Vad betyder varningslampan?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
emyl

Re: Sv: Vad betyder varningslampan?

Inlägg av emyl »

Bild 1 är verktyget som satt i maskin vid leverans. Bild 2 är en hållare som inte gick in i spindeln och bild tre är båda bredvid varandra.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
persa

Re: Vad betyder varningslampan?

Inlägg av persa »

Inga problem

Hållaren till vänster är en DIN2080. Den till höger är typ DIN69871

Ta helt bort den drivkil på spindeln som är för stor eller slipa ner den så den passar även till DIN69871. Är nog inga problem att köra med bara en drivkil misstänker jag

Montera en så kallad OTT-adapter i M16-gängan på hållare DIN69871. OTT-adaptern är 25 mm hög. Då blir hållarna identiskt långa fram till den ditskruvade dragtappen

http://www.iscar.com/eCatalog/Family.as ... IT&app=254

Exempel på leverantör OTT-adapter. Dock definitivt inte den billigaste
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

"det tog ganska länge (typ 30 sek) innen den började köra referensen i Z men den körde lugnt och bestämt. "

Jäkla skummt. :humm:
Vid upprepade referenskörningar, tar den även tid på sig då?
emyl

Inlägg av emyl »

Startade upp den idag igen och då gick det fort innan den började söka i z
emyl

Inlägg av emyl »

Går tillbaka till denna gamla tråd då samma problem uppstått igen!

Maskinen har stått en längre period och jag råkade ut för minnesförlust pga dåliga batterier.
Parametrarna samt PLC'n är inskrivna igen och maskinen skall söka referenser.
När jag kör manuellt i Z så åker bordet uppåt så fort jag trycker på en knapp. Gissningsvis släpper väl bromsen direkt knappen blir intryckt?

Trycket på manometern som går till kolvaccumulatorn ligger på ca 10 MPa dalar till ca 7 och går upp till 10 igen.

Håller jag in knappen Z+ och har matningspotentiometern uppskruvad en bit går bordet uppåt nån centimeter för att sedan gå fort nedåt tills jag släpper knappen. Gör jag samma sak men har bara skrivat upp matningspotentiometern litegrann så fortsätter den bara uppåt. De andra axlarna fungerar felfritt.

Kan jag sakna nitrogen i tanken?
Kan jag ha oönskad luft i systemet?
Kan jag justera ner trycket till accumulatorn?

EDIT: Skall accumulatorn vara i någon speciell riktning? t ex med oljeanslutningen nedåt/uppåt?
emyl

Inlägg av emyl »

Detta sker fortfarande och den här gången verkar inte maskinen vela självlaga sig. :(

Ifall jag kör maskinen manuellt (kod 84159) så vill bordet åka uppåt oavsett vilken Z knapp jag trycker på.. men håller jag in nedåtknappen och har potentiometern för matning uppskruvad en bit så börjar bordet snart skena nedåt. Tills jag släpper knappen. samma sker uppåt när jag håller in uppåtknappen..

Utan att nu röra potentiometern kör jag X eller Y axeln varpå de rör sig med en mycket låg matning.

Detta i min hjärna säger att maskinen inte får signal från Z skalan att den faktiskt rör på sig..

Hur ska jag bära mig åt för att felsöka skalan? eller kan jag prova byta med den på Y axeln? tror de är lika långa.

Mvh Emil
Skriv svar