Jag har haft samma problem som många andra här.
När jag dubbel kollade att bränna picen med en brännare som jag vet funkar, då märkte jag att picens innehåll hade förändrats.
Provade då att bränna med JDM och fick verify fail meddelande.
Men picen vart programerad prvade med blink (enkelt test prog)
och allt funkade...
/Danne
Som jag nämnt tidigare i denhär tråden, kontrollera portinställningarna, ska vara 2400 bitar per sekund, ingen handskakning, ingen paritet, en stoppbit, 8 databitar vilket kanske inte är troligt med det felet du har men inget får uteslutas.
Kan du få störningar på kabel till programmerare, mobiltelefon?
Använder du en bärbar dator kan det bli problem , den kan ge för låga nivåer på com porten.
Prova att byta elektrolyt kondensator i programmeraren, spänningen kan sjunka när den programmerar.
Prova med en ny PIC-krets.
Ett annat tips (kanske nämt tidigare) är att blanka kretsen innan nerladdning, även om programmen gör det automatiskt innan programering, så är ialla fall jag tvungen att köra en manuel blankning innan programering.
Det går verkligen inte... Har provat med tops's tips, ny krets, olika I/O delays, både IC -Prog och ISP-PRO och ställt in portinställningarna.
Men inget av det hjälper.
Tripp: Jag förstår inte rikitg vad du menar där i slutet. Kan du eller nån annan vara så jättesnäll och reda ut det för mig.
Ska pröva att gå igenom alla lödnigar rikitg grundligt när jag får tid...
Börjar bli riktig sugen nu...
Rollo: Vad kör du för operativsystem? XP/2000 kräver att du väljer Windows API i hardware settings. Vet ej om delayn har betydelse. Själv hade jag problem med fail på de första adresserna, jag fick ta att först radera kretsen manuellt (kör en read sen för att se att det verkligen är tomt) innan jag ladda ner programmet. Vad har du för spänning på MCLR?
Rollo, Det jag menade var att jag programerade picen och fick fail meddelnade från IC-prog "Verified Faild", Men den vart programerad ändå.
Jag har kollat detta genom att köra ett enkelt program som gör att en lysdiod blinkar. Samt att jag har programerat med JDM och verify läst med en annan Brännare...
Jag kan inte Läsa och där med inte Verifiera!!!
tops, Jag kör med XP och använder Direct I/O och det funkar.
Jag har enable NT/2000/XP Driver, samt eneble VCC controll for JDM.
Har provat olika delay och alla verkar funka.
TOPS!!! JAG ÄLSKAR DIG AV HELA MITT HÄRTA!!!
Jag prövade med Windows API och det funkar både att läsa aoch skriva!
Tack alla som har försökt hjälpa mig!
Nu återstår bara att lyckas koppla en lysdiod:D
Håller nu på att förstå hur jag ska koppla grejerna...Som jag har förstått det så är det så här: (använder en 16f628)
Lysdiodens anod till VSS
Lysdiodens katod till RA1 (till exempel)
5 volt (+) till VDD
Minus på batteriet till VSS
Duger det? Eller är det helt fel?
Ska använda den inbyggda "kristallen" och gör det med DEFINE OSC 4 i picbasic...rätt?
Sätt ett motstånd i serie med LEDen bara
Sen har jag för mig att PIC klarar av att "sänka" högre strömmar än "höja" dvs koppla anod till +5V, och katod till ett motstånd som går vidare till en port på PICen -kom ihåg att lysdioden kommer lysa då utgången sätts låg ('0') och alltså släks då du sätter porten hög ('1') pga denna koppling.
Om du väljer att koppla ner till jord ändå, måste du vända dioden, anod till picen och katoden till GND (i serie med ett motstånd), annars kommer det inte gå någon ström genom dioden och den kommer inte att lysa
Ang. kristallen vet jag inte men det kommer nog någon vänlig själ som kan hjälpa dig.
Tack för ett snabbt svar, nu vågar jag fortsätta:)
Motståndet hade jag faktiskt kommit ihåg... men den vill fortfarande inte blinka:(
Finns det någon snäll pojk som kan kolla lite på det här(PicBasic) och kolla om det borde fungera...(har utgått från en färdig därför kan det kanske se lite konstigt ut på sina ställen)
DEVICE 16F628
DEFINE OSC 4
Symbol LED = PORTA.1 ' Alias PORTA.1 to LEDS
Delayms 500 ' Wait for PICmicro to stabilise
Loop: LED = 1 ' First LED on
Delayms 500 ' Delay for .5 seconds
LED = 0
delayms 500
goto loop
End
*edit* ändrat koden....fungerar inte nu heller iof:)
Det ser ju bra ut, men nu är jag inte så haj på PicBasic så jag kan lova ngt, har du oscilloskop eller multimeter så du kan kolla om du får spänning ut på porten (inte omöjligt att jag tänkte fel när jag bad dig vända LEDen, är aldeles för trött, så testa att vända den
Annars låter det som om oscillatorn inte fungerar som den ska
Gör du det borde din kod funka så länge inte kompilatorn klagar
Lite mysko version av PicBasic du kör iofs. Den är inte riktigt lik PicBasicPro jag kör med...
Annars funkar tusses kod precis lika bra. Definierar man inte OSC så tar den för givet att det är 4MHz har jag för mig.
För att välja intern/extern oscillator sätter du nån inställning i brännarprogrammet, det definerar man alltså inte i PicBasic-koden.