Val av mikroprocessor till husvagnsprojekt
Re: Val av mikroprocessor till husvagnsprojekt
SeniorLemuren, inte så dumt. Jag tog hem en sån givare från ebay, mest för att testa. Kanske använda den som utetempgivare, för dom verkar ju kunna hantera temperaturer under 0grader också?`
Sodjan, du har helt rätt. Jag har skrivit fel i mitt exempel, självklart ska dom ju kalla samma pinne. Jag kan tycka som du att det ska hanteras av just kommandot analogRead(). Men det verkar inte göra det tyvärr. Testade även att bara ha fördröjningen innan konverteringen, men det var först när jag la till kommandot analogRead(), sedan fördröjning som värdet blev stabilt.
Sodjan, du har helt rätt. Jag har skrivit fel i mitt exempel, självklart ska dom ju kalla samma pinne. Jag kan tycka som du att det ska hanteras av just kommandot analogRead(). Men det verkar inte göra det tyvärr. Testade även att bara ha fördröjningen innan konverteringen, men det var först när jag la till kommandot analogRead(), sedan fördröjning som värdet blev stabilt.
Det beror sannolikt på att utan den första så har den inte bytt "kanal"
och då spelar fördröjningar innan det ingen som helst roll.
och då spelar fördröjningar innan det ingen som helst roll.
Försök undvika delay i din kod. Det är bättre att du anropar dina mätningar efter en viss tid istället. Använd millis() för detta ändamål.
Okej, på vilket sätt är millis bättre än delay?
Hur använder jag mig av millis i koden då?
Hur använder jag mig av millis i koden då?
Det hela är lite märkligt. Funktioner som t.ex AnalogRead() *borde*
vara konstruerade så att man inte ska behöva göra dubbla anrop vid
byte av kanal. Det borde vara inbyggt i AnalogRead(), så att säga...
vara konstruerade så att man inte ska behöva göra dubbla anrop vid
byte av kanal. Det borde vara inbyggt i AnalogRead(), så att säga...
Om du använder delay() så stannar du upp hela programmet. Om du istället sparar hur många millis() det är vid ett anrop och sedan anropar när det har gått ett visst antal millis nästa gång så kan programloopen göra massa annat medan den väntar att få göra nästa mätning. Det finns en massa exempel på detta på nätet. Testa att t.ex söka på "arduino blink led without delay()".
man kan ju alltid skriva en egen AnalogRead()
https://github.com/arduino/Arduino/blob ... g_analog.c
kolla rad 70 innan konverteringen,
någon har kommenterat bort fördröjningen?

https://github.com/arduino/Arduino/blob ... g_analog.c
kolla rad 70 innan konverteringen,
någon har kommenterat bort fördröjningen?

He he, den som skrev den där koden verkar inte veta hur ADC'n fungerar... 
Det är inte "the wrong channel" så klart...

Det är inte "the wrong channel" så klart...
Ok, det låter ju faktiskt som något jag måste fördjupa mig i.. Men först har jag ett annat bekymmer som jag måste ta tag i.
Det är nivåmätningen av vattnet som är mitt huvudbry just nu, jag hade ju tänkt använda mig av orginal nivåmätare som är av denna typen som bilden jag hittade på nätet:

Där varje röd klutt på mätaren är ett motstånd, ju mer vatten desto fler kortslutna motstånd är tanken.
Eftersom att i stort sett alla motstånd hade gått sönder efter många år i tjänst så bytte jag ut alla. Det jag ersatte med är 100ohms motstånd, 10st. Alltså 1k vid tom tank och 0ohm vid full.
Men problemet är att när jag testar denna mätare i en hink. Är att det inte blir någon skillnad på motståndet... 1K även när den är nedsänkt i vatten. Jag hade bestämt för mig att vatten inte var särskilt högohmigt? Måste jag byta ut alla motstånden igen?
Kommer jag kunna använda mig av denna typen av mätare eller skall jag börja leta efter en annan?
Jag kikade på biltemas, 0-180ohm hade dom en nivågivare som gav. Men ger inte den lite dålig upplösning på visningen sen?
Det är nivåmätningen av vattnet som är mitt huvudbry just nu, jag hade ju tänkt använda mig av orginal nivåmätare som är av denna typen som bilden jag hittade på nätet:

Där varje röd klutt på mätaren är ett motstånd, ju mer vatten desto fler kortslutna motstånd är tanken.
Eftersom att i stort sett alla motstånd hade gått sönder efter många år i tjänst så bytte jag ut alla. Det jag ersatte med är 100ohms motstånd, 10st. Alltså 1k vid tom tank och 0ohm vid full.
Men problemet är att när jag testar denna mätare i en hink. Är att det inte blir någon skillnad på motståndet... 1K även när den är nedsänkt i vatten. Jag hade bestämt för mig att vatten inte var särskilt högohmigt? Måste jag byta ut alla motstånden igen?
Kommer jag kunna använda mig av denna typen av mätare eller skall jag börja leta efter en annan?
Jag kikade på biltemas, 0-180ohm hade dom en nivågivare som gav. Men ger inte den lite dålig upplösning på visningen sen?
Tusan, vem vill ha salt i dricksvattnet bara för att mätaren ska funka?
Har börjat kika lite på andra lösningar istället. Är det nån som har använt sig av avståndsmätning med IR? Tänkte på något i denna stilen då http://www.robokits.co.in/datasheets/GP2D120.pdf
Ett annat alternativ skulle ju kunna vara att använda sig av ultraljud, något likt denna http://www.electrokit.com/avstandsmatar ... vez0.48280. Dock så klarar ju inte denna vatten tyvärr..
Någon som är kunnig på dessa områden? Hur svårt är det att hitta en motsvarande ultraljudssensor som tål vatten?
Avståndet den skall klara är 0-400mm

Har börjat kika lite på andra lösningar istället. Är det nån som har använt sig av avståndsmätning med IR? Tänkte på något i denna stilen då http://www.robokits.co.in/datasheets/GP2D120.pdf
Ett annat alternativ skulle ju kunna vara att använda sig av ultraljud, något likt denna http://www.electrokit.com/avstandsmatar ... vez0.48280. Dock så klarar ju inte denna vatten tyvärr..
Någon som är kunnig på dessa områden? Hur svårt är det att hitta en motsvarande ultraljudssensor som tål vatten?
Avståndet den skall klara är 0-400mm
bygg en sådan här
http://www.seasea.se/Instrument/Motor_T ... GIVARE_VDO
det är "bara" två plastöverdragna pinnar ner i tanken
http://www.seasea.se/Instrument/Motor_T ... GIVARE_VDO
det är "bara" två plastöverdragna pinnar ner i tanken
Det där låter ju inte alls så dumt, smidigt att kunna kapa ledarna till rätt längd. Men du säger att man kan göra en sådan själv?
Vad för material är pinnarna gjorda av egentligen?
Vad för material är pinnarna gjorda av egentligen?
- SeniorLemuren
Jag har just ett projekt liggande som skall vara klart till våren (bland många andra) Jag skall använda mig av principen kapacitans-mätning. Tänkte mig ett 22 mm (innerdiam 20mm) rostfritt rör med ytterliggare ett rör 18 mm ytterdiam. instucket i det grövre röret.
Det går ju att göra som i föregående länk, ta 2 pinnar men kapacitansen blir då väldigt liten och den blir svårare att mäta.
Jag har fått några kretskort till själva kapacitansmätaren etsade av en hjälpsam medlem i forumet, så det återstår nu att få till det.
Jag hade även tänkt att använda mig av samma princip för bränslemätningen men såg att dessa mätare ej får användas i bränsletankar. Vet inte riktigt varför, energin som man anbringar på elektroderna är ju enormt liten så jag har svår att tro att de kan orsaka antändning av diesel.
Jag har därför tittat på den givaren som du hänvisade till i början. SeaSea.se och Biltema har ju den typen. Problemet är att mätsteget är 21 mm mellan reedreläerna och det innebär med mina tankmått ett steg på drygt 12 liter, vilket är lite för mycket tycker jag .
Jag tänker därför försöka ta reda på varför man inte kan använda kapacitiva mätare i bränsletankar. Det kan ju bero på att elektroniken på deras givare sitter på toppen av givaren och inte är tillräckligt skyddad mot bränsleångor?
Det går ju att göra som i föregående länk, ta 2 pinnar men kapacitansen blir då väldigt liten och den blir svårare att mäta.
Jag har fått några kretskort till själva kapacitansmätaren etsade av en hjälpsam medlem i forumet, så det återstår nu att få till det.
Jag hade även tänkt att använda mig av samma princip för bränslemätningen men såg att dessa mätare ej får användas i bränsletankar. Vet inte riktigt varför, energin som man anbringar på elektroderna är ju enormt liten så jag har svår att tro att de kan orsaka antändning av diesel.
Jag har därför tittat på den givaren som du hänvisade till i början. SeaSea.se och Biltema har ju den typen. Problemet är att mätsteget är 21 mm mellan reedreläerna och det innebär med mina tankmått ett steg på drygt 12 liter, vilket är lite för mycket tycker jag .
Jag tänker därför försöka ta reda på varför man inte kan använda kapacitiva mätare i bränsletankar. Det kan ju bero på att elektroniken på deras givare sitter på toppen av givaren och inte är tillräckligt skyddad mot bränsleångor?
Sätt givaren på snedden så blir mätsteget mindre