TomasL skrev:Skyddsledaren är aldrig någonsin förbunden med jord, om ni tror det, så är ni fellärda,
Dess enda uppgift är att förbinda apparathöljet med nollan på ett "förhoppningsvis säker sätt med noll-ledaren i händelse av fel".
Nolledaren är förbunden med jord i en transformator, troligen några mil eller så från förbrukaren. med impedanser uppåt flera hundra kohm.
4-ledarsystem är faktist minst 99 % av dagens installationer, samt att merparten av nya installtioner faktiskt ät rena 4-ledaronstallationer.
5-ledare kör man i nya byggnader, om kraven finns, annars är det forfarande 4-ledare som gäller. och servisen ät för det mesta 4 ledar i alla fall.
Och varför, tja, elverken har inte 5-ledare nedgrävt helt enkelt.
Varför jag påstår detta, tja, jag har inte sprungit på ett enda riktigt 5-ledar system ännu, trots en mängd installationer i nya och gamla byggnader, och det rör sig om ett par hundra om året spritt över landet.
Ja man kan undra vem som har fel.
"troligen några mil"
En lågspänningsledning mellan transformator och en uttagspunkt kan av säkerhetstekniska skäl inte vara hur lång som helst. Längden begränsas av det s.k. utlösningsvillkoret. [...]
Kammarrätten har godtagit att ett begränsningsvärde på 560 meter lågspänningsledning används vid schablonberäkningar. Under vissa förutsättningar kan dock lågspänningsledningar användas för en längre spräcka och för att även täcka in sådana fall förordar EI att en zongräns mellan lågspänning och högspänning ska läggas vid 600 meter. Vid längre avstånd måste nästan alltid en ny transformatorstation byggas för att upprätthålla en god elkvalitet och möjliggöra en anslutning av flera kunder.
Sen sitter ju varje markskåp i jorden...
Kan säkert förekomma lokala avvikelser, fast på de nyinstallationer jag varit på de senaste 10-15 åren har jag inte sett TN-C. T ex alla villor har TN-S servis in i mätarskåpet, ett centrallager som byggdes -97 har inkommande TN-S (2x AKKJ 4x240/72).