eget slutsteg 50Hz-brum från he...tet!
Re: eget slutsteg 50Hz-brum från he...tet!
http://www.irf.com/technical-info/appnotes/an-948.pdf
Denna.
Fast nu när jag googlade hittade jag en sida där folk tyckte den var bristfällig.
Ska göra mer research till nästa försök.
Denna.
Fast nu när jag googlade hittade jag en sida där folk tyckte den var bristfällig.
Ska göra mer research till nästa försök.
En kondensator parallellt med Vbe-multiplikatorn ( nod 17 i schemat) skadar nog inte.
En kopplingkondensator i serie med R13, slipper att likströmmen går genom potten "skrap-risk".
En kopplingkondensator i serie med R13, slipper att likströmmen går genom potten "skrap-risk".
Du skrev:
En kondensator parallellt med Vbe-multiplikatorn ( nod 17 i schemat) skadar nog inte
menar du parallellt med den övre trissan kollektor till emitter eller menar du Bas Emitter?
Jag ser att schemat jag lagt ut är ganska taffligt då jag bara satt ut slumpmässiga siffror på komponenterna för att senare kunna skriva dem i ordning (R1,R2... Q1 Q2).
Så siffran 17 är bara någon av komponenterna.
R4-C3 finns inte med på schemat fast jag har satt dit dem i efterhand.
En kondensator parallellt med Vbe-multiplikatorn ( nod 17 i schemat) skadar nog inte
menar du parallellt med den övre trissan kollektor till emitter eller menar du Bas Emitter?
Jag ser att schemat jag lagt ut är ganska taffligt då jag bara satt ut slumpmässiga siffror på komponenterna för att senare kunna skriva dem i ordning (R1,R2... Q1 Q2).
Så siffran 17 är bara någon av komponenterna.
R4-C3 finns inte med på schemat fast jag har satt dit dem i efterhand.
Glöm inte vad som skrivits tidigare i tråden...
Men ,dels måste kretsen vara rätt konstruerad och dels måste det fysiska utförandet vara så att det blir så idealt som möjligt = bra layout och kabeldragning. Det räcker inte med att bara lösa den ena av dessa två.
Jag är frågande till sourcekonsdensatorn i andra försteget, den ger det steget väldigt hög gain.
Normalt så bestämmer man alltid gain med hjälp av ett Rs i förhållande till Rd, som i första försteget (gain = 10).
Lycka till!
Vilket åter påpekas av YD1150RoPa skrev: Du skriver:Men där saknas R4 och C3 från IOR original designen, dessa är väldigt viktiga för att inte få in brum i ingångssteget.Slutsteget är så gott som taget rakt av från http://www.irf.com/technical-info/appnotes/an-948.pdf
Som jag skrev i mitt inlägg...Jag tror att du får in brum från matningen via ingångssteget då det sitter direkt på slutstegets matning.Sätt dit R4 och C3 innan du felsöker mer. I IOR app noten står följande på sida 3...
När du har åtgärdat det är det till 99% säkert att det kommer att bli bra.The amplifier input stage requires additional power supply ripple suppression which is provided by components R4, C3
Om du fortfarande har lite brum kvar kan du fundera på hur strömmarna går på kortet och vilken jord formation du vill ha.
Vidare så finns det inga R25/R26 i originalet, ska du ha seriemotstånd i slutsteget ska de i så fall sitta i serie med lasten i mitten, mellan slutstegets trissor, som jag tidigare skrev. I sin nuvarande position har de ingen funktion.
Vilken tomgångsström har du ställt in? den frågan är fortfarande viktig. Har du valt en mellan 50mA och 100mA som rekommenderas?
Du har nu själv upptäckt att det krävdes filtrering av matningen till ingångssteget.YD1150 skrev:Vart finns R4 och C3 i ditt schema?
Men ,dels måste kretsen vara rätt konstruerad och dels måste det fysiska utförandet vara så att det blir så idealt som möjligt = bra layout och kabeldragning. Det räcker inte med att bara lösa den ena av dessa två.
Jag är frågande till sourcekonsdensatorn i andra försteget, den ger det steget väldigt hög gain.
Normalt så bestämmer man alltid gain med hjälp av ett Rs i förhållande till Rd, som i första försteget (gain = 10).
Lycka till!
R4 och C3 satte jag dit för länge sedan. Kanske glömde att nämna det då.
Märkte inte så stor skillnad då. Den största skillnaden blev när jag gjorde separat kort för matningen.
Source kondensatorn har jag för att få mycket gain så att man ska kunna klippa signalen ordentligt med mosfet-trissorna som kommer efter.
Jag har läst om tråden flera gånger men varit optimistisk och trott att det går att lösa utan att börja om.
Jag ska göra det nu.
Jag bugar och bockar för alla tips. Har lärt mig en del nyttigt där.
Min nya plan är att köra GSsteg-GSsteg-mosfetklipp-GSsteg-slutsteg.
det extra GS-steget efter klippsteget för att få ut högre utsignal i slutändan.
får se vart jag ska klämma in klipp-poten och volympoten.
(och sen förstås dra in de beryktade C3 och R4 mellan varje steg)
Klurar också på om man ska trycka dit en spänningsregulator vid likriktaren för att få allt stabilare om man hittar någon lämplig.
Men det jag lägger mest fokus på nu är slutsteget. Det andra gör jag bara när jag ändå håller på och etsar nytt kort.
En sak jag tänkt på är att det ju kommer bli ett litet skatbo om man ska stjärnjorda och dra trådar från signal,matning, ingång och utgångsjord.
Hur skulle ni ha satt fast dom? Jag har nu använt elsladdar (som sitter i väggutag mm) och lött fast de på kortet. De är väldigt tjocka och blir lite klumpigt lödda.
Skulle ni använt stiftlister eller vad det heter för att lätt kunna koppla bort sladdarna eller vilken typ av sladd skulle ni använt. Har ingen koll på hur tjocka man behöver.
Ska läsa igenom tråden jag fick länkade tidigare om jordning mm en gång till.
Märkte inte så stor skillnad då. Den största skillnaden blev när jag gjorde separat kort för matningen.
Source kondensatorn har jag för att få mycket gain så att man ska kunna klippa signalen ordentligt med mosfet-trissorna som kommer efter.
Jag har läst om tråden flera gånger men varit optimistisk och trott att det går att lösa utan att börja om.
Jag ska göra det nu.
Jag bugar och bockar för alla tips. Har lärt mig en del nyttigt där.
Min nya plan är att köra GSsteg-GSsteg-mosfetklipp-GSsteg-slutsteg.
det extra GS-steget efter klippsteget för att få ut högre utsignal i slutändan.
får se vart jag ska klämma in klipp-poten och volympoten.
(och sen förstås dra in de beryktade C3 och R4 mellan varje steg)
Klurar också på om man ska trycka dit en spänningsregulator vid likriktaren för att få allt stabilare om man hittar någon lämplig.
Men det jag lägger mest fokus på nu är slutsteget. Det andra gör jag bara när jag ändå håller på och etsar nytt kort.
En sak jag tänkt på är att det ju kommer bli ett litet skatbo om man ska stjärnjorda och dra trådar från signal,matning, ingång och utgångsjord.
Hur skulle ni ha satt fast dom? Jag har nu använt elsladdar (som sitter i väggutag mm) och lött fast de på kortet. De är väldigt tjocka och blir lite klumpigt lödda.
Skulle ni använt stiftlister eller vad det heter för att lätt kunna koppla bort sladdarna eller vilken typ av sladd skulle ni använt. Har ingen koll på hur tjocka man behöver.
Ska läsa igenom tråden jag fick länkade tidigare om jordning mm en gång till.
Om du har problem med självsvängning så kan det vara idé att minska totala gainen.
En reglerad spänning till förstegen är generellt en bra idé, R + C är ofta ok men man kan alltid göra det bättre
Du bör klara dig med reglering enbart till förstegen.
Du kan sätta ett Rs i serie med Cs så att du får kanske 100 i gain, det kommer säkert räcka för att det ska klippa. Blir 1000 i total gain med första steget.
Självsvänger slutsteget vid 60Hz??? låter som en orimligt låg frekvens för självsvängning.
Eller har du en frekvens topp vid 60Hz? Kolla vilka "poler" du har i återkopplingen, kanske sjunker NFB vid låga frekvenser och lika så gain men att det blir en topp runt 60Hz där NFB sjunker mer än forward gain?
Vad har du för frekvensgång i slutsteget?
Vad gäller kablar, ja det blir lite skatbo men det fixas till när det väl kommer ner i ett chassi.
Köp en rulle finkarderlig kabel av grov kaliber med gummi hölje, kostar lite mer men blir mycket enklare att jobba med.
Att löda in kablarna är oftast säkrast, annars kan du använda vanliga kretskortsmonterade flatstift med kabelhylsor.
Ska du löda in dem så kan du göra ett eller två hål bredvid som kabeln träs igenom innan den löds, som en sorts avlastning.
Detta passar naturligtvis inte bra om du labbar och behöver löda loss titt som tätt.
Placera volympotten mellan klippet och sista GSsteget, Volympottar ska sitta på ingången till slutsteg.
Klippott placerar du lämpligen mellan första och andra GS steget, denna del fungerar som kombinerad förförstärkare och "effekt box".
Personligen skulle jag ha ett GD steg före ett klipp steg för att få låg impedans in i klippsteget.
Lycka till!
En reglerad spänning till förstegen är generellt en bra idé, R + C är ofta ok men man kan alltid göra det bättre
Du bör klara dig med reglering enbart till förstegen.
Du kan sätta ett Rs i serie med Cs så att du får kanske 100 i gain, det kommer säkert räcka för att det ska klippa. Blir 1000 i total gain med första steget.
Självsvänger slutsteget vid 60Hz??? låter som en orimligt låg frekvens för självsvängning.
Eller har du en frekvens topp vid 60Hz? Kolla vilka "poler" du har i återkopplingen, kanske sjunker NFB vid låga frekvenser och lika så gain men att det blir en topp runt 60Hz där NFB sjunker mer än forward gain?
Vad har du för frekvensgång i slutsteget?
Vad gäller kablar, ja det blir lite skatbo men det fixas till när det väl kommer ner i ett chassi.
Köp en rulle finkarderlig kabel av grov kaliber med gummi hölje, kostar lite mer men blir mycket enklare att jobba med.
Att löda in kablarna är oftast säkrast, annars kan du använda vanliga kretskortsmonterade flatstift med kabelhylsor.
Ska du löda in dem så kan du göra ett eller två hål bredvid som kabeln träs igenom innan den löds, som en sorts avlastning.
Detta passar naturligtvis inte bra om du labbar och behöver löda loss titt som tätt.
Placera volympotten mellan klippet och sista GSsteget, Volympottar ska sitta på ingången till slutsteg.
Klippott placerar du lämpligen mellan första och andra GS steget, denna del fungerar som kombinerad förförstärkare och "effekt box".
Personligen skulle jag ha ett GD steg före ett klipp steg för att få låg impedans in i klippsteget.
Lycka till!
Högtalaren "skenar/går bananas/ elementet klickar fram och tillbaka" när jag sänker insignalen (tongeneratorn) till 60Hz in på ingången till diffsteget.Självsvänger slutsteget vid 60Hz??? låter som en orimligt låg frekvens för självsvängning.
Vad är NFB?
Lägger upp frekvensgång på slutsteget och en bättre bild på det när jag har normala beteckningar på komponenterna.
får dock inte fram några värden på axlarna i frekvensgången men strecken visar ju 10, 100, 1000Hz osv.
peaken ligger på 88dB vid 31Hz.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
I detta falletVad är NFB?
NFB = negativ feedback = motkoppling
Den där frekvensgången var inte vacker... vad blir den i det verkliga steget?
Du har NFB satt till 100, 47K/470R (R16/R15) vilket ger 100dBV
C11 = 100uF och R15 = 470R ger Fnfb = 3.3Hz
C13 och R22 ger (huvudsakligen) Fol = 154KHz
Jag förstår inte varför du får den kurvan i simulatorn...
Kan du i stället för Bode köra köra ett vanligt frekvens svep? VIN AC 100mV 1Hz 100KHz (eller hur det nu är man skriver)... och plotta V vid olika punkter i steget?
Om t.ex. C11 = 10uF (istället för 100uF) skulle du få en ökad NFB (-3dB) från 33Hz och nedåt som sänker gain vid låga frekvenser, normalt vill man ha den punkten på ca 20Hz för att undvika subsonic fladder i ellementen. Över den punkten vill man att det ska ligga flatt så högt det bara går att nå med vald toppologi.
Du skriver att ellementet klickar fram och tillbaka???
Vad har du byggt igentligen 
Du har NFB satt till 100, 47K/470R (R16/R15) vilket ger 100dBV
C11 = 100uF och R15 = 470R ger Fnfb = 3.3Hz
C13 och R22 ger (huvudsakligen) Fol = 154KHz
Jag förstår inte varför du får den kurvan i simulatorn...
Kan du i stället för Bode köra köra ett vanligt frekvens svep? VIN AC 100mV 1Hz 100KHz (eller hur det nu är man skriver)... och plotta V vid olika punkter i steget?
Om t.ex. C11 = 10uF (istället för 100uF) skulle du få en ökad NFB (-3dB) från 33Hz och nedåt som sänker gain vid låga frekvenser, normalt vill man ha den punkten på ca 20Hz för att undvika subsonic fladder i ellementen. Över den punkten vill man att det ska ligga flatt så högt det bara går att nå med vald toppologi.
Du skriver att ellementet klickar fram och tillbaka???
Påt igen!!
Ny layout!
Nu har jag helt plötsligt 2A tomgångsström genom 1ohms motståndet vid den plusmatade sluttrissan.
Andra sidan är 0A.
När jag mäter matningsspänningen är plus 22V och minus 26,4V.
utan last är båda +-27V
När jag skickade in signal i den i början lät det bra utan självsvängning.
Jag börjar fundera om jag klantade mig och ställde in bias utan att koppla på lasten då.
Någon som har nåt tips? (förutom att lägga ner allt och försöka bygga en krets med 9V batteri, motstånd och en led och försöka få den att lysa).
Ny layout!
Nu har jag helt plötsligt 2A tomgångsström genom 1ohms motståndet vid den plusmatade sluttrissan.
Andra sidan är 0A.
När jag mäter matningsspänningen är plus 22V och minus 26,4V.
utan last är båda +-27V
När jag skickade in signal i den i början lät det bra utan självsvängning.
Jag börjar fundera om jag klantade mig och ställde in bias utan att koppla på lasten då.
Någon som har nåt tips? (förutom att lägga ner allt och försöka bygga en krets med 9V batteri, motstånd och en led och försöka få den att lysa).
R4 var paj.
Fick nu en fin kurva när jag mätte med 10ohms motstånd på utgången.
Men när jag kopplade in högtalarelement vobblar det igen.
Fick nu en fin kurva när jag mätte med 10ohms motstånd på utgången.
Men när jag kopplade in högtalarelement vobblar det igen.
Du bör kanske ha något mer likt en högtalare i simuleringen?