Retro: Luxor ABC80x dator service

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Re: Retro: Luxor ABC80x dator service

Inlägg av anders_bzn »

Vad det gäller MFM kontroller och PC så testade jag lite med detta förra helgen men tog det inte till slutet.

Jag stoppade i en MFM/floppy kontroller i min P133MHz PC som jag har och bänner EPROM med. Jag lyckades att stänga av floppystödet på moderkortet och första IDE-kanalen. Då kunde jag få liv i floppykontrollern men inte i MFM kontrollern. Jag hade ställt in MFM hårddisken parametrar i BIOS men fick inte FDISK att hitta disken. Datorn bootade från andra IDE kanalen utan problem.

Jag testade också att i detta läget att ta ur MFM kontrollern, men behöll inställningarna för MFM hårddisken i BIOS. Då startade datorn inte längre. Så det spelade roll om den satt där eller inte. Jag borde ha disablat även andra IDE kanalen och testat att boota från diskett, men jag hade ingen boot diskett...

Jag har däremot en 5,25" floppy i den P4:a som jag har i labbet, den funkar fint under Ubuntu 12.10.

Jag har faktiskt också kört Linux på MFM hårddiskar (2st 40MB ST-251). Detta krävde att man byggde en egen kernel. Om jag minns rätt var det kernel 1.2.13 och slackware. Körde sakta på en 386SX16 med 4MB RAM. Det var tider det.
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Även jag är intresserad av ABC-lab:et.
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

En ST-225 kommer att överlämnas till helgen. Men jag undrar fortfarande om det inte är så att det är olika kablar för MFM/RLL och floppy. Det talas om att kontakterna, både på disk och på kontroller (moderkort) är samma, men några av ledningarna går annorlunda på diskkablarna. Det är iaf vad jag tror (och varför jag inte lyckades få igång disken när jag testade för ett par år sedan). Men helt säker är jag inte. Hittade en bild iaf!
floppy_vs_hard.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jo det ska vara olika kablar till floppy och hårddisken. Bilden visar skillnaden. Vilken sort var kablen som jag skickade till dig?

Jag inser att jag kanske misstagit mig. Jag googlade och fick för mig att drive 0 satt innerst och drive 1 ytterst men det verkar bero på hur driven är byglad.

Jag satte driven längst in när jag testade, frågan vara hur driven var byglad.

Se: http://www.handson.ca/reference/hdd.html

Jag menar att om driven är byglad med DS=0 så borde man kunna sätta den innerst på kabeln och då spelar det ingen roll om det är en floppy kabel eller en HDD kabel. De signaler som är vända i kablen är drive select. Det är även drive select som är vända på floppykabeln, men i floppyfallet är de inte placerade på samma ställe i kontakten.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja, precis. Från början var det faktiskt raka kablar som användes, så drivarna behövde byglas rätt innan inkoppling. Om jag inte minns fel kunde drivarna byglas 00, 01, 10 eller 11, och de levererades byglade som 00 eller 11 och sen fick man ändra beroende på hur många drivar man hade.

Sen kom tillverkarna på att om man byglar alla drivar som 01 och använder korsad kabel så blir driven 01 på ena stället och 10 på det andra. Då behöver inte drivarna byglas om så länge man inte har mer än två på samma kabel.

Edit: Nä, mitt minne stämde tydligen inte helt, de hade tydligen fyra DS-tåtar i kabeln. Jag mindes i alla fall rätt att man kunde ha fyra drivar på en kabel:)

Det där med 00-11 verkar stämma med floppy ser jag, så helt ute och cyklade var jag tydligen inte.

Med IDE så gjorde man ju liknande, men istället så klippte man väl bara en tråd i kabeln och satte pull-up/down på drivarna? Från början så var det ju noga med att bygla som Master eller Slave och i vissa fall var Master tvungen att byglas med eller utan Slave Present.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jag kollade hur pinouten var specad, man vänder på pin 25-29

25 GND
26 DS0
27 GND
28 DS1
29 GND

Vänder man blir det symmetriskt. Om driven är byglad för DS0 så ska den första sitta längst in på kabeln. Nu går det ju inte jättefort men det känns dumt att lämna en stump på en decimeter eller så i luften oterminerad. Jag har för mig att det satt ett motståndsnät på ST-251 som man hade på driven längst ut. Tror det var gult.
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Nu har jag inte min gamla HD-kabel framför mig, och med risk för att röra till det, men:
Den har plats för fyra diskar, alltså fem kontaktdon. Märkta C, D, E och F.
C och D har den vanliga tvisten, men till E och F tvistades en annan del av flatkabeln.

I en av mina datorer har jag fortfarande två floppydrivear monterade. En 3.5" och en 5.25".
Så jag kan se efter exakt hur den ser ut om intresse finns. :)
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

anders_bzn skrev:Jo det ska vara olika kablar till floppy och hårddisken. Bilden visar skillnaden. Vilken sort var kablen som jag skickade till dig?
De var av rätt sort! Dock. Misstänker att maskinen jag testar i är lite för "ny" (K6-II-400). Det är 16-bitars ISA-slots att sätta kontollerkortet i, originalmaskinen det satt i var en 8086:a med bara 8-bitars ISA. Testat med att stänga av IDE. Och testat att sätta disken på diskplats "två" på kabeln, men njet. Tror att det kan vara som så att nyare maskiners bios helt enkelt inte letar efter hårddiskkontrollers från 1988. Gör nog något försök till, men annars överlämnas både disk, kablage, och varför inte även diskkontroller, på lördag. Jag får klara mig utan de där sakerna på hårddisken även om det är frustrerande 16 MB att bli av med (hårddisken är knappast full).

Det skulle kunna vara ett par byglingar på kretskortet med som ska ställas annorlunda, men jag tror inte det, har liksom inte ändrat på byglingarna.
Ska göra ett par test till innan jag ger upp. Undrar om en gammal MFM-disk (RLL-formaterad av mig iofs) hittas av ett "modernt" os som Windows XP utan specialdrivrutiner?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Har du en kontroller som sitter bara i 8-bitars bussen så kommer den inte att fungera i en dator med 16-bit ISA. Det är bla IRQ som ställer till det om jag minns rätt. Din BIOS kommer inte att förstå att du har en kontroller i datorn.

Detta är taget ur minnet dock, jag kan ha fel.

Hade jag vetat kunde jag stoppat kontrollern i samma kuvert som kablarna.

Jag försöker och se om jag kan få ut din data när jag får disken, hittade mina gamla DOS-boot disketter på vinden i går när jag letade efter kartongen men julsakerna.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag har ett vagt minne av att det där med DS0/DS1 inte helt självklart är att så att DS0 direkt på kontrollern är första disken och DS1 den andra. Det kan vara tvärt om för att "disken man alltid har" = första disken ska sitta sist på kabeln om man har en växling på kabeln.

Jag har till och med en vag aning om att det kan variera mellan olika kontrollers!

OBS! Det är inte förrän i 286:or med 16-bitars ISA-kortplatser det finns BIOS-stöd för en MFM-kontroller som då dessutom ska vara WD1003-kompatibel (d.v.s. ha ett subset av ATA-kommandona på rätt ställe i I/O-adressområdet).

Om man har en hårddiskkontroller som är 8-bitars ISA så ska man ställa datorns BIOS på att man INTE har någon hårddisk alls! Om det går att slå av/på "option boot rom" så bör den vara påslagen. Detta gäller även hårddiskkontrollers på 16-bitarsbuss om de har eget BIOS-rom med några få undantag (vissa RLL-kontollers kör eget bios men kan ändå kräva att man har disk påslaget i datorns BIOS).

För att lågnivåformatera hårddiskar med en 8-bitars MFM-kontroller så får man ofta boota DOS, starta debug och köra typ g=c800:5 eller liknande, där 5 är en inhoppsadress som kan variera på olika kontrollers.

OBS att det fanns ingen "hård" standard för vilka adresser som en 8-bitars MFM-kontroller ska ligga på. Jag minns bara att det gick bra att köra en sån i en maskin med 16-bitarsbuss om man inte hade nån 16-bitars MFM-kontroller samtidigt. Det finns egentligen inget som garanterar att man kan ha en sekändär PATA-kanal påslagen samtidigt, men inte heller nåt som säger att det inte skulle funka. Googla på specar på just den 8-bitars MFM-kontroller just DU har.

Min erfarenhet är också (sorry om jag upprepar mig) att man kan flytta diskar fritt mellan de WD1003-kompatibla 16-bitars MFM-kontrollersarna, men inte mellan andra kontrollers (eller mellan annan och WD1003-kompatibel) utan att behöva lågnivåformttera disken.

OBS alltså att dessa gamla MFM-, RLL- och ESDI-diskar behöver lågnivåformateras med den kontrollertyp de är anslutna till. Man kommer ingen vart om man bara försöker med format c: i dos eller liknande. För 16-bitars WD1003-kontrollers minns jag faktiskt inte vad jag körde för program, nåt hade jag då det begav sig. Det finns säkert kvar på 5.25"-diskett om de inte drabbats av för svår bitröta.
CAUTION

Step 5 requires execution of low level format. Use of the IBM Advanced Diagnostic (or similar program for IBM
compatibles) is necessary since these controllers contain no on-board Basic Input/Output System (BIOS) ROM.

P.S. jag förstår fortfarande inte varför ni krånglar med MFM-kontrollers direkt på en PC, förutom då för att provköra om en disk är frisk eller som retrogrej. För att läsa/skriva "ABC-lagrade" data så är det XEBEC/SASI-adapterkortet + en (antagligen lämpligtvis så antik som möjligt) SCSI-kontroller på PC'n som gäller. En trött ISA-SCSI-kontroller som klassikern Adaptec AHA-1540/1542 funkar fint att köra på burkar som också har IDE-diskar igång, och det går att köra SCSI-kortet utan att boota från SCSI.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jag har testat att komma åt en disk som jag fick av Gizmo här på forumet, en ST225, gammal klassisk disk! Jag har en 16-bitars kontroller som jag försökt få liv i min Pentium 133, även helt utan stöd för IDE diskar. Det går inte, det vill inte fungera. Jag har dock plockat fram en 486:a som jag ska göra ett försök med. Sen.

Men nu till Luxor-hörnet.

Bild
Först så har jag lagat och testat en hel hög kort, floppykontrollers och hostadapters samt XEBEC SASI kontrollers. Nerpackade i en låda som fungerande reservdelar. Med tanke på hur mycket mer Luxor prylar som finns i museet (http://www.abc80.net) så är detta bara en början.

Bild
Sen lagade jag en ABC850, Luxors motsvarighet till Tranfors hårddisklåda. Denna hade vi skruvat i för ~15år sedan och jag plockade med allt jag hade i ABC850 från museet i julas. Det var inte lätt att inse hur saker skulle sitta ihop, men som tur fanns det en orörd som jag kunde titta i. Av två lik blev det en.

Bild
Här hur det såg ut i labbet. PC-agget användes istället föt orginalagget som var svår brunnet.

Bild
Detta är innanmätet från orginalagget, jag brydde mig inte om att försöka laga det. Delarna skulle bli dyrare än ett nytt. Sen vill jag inte lita på gamla nätagg, brinner de så tar de gärna med sig mer saker...

Bild
Ett modernt nätagg monterat. Elfa 69-059-19

Bild
Monterat inuti originalnätaggregatet så ser det rätt ut.

Bild
Sen var det det med hårddiskar, gamla diskar är skakiga. Dessa fungerar inte, de spinner alla upp men blinkar felkoder, någon att de inte kan hitta spår noll. Den som står till höger är den som kommer ut denna ABC850, en Rodime Ro202 men fick bli utbytt mot en halvhöjds Seagate ST212. Så denna ABC850 är inte i originalskick men fungerar!

Bild
Sen plockade jag sönder den ABC852 som var ihopskruvad. ABC852 har annan hårddisk och tape-streamer. Dessutom hade den kontrollerkort från Adaptec och inte Xebec. Detta förklarde också varför det satt virtrådar på hostadaptern. Enligt Göran i Målilla så modifierade man hostadaptern när den skulle fungera ihop med Adaptec. Dessutom så var man tvungen att byta EPROM på hostadaptern efter vilken kontroller och hårddisk man hade. Det fanns ingen fin BIOS som man gick in i och justerade diskparametrar utan dessa låg i prommet. När jag försöke läsa från disken så gick det inte. Det betedde sig rätt men jag fick ett felmeddelande "Fel i biblioteket", med tanke på texten som någon skrivit på undersidan av disklådan "Netboot fungerar troligen" så misstänkte jag att disken var formaterade med LUXNET-dos och inte UFD-DOS. Intressant att Luxor hade olika diskformat som inte var kompatibla beroende på om man hade LUXNET eller inte!

Bild
Detta fick mig att plocka fram korten som behövs till LUXNET. De två översta korten ska sitta i ABC85x för att få en server. Överst till vänster "Kommunikationskort" till höger "CPU-kort". Nere till vänster "Linjeanslutning" som används mellan "kommunikationskortet" eller "nodkortet" för att anpassa till koaxialkabel eller partvinnad kabel. Längst ner till höger "Nodkort" som man sätter i datorns expantionsslot.

Bild
CPU-kortet hade ett batteri från 80-talet. Inte bra. Notera de närmsta IC-kretsarna är gröna av korrosion orsakat av ett läckande batteri. När jag mätte mellan toppen på IC:n och lödpunkterna på undersidan av kortet så var det ingen kontakt. Jag lödde bort batteriet och plockade ut kretsarna ut hållarna och rengjorde benen och tryckte i dem igen, mätte och det verkade bra. Sen insåg jag att ena lastkondensatorn delat på sig och var alldeles grön av korrosion så den byttes ut. Man ser den inte för den sitter precis bakom batteriet.

Bild
Sen fick jag byta dos-prommet i datorn. Det som jag också gjorde var att skruva ihop ABC852 och satte i kommunikationskort och CPU-kort. Nodkortet i datorn och två linjeanslutningar...

Bild
Sen var det dags för test. Världen enda idag fungerande LUXNET? Frågan är bara hur loggar man in! Jag kan inte användarnamn/lösenord.
SM0VDT

Inlägg av SM0VDT »

Det här är riktigt vackert! Inget ytat bjäfs, riktiga kvalitetskomponenter på hålkort med mer eller mindre schemat etsat på korten.
Gedigna prylar, till och med kylfläkten är ju i aluminum/metall. Det var bättre förr... 8)

Tranfor data, som nämnts i tråden, är för övrigt verksamma och kvar i Sollentuna än i dag.
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Trevlig läsning och intressanta bilder.
Nu minns jag inte om det var ABC-, Cat eller Lux-NET jag använde för många år sen.
Men att "knäcka" root-lösenordet var lika kul då som nu. :)

I alla fall, jag gjorde en egen 5,25-tums floppy med system och root-lösen och alla behörigheter.
Sedan kunde man sätta in denna floppy och logga in. Man fick då full behörighet.
Sedan bytte man bara arbetsdisk med ett kommando, kanske var det UFD-kommandot, jag minns inte.
På så sätt behöll man full behörighet och kunde komma in på hela systemet och allas konton på "winchestern".

Edit: Troligvis var det Lux-net för jag minns de svarta linjeanslutnings-lådorna.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jag har stoppat busskablen från ABC802 direkt i hårddiskens expanstionsdel, har man LUXNET dos i datorn så kan man boota från disken. Då kommer det inte upp inloggning och det kan vara ett sätt.

Jag har LUXNET systemmanualen tror jag, men den finns nog i museet. Min kompis skulle dit ner och kolla efter den.
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Nån hårdvaruändring gjorde jag inte.
Troligtvis hade jag på 5.25 floppyn exakt samma root-konto och samma användarkonto som på hårddisken.
Jag stoppade in floppyn, aktiverade den, loggade in, bytte arbetsbibliotek till hårddisken, och klart var det.

Möjligen hade jag satt full behörighet på mitt användarkonto på floppyn. Det är som sagt några år sen.

Edit: Jag vill minnas att man i en fil kunde läsa i klartext alla användares lösenord. Eller så körde jag ett program som listade dom.
Skriv svar