Arduino Uno doserpump
-
Re: Arduino Uno doserpump
Kopplat som inlägg 12. Bytte mosfet och nu funkar den. Äntligen. Då är det bara arduinon som skall ses över . Skall testa lite fort nu bara.
Testade den nu och vågor inte koppla in något. Blir alldeles för varm. Får åka förbi och handla nytt imorgon. Återkommer med mina strapatser
Testade den nu och vågor inte koppla in något. Blir alldeles för varm. Får åka förbi och handla nytt imorgon. Återkommer med mina strapatser
Det var ju bra även om såklart trist om du pajat Arduinon - om du inte har något inkopplat alls skall den absolut inte bli het.
Tolkar bladet för mosfeten som att Vgs(th) är max 3,75V och då bör det räcka att driva gaten med 5V.
Lycka till!
Tolkar bladet för mosfeten som att Vgs(th) är max 3,75V och då bör det räcka att driva gaten med 5V.
Lycka till!
Kasta inte din Uno, du kan byta bara atmegan ("limpan") på den.
Här du Kjell och co i närheten har dom nya chip att sätta dit med boatloader så det är bara att tuta å köra.
Här du Kjell och co i närheten har dom nya chip att sätta dit med boatloader så det är bara att tuta å köra.
-
Börjar förstå lite hur det funkar. Men förstår inte riktigt vilket värde man letar efter när man ser att mosfeten passar. Vgs skall vara lägre än än vad man driver den med?
Skall förbi kjell imorgon och se om dem har micrcontrollern...
Skall förbi kjell imorgon och se om dem har micrcontrollern...
Undre gränsen (tröskelvärdet) för Vgs (gate/source-spänningen) varvid mosfeten *börjar* öppna betecknas Vgs(th) och enligt databladet ligger den på högst 3,75V.
De 5V som din Arduino kan lägga ut på pinnen överstiger alltså tröskelvärdet men därmed inte sagt att den öppnar fullt.
Om du haft en mosfet av rekommenderad "logic level"-typ så skulle den helt säkert vara fullt tillräckligt öppen vid 5V. Som det är nu får du testa och se hur väl det funkar - såhär ser kurvan ut i bladet och det ser ju ut som att den gärna hade sett lite mer än 5V på gaten: Inte för att jag är någon expert men det finns såklart andra parametrar som är avgörande för om en given mosfet passar i en viss applikation eller ej - det här med Vgs(th) handlar bara om att kunna "vrida på kranen" tillräckligt.
De 5V som din Arduino kan lägga ut på pinnen överstiger alltså tröskelvärdet men därmed inte sagt att den öppnar fullt.
Om du haft en mosfet av rekommenderad "logic level"-typ så skulle den helt säkert vara fullt tillräckligt öppen vid 5V. Som det är nu får du testa och se hur väl det funkar - såhär ser kurvan ut i bladet och det ser ju ut som att den gärna hade sett lite mer än 5V på gaten: Inte för att jag är någon expert men det finns såklart andra parametrar som är avgörande för om en given mosfet passar i en viss applikation eller ej - det här med Vgs(th) handlar bara om att kunna "vrida på kranen" tillräckligt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Bra info. Nu har jag införskaffat en ny micrcontroller. Men det var bara inte att köra ngn bootloader lite enkelt som jag trodde. E ju inte så grym på engelska och de guider jag sett är bara på engelska. Så detta blir spännande
Om din nya mikrokontroller saknar bootloader måste du ladda in den och för det krävs en ISP-programmerare för AVR.
Om du inte råkar ha en ISP-programmerare vore det enklare att lämna tillbaka nya mikrokontrollern och istället köpa en med bootloader förprogrammerad.
Om man har två Arduino-kort kan man använda det ena som ISP-programmerare för det andra så ett annat alternativ vore att skaffa ytterligare ett komplett Arduino-kort och använda det som ISP-programmerare för ditt gamla kort efter att du ersatt dess mikrokontroller.
Om du inte råkar ha en ISP-programmerare vore det enklare att lämna tillbaka nya mikrokontrollern och istället köpa en med bootloader förprogrammerad.
Om man har två Arduino-kort kan man använda det ena som ISP-programmerare för det andra så ett annat alternativ vore att skaffa ytterligare ett komplett Arduino-kort och använda det som ISP-programmerare för ditt gamla kort efter att du ersatt dess mikrokontroller.
-
Vore en idé att köpa en till. Har fler idéer efter detta. Fanns en adapter på kjell men lägger hellre en femtiolapp extra och köper ett kort till
Här finns en guide för att använda Arduino som ISP, på engelska dock:
http://arduino.cc/en/Tutorial/ArduinoISP
http://arduino.cc/en/Tutorial/ArduinoISP
-
Jaha. Nu till nästa problem. Kan inte minnas att det stod lika dant med det andra kortet
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tryck uppdatera drivrutin och välj från mapp. Leta på mappen arduino och sen "drivers" filen ska heta "arduino.inf" kör den så ska den hoppa igång.
-
vilket os kör du? Denna är för winXP.
http://arduino.cc/en/Guide/UnoDriversWindowsXP
Jag kör win7 64 och här installerar den själv. men det är som du säger det ligger ingen sådan fil i den mappen. Men enligt länken så kan man välja hela mappen som heter drivers så då borde den hitta.
http://arduino.cc/en/Guide/UnoDriversWindowsXP
Jag kör win7 64 och här installerar den själv. men det är som du säger det ligger ingen sådan fil i den mappen. Men enligt länken så kan man välja hela mappen som heter drivers så då borde den hitta.
-
Jag har win 8. Jag har testat med hela mappen med. Installerat om det men det hjälper inte. Så snart skicka jag in hela datorn i vedpannan
Testat annan usb kontakt? är det samma kontakt som du fick det att funka förut? Det jag hittar om win 8 är bara gamla prolem med osingerade drivrutiner. säger den att den inte hittar drivrutiner eller säger den att den inte kan installera?