[quote="LaRdA]
Men jag undrar verkligen hur du har tänkt få över 100joule kinetisk energi med en kondensatorbank på bara 108joule som max och med en verknigsgrad som oftast bara ligger kring 1-2%.
Din bank måste vara närmare 50ggr större än den du har nu för att lyckas med det.
Hur byggde du den på 70joule, vilka kondingar, spole, switch mm?
Du måste veta ungefär vilken resistans och induktans din spole kommer att ha för att räkna ut peakströmmen.
[/quote]
Hmm, det har du rätt i. Får nog köpa 5-6st 400V 3900uF från USA.
Hur räknar man ut joule? Är det inte 0,5 * C * V² ?
Med min först fick jag låna 4st 300V (tror de va) 4000uF som jag kopplade till 600V 8000uF (om jag har tänkt rätt nu) och det är ca 1400J (om formeln är rätt).
Fast dem har jag inte kvar nu... Dem jag lånade dem av (pappa jobb) ville att jag skulle betala för dem men de ville inte jag så dem tog tillbaka dem.

Fick då kondingar av åsklabbet som inte är i närheten lika bra men man kan iaf hoppas att dem gör nånting.
Spole: Använde 12AWG (2mm diam) men kommer inte ihåg hur det va med lager eller rader då pappa råkade kasta den när jag plockade ner den för förvarning. Men kanske runt 6 lager sen kanske runt 10cm lång (kanske!).
Switchen: Avtryckaren va att hålla ihopp 2st kablar, ja vet inte så smart men det fungerade iaf.
//Emil