endast ett diodfall och inre resistansen i spolen. Om kondensatorn överlever, vilket ryssen hävdar, så är det ju en bra metod...
rehnmaak skrev: Eller skulle man kunna med hjälp av en diod ladda ytterligare en kondensator?
Jag har dunkat huvet i problemet men inte kommit på nåt...

Korken: Den funkar som en vanlig transistor fast den stänger inte av sig när du ta bort basströmmen. Skillnanden är att basen kallas för styre istället. Lägg ett litet motstånd, t.ex. 220 ohm, som du kopplar till styret och släng på 5V mellan motståndet och emitter(? dunno om det heter emitter, men det ben som brukar vara neråt på ritningar)
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Jag funderade lite och kom upp med denna koppling. Spänningen på den undre kondensatorn kommer att behöva vara högre än 800V, kanske 1600V. Då man startar kommer övre kondensatorn vara laddad och undre vara urladdad. Då man vill stänga av laddas den övre kond. ur genom den undre. Ja, ni fattar...

EDIT: Alt. använder man en 470uF 800V på den undre

Bild
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Korken skrev:Det är 3st 300V 800uF kondensatorer. Jag har ingen aning om resistans dem har då typ all text är bort från dem.

Och ang. tyristorer kan någon visa vart och hur man ska koppla tex säg ett batteri för att öppna tyristorn?
Alltså hur och var det ska vara inkopplat.

Har också fått en glad nyhet, skolan vart så intresserad av mitt projekt så dem betalar allt jag behöver nu. :D

//Emil
Här har du ett schema hur du ska koppla tyristorn,
http://www.oz.net/~coilgun/mark2/schematic.htm

Men jag undrar verkligen hur du har tänkt få över 100joule kinetisk energi med en kondensatorbank på bara 108joule som max och med en verknigsgrad som oftast bara ligger kring 1-2%.
Din bank måste vara närmare 50ggr större än den du har nu för att lyckas med det.
Hur byggde du den på 70joule, vilka kondingar, spole, switch mm?
Du måste veta ungefär vilken resistans och induktans din spole kommer att ha för att räkna ut peakströmmen.
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Rehnmark: Fan vad smart :bravo: . Jag har verkligen grunnat på bekymmret :wall: utan att komma på nåt :roll: . En sån där skall jag nog testa bygga så fort jag får lite tid över :)
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

[quote="LaRdA]
Men jag undrar verkligen hur du har tänkt få över 100joule kinetisk energi med en kondensatorbank på bara 108joule som max och med en verknigsgrad som oftast bara ligger kring 1-2%.
Din bank måste vara närmare 50ggr större än den du har nu för att lyckas med det.
Hur byggde du den på 70joule, vilka kondingar, spole, switch mm?
Du måste veta ungefär vilken resistans och induktans din spole kommer att ha för att räkna ut peakströmmen.
[/quote]
Hmm, det har du rätt i. Får nog köpa 5-6st 400V 3900uF från USA.
Hur räknar man ut joule? Är det inte 0,5 * C * V² ?

Med min först fick jag låna 4st 300V (tror de va) 4000uF som jag kopplade till 600V 8000uF (om jag har tänkt rätt nu) och det är ca 1400J (om formeln är rätt).
Fast dem har jag inte kvar nu... Dem jag lånade dem av (pappa jobb) ville att jag skulle betala för dem men de ville inte jag så dem tog tillbaka dem. :(
Fick då kondingar av åsklabbet som inte är i närheten lika bra men man kan iaf hoppas att dem gör nånting.

Spole: Använde 12AWG (2mm diam) men kommer inte ihåg hur det va med lager eller rader då pappa råkade kasta den när jag plockade ner den för förvarning. Men kanske runt 6 lager sen kanske runt 10cm lång (kanske!).

Switchen: Avtryckaren va att hålla ihopp 2st kablar, ja vet inte så smart men det fungerade iaf.

//Emil
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Hmm, det har du rätt i. Får nog köpa 5-6st 400V 3900uF från USA.

Nog för att även med 6st av dom så kommer du ändå "bara" upp i 1872J fast ska du beställa så är jag kanske med på ett litet samköp, har 10 sedan tidigare men skulle behöva ungeär 5-10st till

Jodå folrmeln är rätt.

Med min först fick jag låna 4st 300V (tror de va) 4000uF som jag kopplade till 600V 8000uF (om jag har tänkt rätt nu) och det är ca 1400J (om formeln är rätt).

Samma här, formeln är rätt men du har räknat fel på kapacitansen. det blir 600v 4000uF altså 720J.
Men jag är tveksam till att du har lyckats fått en verknigsgrad på närmare 10% som du måste ha för att komma upp i 70joule, Om man räknar med en verknigsgrad på 1,5% vilket är väldigt bra för att vara svitchad genom att slå ihop kablarna, så hamnar vi på 10,8J vilket verkar var en lite mer vettig siffra.
Verkar vara ett lite mätfel här någonstanns, hur mätte du hastigheten hos projektilen?

Med en spole som är 100mm lång med 6 lager och 285 varv av 2mm tråd så får du en induktans på ca 400uH och en resistanns på ca 0.124 Ohm det ger en peak strömm på ca 1400A och en pulsvidd på 3,7ms med den kondensatorbanken.

Switchen: Avtryckaren va att hålla ihopp 2st kablar, ja vet inte så smart men det fungerade iaf.

Bra att du tänker byta switchmetod eftersom nästan allt är bättre än att slåihop kablarna för hand, du kommer antagligen att få mycket bättre prestanda med en tyristor switch.
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

LaRdA skrev:Hmm, det har du rätt i. Får nog köpa 5-6st 400V 3900uF från USA.

Nog för att även med 6st av dom så kommer du ändå "bara" upp i 1872J fast ska du beställa så är jag kanske med på ett litet samköp, har 10 sedan tidigare men skulle behöva ungeär 5-10st till

Jodå folrmeln är rätt.

Samma här, formeln är rätt men du har räknat fel på kapacitansen. det blir 600v 4000uF altså 720J.
Blire inte om jag först seriekopplar dem 2 och 2, sedan parallel kopplar jag dem, blite det inte då 600V 4000uF + 600V 4000uF som blir 600V 8000uF?
Vi räknade på det och då borde det bli så.

Mätning va en grej vi hade i skolan (fungerar som en chronograf) som läraren hade gjortså det borde vara rätt. Iaf inte så stor skillnad.
Kan ju då tuvär inte göra om testen :( så får väll börja från "scratch" med denna.

Men iaf, vet någon ett bra ställe som säljer thyristorer i alla dess storlekar?
1200V 510A eller mer skulle va bra.

//Emil

//Emil
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Formeln vid seriekoppling är 1/Ctot=1/C1+1/C2
Om du inte blir övertygad så kan du räkna ut energiinnehållet i kondensatorerna varförsig och multiplicera med 4.

Hur var chronografen uppbygd , något måste vara fel eftersom du kan inte få den efektiviteten med den uppkopplingen.

För att hitta halvledare billigt så kan jag rekomendera ebay. jag köpte nyss några st 900A tyristorer där för hyffsat pris.
Annars så kan jag kanske tänka miga att sälja några av tyristormodulerna på bilden jag postade tidigare.
Skriv svar