Bygga vedklyv
Re: Bygga vedklyv
ska kolla om jag kan ta ett foto på det istället
men ska du klyva mer än fjollved så ta till ordentligt
men ska du klyva mer än fjollved så ta till ordentligt

orvar-e:
Det du visade på bild ser ut som det kommer från Hammars. Tycker mig känna igen delarna.
Nu är älgjakten slut och jag skall försöka fota min klyv snarast.
Det du visade på bild ser ut som det kommer från Hammars. Tycker mig känna igen delarna.
Nu är älgjakten slut och jag skall försöka fota min klyv snarast.
Ja jag ser framemot bilder från bägge herrarna.
Du har rätt bit96, grejorna liknar hammars produkter väldigt mycket. Han jag köpte sakerna av har varit med och tagit fram de här klipp/klyvarna från början. Men det var inte hammars han jobbade med. Han hade tänkt bygga en egen klipp/klyv men det vart aldrig av så då tyckte han det var bättre att sälja det. Gubben var ju 68 år och hade massor av järn i elden.
Jag fick flera tips på hur jag ska gå tillväga för att få till en hållbar klipp av honom. Han sa att om jag inte skulle ha någon klyvyxa på klingan så kunde jag gå ner i dimension på L-profilerna. För det är främst yxan som sne belastar cylinderns tätningar.
Och styrrullar var att överarbeta menade han, det gick lika bra att ha plattjärn mellan L-profilerna som är lite tjockare än klingan. Då kommer man få en spalt som klingan kan löpa i, vid sne-last så tar plattjärnet hand om kniven.
Men jag funderar på att använda fyrkant-profil iställer för L-profil. Dels för att jag har en del 50*50*5 hemma och för att
fyrkant-profil borde vara starkare. Som bilden.

Du har rätt bit96, grejorna liknar hammars produkter väldigt mycket. Han jag köpte sakerna av har varit med och tagit fram de här klipp/klyvarna från början. Men det var inte hammars han jobbade med. Han hade tänkt bygga en egen klipp/klyv men det vart aldrig av så då tyckte han det var bättre att sälja det. Gubben var ju 68 år och hade massor av järn i elden.
Jag fick flera tips på hur jag ska gå tillväga för att få till en hållbar klipp av honom. Han sa att om jag inte skulle ha någon klyvyxa på klingan så kunde jag gå ner i dimension på L-profilerna. För det är främst yxan som sne belastar cylinderns tätningar.
Och styrrullar var att överarbeta menade han, det gick lika bra att ha plattjärn mellan L-profilerna som är lite tjockare än klingan. Då kommer man få en spalt som klingan kan löpa i, vid sne-last så tar plattjärnet hand om kniven.
Men jag funderar på att använda fyrkant-profil iställer för L-profil. Dels för att jag har en del 50*50*5 hemma och för att
fyrkant-profil borde vara starkare. Som bilden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det sitter, om jag inte minns fel, några rejäla kulllager på sidan av kniven som stabiliserer den i sidled.
De syns på knivens övre del, när man klippt ända ner.
Men som sagt, skall ta bilder snart.
De syns på knivens övre del, när man klippt ända ner.
Men som sagt, skall ta bilder snart.
Nu är jag i fullgång att med ritandet, ett första utkast. Den där pricken nedan för kniven är en människa i naturlig storlek. Så klyven är enligt det här utkastet 56 meter högt. 

Jupp klippa ved blir det, då slipper man oljud och en giljotin i hardox blir inte slö i första taget. 

Jag gör en till skärm dump här.
Dags för uppdatering.
Klyva träden stående på rot låter ju som en lysande ideé. Varför kom inte jag på den ideén.

Klyva träden stående på rot låter ju som en lysande ideé. Varför kom inte jag på den ideén.
Tja innan sommar 2012 hoppas jag, om jag inte blir distraherad av andra projekt.marr125 skrev: när beräknas de vara klar????

Oljud ? En RIKTIG såg är bara skön musik! http://www.youtube.com/watch?v=E9x8rBKC4BEorvar-e skrev:Jupp klippa ved blir det, då slipper man oljud och en giljotin i hardox blir inte slö i första taget.
Klart det flyter på, jag har ju varit gräsänkling hela dagen, absolut ingen som stört min kreativitet. Hur skönt som helst att bara få grotta ner sig och skissa.
V8 motor såg? Men varför .... - för att det går!
Nu är sambon hemma igen, och skift perioden börjar i morrn så det blir nog lugnt ett tag igen.

V8 motor såg? Men varför .... - för att det går!
Nu är sambon hemma igen, och skift perioden börjar i morrn så det blir nog lugnt ett tag igen.