Hur mycket skrot ska man ha då?
Förra ägaren har sagt att det ska in 50 ton ballast. Men nu när jag caddat upp skrovet och leker lite med deplacementet så låter det lite mycket.
(länk till inlägg på bloggen)
Överst är Stor-Erik på slipen. I mitten har jag försökt lägga vattenlinjen på samma nivå som i verkligheten. I den nedre bilden är vattenlinjen ungefär där den ska vara enligt en gammal orginalritning. Enligt CAD-programmet (DelftShip) deplacerar han 130 ton i dagsläget och 170 ton enligt den nedre bilden. Höjer man vattenlinjen 10 cm ökar det till ca 180 ton. Således ska det in ca 40 ton totalt.
Jag tänker mig att fulla tankar (diesel, vatten, svartvatten, gråvatten) väger en 10 ton, inredning och maskineri etc väger ca 15 ton och då blir det bara 25-35 ton över att ha som ballast.
Tyngdpunkten kommer ju att hamna betydligt lägre nu när den tunga maskinen/pannan är borta och vikten istället hamnar nere i kölsvinet.
Nån som har erfarenhet som kan göra en grov uppskattning?
Jag har en del litteratur (Principles of Yacht Design) och två olika bekanta som kan göra stabilitetsberäkningar som jag ska konsultera. Men det tar någon vecka innan jag kan läsa på och träffa dem och om jag fick en grov uppskattning nu skulle det hjälpa lite i planeringsarbetet.