Förstärkare inte bara till högtalare.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
eppi

Re: Förstärkare inte bara till högtalare.

Inlägg av eppi »

Där ser man, inte enkel nog att linda om för min del. Bara jag får fram en trafo som ger kanske 12v och klarar A så var det en linjeförstärkare efter men jag är inte helt säker på om det var en linje.... så det får vi vänta med.
Tider skall komma på ena eller andra sättet, då min rörare är tyst som en filbunke.

Jag har en laddare till truckbatteri på tur om inte något annat kommer före. Och där har vi både det ena och det andra.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Men är det 45 minuter på full parra? Det borde få vad som helst att ryka, både inne i ugnen och i kraftdelen :mrgreen:
1802

Inlägg av 1802 »

Här har det tinats julskinka. Fullt ös 60 min. Och lite till, och kokats i vatten efter det. Tror det var 650W med mekaniskt timer drev.

Vad tror ni om transformator där avståndet mellan spolarna är justerbart? Nån kapade min tråd, så det passar inte in. Men det bjuder jag på.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det borde bli lägre verkningsgrad ju längre isär primär- och sekundärspolen sitter.

Men för att återgå till ursprungsfrågorna från 1802 är här en sammanställning:

Vad kommer ut ifrån en ljudförstärkare?
  • Växelspänning med samma frekvens som du stoppar in på line in/AUX. Och de negativa (svarta) terminalerna är INTE samma som jord. Får icke kopplas ihop med varandra.
Hur kan man belasta den?
  • Med vad som helst som aldrig har en lägre resistans/impedans än vad högtalarna har som är rekommenderade för förstärkaren.
Kan man skapa en ton som är en jämn spanning? En PWM med nästan 100% borde vara möjlig.
  • Stoppar du in en ton av fyrkantvåg där pulserna är näst intill 100% höga så får du inte ut mer än vad som kan ses som näst intill 0% spänning.
Finns det en "tv be gone" .mp3?
  • Den får du nog tillverka själv.
Driva stegmotor skall gå, kräver nog lite effekt.
  • Det borde gå alldeles utmärkt. OBS! Bara om impedansen i motorn är lika eller större än vad förstärkaren klarar, ofta minst 4 Ω
    En bipolär stegmotor kan drivas med två toner (vänster och höger) där ena är 90° förskjuten mot den andra.
Kanske går det att fuska ihop nått med filter. Så jag får PWM.
  • Ju mer filter du stoppar på utgången, desto rundare blir vågformerna. Om du vill få ut något som ens liknar PWM så ska du ha så lite filter som möjligt. Helst även ta bort lite från förstärkarens kretskort.
eppi

Inlägg av eppi »

Som det nu är så frångår jag detta med förstärkare. Det låter lite för invecklat för min del.
1802

Inlägg av 1802 »

Audacity finns sedan innan. Jag provade att göra en sinus, det gick lätt. Men hur gör man en fyrkantvåg med ojämn pulsbredd typ fast PWM?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Tror knappast att du kan göra en fyrkantvåg med ett ljudkort.
Eh, jo om du samtidigt kan genera ett oändligt antal övertoner på grundfrekvensen.
1802

Inlägg av 1802 »

Om jag gjör den med en datapinne, kan den då spelas in? Höra den är inget problem via ljusmikrofonen.
eppi

Inlägg av eppi »

Jag har kört fyrkantsvåg bara som ett expriment på min Crown men minns inte om den kom ifrån nätet eller var den plockade upp. Sen var det tydligen inget som en förstärkare klarar av med glans hur duktig den är.
Förklaringa för mig, det vara som att köra bil framåt snabbt och plötsligt bakåt lika snabbt. Och då förstod jag det hela.. svårt.
1802

Inlägg av 1802 »

Jag har fyrkantvåg på min gamla signalgenerator, och det låter. Tyvärr inte pulsbredds justering.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det går bra att göra fyrkantvåg från ett ljudkort ifall man överbryggar utgångskondensatorerna. ;)

Nä det gick visst inte så bra i audacity. Mindes fel. Det var ju i cooledit pro...

Och om du har en fyrkantvåg och ändrar pulsbreddsförhållandet som du vill så ÄR det PWM.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Vad jag menar är att det går inte göra fyrkantsvåg utan att modda kortet, dock blir det fortfarande hemskt dålig fyrkantvåg, iom att slewraten på ljudkorten är för dålig, blir väl snarare någon form av klippt triangelvåg istället, typ.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Asus Xonar Phoebus har en slew rate på 15V/µs. Det är väl inte så dåligt. En vanlig 74HC00 har typ 3,5V/µs. Det är ju flera gånger sämre...
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

1802 skrev:Jag har fyrkantvåg på min gamla signalgenerator, och det låter.
Vad hade du förväntat dig?
1802

Inlägg av 1802 »

Walle: Uppfattade att någon hade annan åsikt.
Skriv svar