"Varför är sånthär inte ordentligt utprovat och automatiserat?"
Inte för att jag behöver försvara ST, men jag noterar följande:
STM32Cube_FW_F4_V1.4.0 har direkt stöd för 6 olika STM32 demokort med massor av exempel (~100) som demonstrerar nära på allt intressant som finns på de lika processorerna. Samtliga exempel har färdiga projektfiler för 3 olika IDE'n; TrueSTUDIO, MDK-ARM och EWARM. Men vad jag förstår är inga av dessa IDE'n gratis.
STM32CubeMX är ett grafiskt verktyg för att bygga upp projekt för de som inte vill göra det själv manuellt. "Kryss i ruta programmering."
Varför ST inte stöder gratis IDE'n vet jag inte. Jag läste nyligen att ST är det enda processorföretag Em::Blocks utvecklaren *inte* har kontakt med. Stödet för STM32 i Em::Blocks är helt och hållet på hans eget initiativ. STM32 är dock populärast bland Em::Blocks användarna.
Vad gäller dokumentation så finns den där, bara att ladda ner och läsa. Och jag tror inte det finns nån genväg när det gäller att läsa dokumentation och datablad. Visst kan man få en lysdiod att blinka fort som bara den, men vad är det för nytta. Inte har man en kraftfull 32 bit CPU med allvärldens avancerad periferiblock för att blinka en lysdiod. Det finns en platform redan för de som vill göra minsta möjliga för att få upp ett system snabbt, den heter Arduino.
STM32 discovery-board, lämplig programvara?
- lillahuset
- Gått bort
Re: STM32 discovery-board, lämplig programvara?
Ingen hindrar någon att skapa en "community" för att supporta STM32 i Em::Blocks. Ingen gör det men många gnäller.
Fri programvara handlar om att användarna hjälper till men det fattar inte windows-packet. Ber om ursäkt, men det kändes skönt att skriva.
Fri programvara handlar om att användarna hjälper till men det fattar inte windows-packet. Ber om ursäkt, men det kändes skönt att skriva.
Men det är väl rätt storartat att det överhuvudtaget finns fria program som man kan ladda ner
utan juridiskt krångel eller pengar. Det stora arbetet ligger i gcc, gdb och gnutools.
Ett IDE och konfigurationsfiler är väl egentligen bara ett litet utanverk.
Själv använder jag inte sådana utan endast fria verktyg som Emacs och Openocd.
Visserligen får man läsa på lite om en ny processor, söka reda på bibliotek och exempelkod
och dylikt, och det kan säkert ta 20 timmar och mer, men sedan vet man ungefär vad man har.
Att göra en egen kompilator och debugger skulle jag knappast klara av.
Just Em::Blocks används väl inte så mycket inom Linuxvärlden antar jag.
utan juridiskt krångel eller pengar. Det stora arbetet ligger i gcc, gdb och gnutools.
Ett IDE och konfigurationsfiler är väl egentligen bara ett litet utanverk.
Själv använder jag inte sådana utan endast fria verktyg som Emacs och Openocd.
Visserligen får man läsa på lite om en ny processor, söka reda på bibliotek och exempelkod
och dylikt, och det kan säkert ta 20 timmar och mer, men sedan vet man ungefär vad man har.
Att göra en egen kompilator och debugger skulle jag knappast klara av.
Just Em::Blocks används väl inte så mycket inom Linuxvärlden antar jag.
- lillahuset
- Gått bort
Djävla tjurskalle. Verkar lika trist dom jag.