Slitsfräsning i SS1311, tips önskas

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Re: Slitsfräsning i SS1311, tips önskas

Inlägg av CNC Viking »

Skall bara förtydliga mig lite:

Jag behöver inte svetsbarheten. Jag behöver inte "blötheten" i järnet.
Gärna 1650 eller 1914 för mig bara det går bra att fräsa spåret, borra och gänga.
Dock skall materialet gå att bocka i en stor radie >1m på platten sedan. Typ i rundvals el. liknande.

Tendensen till att kalldragna material har inbyggda spänningar gillar jag inte förståss.

Tänk också på att Stena Stål's 1312-06 är just kalldraget. Undrar vad -06 betyder? Kanske avspänningsglödgat?

Boxholm har också bara 1312-06 som kalldragen plattstång.

Att specialbeställa automatstål 1914-04 i plattstångutförande tycker jag låter lite "högtflygande" även om det kanske vore trevligt.

Rullgängning i 1312-06 kanske är OK då?

Skall nog ta hem några längder av det och provfräsa, borra gänga mm samt också skaffa skär till fräsen som inte är fullt så vassa och känsliga om nån spåna kläms på under fräsningen.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

#Undrar vad -06 betyder? Kanske avspänningsglödgat?#
Så kul var det inte, betyder kallbearbetat.

#Rullgängning i 1312-06 kanske är OK då?#
Det tror jag går utmärkt.

Det här materialet är ju mycket tacksammare att hålla på med än varmvalsat.
Vinkelrätt, paralellt och fint.

Gör ett test med det.
Nya skär, medfräsning och rikligt med vatten.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Jag ställde frågan till en verktygsmakare med lång erfarenhet om SS1312 var ett alternativ till andra stålsorter.
och fick följande svar taget ur diskussionen:

-men kan ju säga att 1312 är sämsta skiten som finns att bearbeta, alldeles för kletigt, helt rätt kör med automatlegeringar.
Dessa sliter verktyg 50 ggr mindre, 1312 ska man på sin höjd borra hål i. Om man händelsevis måste svetsa så är det bättre med 2172 eller ngt liknande.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

DW,
Ja det var ju klara besked... Så att t.ex. fräsa spåret och gänga är rena mardrömmen i 1312-06 då?
Verkar som säter är lyckligt oberörd hittills i alla fall.

Det varmvalsade som jag provat hittills, SS2132 (enligt Stena Stål samma som SS2172) skulle vara bättre då?
Jag tycker att det var ganska kasst att fräsa i, men då gjorde jag i och för sig fel genom att motfräsa osv.

Problemet är att SS2132 (även SS2172) bara finns som varmvalsat om man vill ha plattstål. Det är bara de runda dimensionerna som finns i
kallbearbetat utförande utan glödskal.

Och SS1914-04 finns bara i rund-, sexkant- och kvadrat-stång. Dessutom är de blylegerade och inte så bra att svetsa i , eller?

Nu skall ju min slitsdade detalj inte svetsas i alla fall, men ett tillbehör till den av plattstål 8 x 70mm, som skall borras ett antal 14mm hål i, skall vara svetsbar.
Den kunde man ju åtminståne prova i SS 1312-06.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Förr hade jag mycket körning i draget 1312-06.
Jag kan inte påminna mig om det var några problem.

Jag hade lite problem i början med pinnfräsning HSS. Detta botades med belagda HSS fräsar och radikal höjning av skärhastighet. Spånorna ska bli blanka men ej ta färg, då ligger man rätt. Detta gäller HSS.

Gängning var väl största problemet, men det tror jag du löser genom rullgängning.

Nej, jag tror problemen i ditt fall inte beror på materialet.
Du får nog testa andra bearbetningsparametrar innan du ger upp.

Jag hade hoppats att "Pjator" skulle lägga sig i denna disskussion. Du kanske skulle dra ett PM till honom.

Problemen jag har haft med 1312/1412, det är vid svarvning/arborrning, där är det helt hopplöst.
Även vid borrning i viss mån, men vid grunda hål är det inga problem.

En annan sak, är du på plats fredag em 7/10? I fall jag tittar förbi.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Ja, jag får nog prova några längder 1312-06 med skivfräs, borrning och gängning i alla fall, så jag får bilda min egen uppfattning om hur kasst / bra materialet är.

Beträffande borrning, så skall jag ju bara borra igenom materialtjockleken på 8mm. 11.3mm borr för M12-gängan och 14mm borr för genomgående hålet i andra detaljen.

Det värsta är att jag fått in priser på 1312 nu och det är MYCKET :evil: dyrare än 2132 varmvalsat. Måste kolla att det inte var skrivfel el. liknande.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Sorry Säter,
Glömde visst svara på din fråga.

Jajjamensan, jag skall vara på min post den dagen också.

Välkommen!
pjator
Kontakt:

Inlägg av pjator »

Har inte lagt mig i då jag inte tyckt jag har mycket att tillföra.

Skärdata som använts verkar rimliga, ett såhär djupt spår i ett sådant "mjukt" material är aldrig en lätt match.

Men håller med tidigare personer i tråden att det är centralt att få till en korrekt färg på spånan och är de blåa har man krökt dem för hårt. Så att jobba med matningen och/eller hastigheten är ett måste. Mitt förslag är ju att först sänka matningen då du får störts effekt av detta.

Sedan har jag också funderat på om man inte skall köra motfräsning för att få upp spånorna ur spåret. Det är ju som nämnts i tråden inte korrekt utan för HM plattor skall alltid medfräsning användas d.v.s. ingång med tjockspåna och utgång med tunn spåna. Men ibland får man göra avkall på regler också 8)
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Har nu skaffat en längd 1312-06 att testa med. Skall börja med medfräsning, T25M-plattor med -16 geometri samt 5mm djup per pass.
Går det bra kan jag prova 10mm djup i ett svep. Skall bli spännande att se.

Men först måste jag avverka ett 2 mån. alu-jobb. Puh! 8)
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Jag kör mycket i 1312 och tycker inte att det är några konstigheter jämfört mot många andra material. Men då har jag inte haft lyxen att köra 1914 efter att jag gick ur skolan. :roll:

Kalldraget att köra spår i eller plana på ena sidan skulle jag akta mig för. Alla gånger jag gjort dylikt så har jag tillverkat bananer, det kan slå sig så in i h-e. Vi kör en del kalldragna hydraulrör som vi gängar M12 runt i kanten och de är definitivt jävliga att gänga. Vi har väl hittat tappar som håller bra nu men då får vi gå upp en hel del i borrstorlek.

Ska man bearbeta lite volymer så är det helt klart HM fräsar med lösa skär som gäller. 10mm instick med en 2.5mm skiva lär inte vara några problem.

Utan att räkna på det så skulle jag säga 250-300mm/min i matning på en 63mm skiva på 600rpm. Jag hade också kört med vatten, det gör vi nästan jämnt när vi kör skivfräsar och fuskar vi med det så har vi problem, oavsett vad tillverkarn säger.

Mesta skivfräsningen gör jag i Weldox 900 och en del tuffare material på ca 1200N/mm2. Där kör vi som hårdast med hela skivan på dia 80x5 i t-spår fast då pratar vi om 200-300rpm och max 200mm/min. sfärer och låsringarna till sådana bland annat. http://dynasafe.se/data/images/product% ... 20text.pdf
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Det tycks nästa gå troll i frågan. Många på EF verkar älskar 1312 medan ståltillverkaren säger att skärbarheten är 1 av 5,5
Där blylegerat automatstål är 5,0 Antingen har ju Boxholm fel eller så bör väl några tänka om vad gäller sin erfarenhet.
Är det bara priset som gäller då är ju frågan inte rellevant. Jag har sprängt rätt mycket berg och då får man borra i bl.a granit.
Borra kan man göra för hand men jag tycker det verkar lättare med tryckluft o borrstång med hårdmetall från Sandviks.

Texten tagen från Boxholm.
Boxholm Stål AB kan leverera platt stång i dimensioner mellan 20 x 5 mm och 100 x 50 mm, beroende på stålsort.
Blylegerat automatstål har utmärkt skärbarhet och är avsett för massproduktion av måttligt belastade detaljer.
Boxholm Stål AB kan leverera blylegerat automatstål i olika dimensioner och profiler, plattstål levereras mot beställning.

Svavellegerat automatstål har utmärkt skärbarhet och är avsett för massproduktion av måttligt belastade detaljer.
Boxholm Stål AB kan leverera svavellegerat automatstål i olika dimensioner och profiler, plattstål levereras mot beställning.
Så frågan blir faktiskt, varför inte ringa några större Bolag. Stena metall, Boxholm, Bröderna Edstrand Gtb -har även kort mtrl.

Lindas Finmekaniska AB
http://www.industritorget.se/default.as ... Plattstång

Vid sök på Plattstång, 11SMnPb30+C (automat med bly) fick jag svar på SS1914 13:90/kg
http://www.begroup.com/sv/BE-Group-sver ... talsorter/

http://www.bxs.se/index.php?id=5894
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

1312. Det är svårt att få spånorna att bryta vid svarvning så det resulterar lätt i trassel, man får inte alltid bra ytor vid planfräsning och ursvarvningsverktyg får ofta svårt att hålla måtten på pga av löseggsbildning. Det är väl problemen som vi har vid fräsning av 1312. Man får lätt fula grader för att materialet är lite kletigt. Ett bra sätt att få bättre ytor är att köra med cermetskär och en duktig hastighet. Knivskarpa F30 skär i lättfräsarna är också bra mot lösegg men slits ganska fort.

Men något särskilt problemmaterial vill jag inte påstå att det är. Jag har ändå tillverkat många ton spån av 1312 under mina 15år i yrket.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Micke_71 Citat:
1312. Det är svårt att få spånorna att bryta vid svarvning så det resulterar lätt i trassel, man får inte alltid bra ytor vid planfräsning och ursvarvningsverktyg får ofta svårt att hålla måtten på pga av löseggsbildning. Det är väl problemen som vi har vid fräsning av 1312. Man får lätt fula grader för att materialet är lite kletigt.
slut citat.

Vad är det som är bra??? låter ju som -jag har haft sju hjärtinfarkter, två hjärnblödningar men annars är det bra! :vissla:

Ibland finns ju inget val när man får krav från kund men här finns det ju det, så varför välja detta?
Antar att du inte kan välja mtrl för det köper väl inte du in eller...
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

1311 är väl ingen dröm att köra i, men i stort sett inga problem.
Förutom det som Micke nämner, är det gängning med skärande gängtapp som kan vara lite tråkigt.

Vanligaste gängproblemet är att hålet blir helt tommt utan gängor. Gängtappen verkar fungera som upprymmare. :badgrin:
Det andra problemet är spånorna vill linda upp sig runt skaftet på gängtappen.

Har du något bot mot det Micke? Förutom att höja skärhastigheten.
Ett jäkla irriterande problem.
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Vi har inga jätteproblem med gängningen i 1312. Ibland så kan det jävlas när det är dubbelplåt, dvs när det sitter plåtar fastsvetsade på balkarna som vi har planat o ska gänga rakt igenom bägge.

Vi kör nästan uteslutande med Emuges gängtappar, deras VA tappar ger lätt stora gängor i såpass mjuka material och ibland så kan man även hitta andra tappar som ger stora gängor.

Spiraltappar för genomgående hål brukar ha benägenheten att linda upp spånorna på skaftet, så fort det är genomgående hål så kör vi med raka tappar som föser spånen framför sig så är problemet ur världen. Nu har vi även börjat med en del spånbrytande tappar, men då är det från M8 till M30, grövre blir det nog så fort vi behöver köpa in nya.

Jag tror inte att jag haft mer en handfull tappar under alla år som rivit sönder hela hålen. När det blir något sådant så har det nästan alltid varit andra fel, som att man tagit för litet borr (misstag). Vi kör med flytande gänghållare, som flyter åt bägge håll. Jag fick en gång en m16 tapp som rev sönder hela balanseringshålet i en gasturbinsrotor för 500kKr, emuge's råd var att använda så mycket olja som bara gick och då funkade tappen. Men det har hänt 1 gång. Det är ett mjukt stål men inte 1312.
DW skrev:Vad är det som är bra??? låter ju som -jag har haft sju hjärtinfarkter, två hjärnblödningar men annars är det bra! :vissla:

Ibland finns ju inget val när man får krav från kund men här finns det ju det, så varför välja detta?
Antar att du inte kan välja mtrl för det köper väl inte du in eller...
Det är inte svårare men man får göra på ett annat sätt helt enkelt. Nu kör jag inte så ofta i 1312 längre, 9 timmar igår dock. Men under mina första 10 år så ägnade jag säkerligen 2/3 av tiden åt att fräsa 2-7 meters balkar i 1312 av alla de olika svetsade konstruktionerna. Så jag har nog ägnat ca 10000-12000 timmar åt att bearbeta det materialet inklusive övertid. Det kanske låter som skryt men jag vill nog påstå att jag lärt mig hur man ska göra.

I verkstadshandboken där man påstår att det är 1 i bearbeta stålsorten så var det raka skär med stora skyddsfaser, raka eller negativa skärvinklar som dominerade. HM pinnarna var slipade som r-vhål, likaså SS fräsarna, att fräsa paralella väggar i ett kilspår var ju dödfött. Men utveckligen vände redan för 20 år sedan med början av Seco's turbofräsar, skarpa skär såsom F30 och F40 till R220.13 krabborna. Nu är det skarpa verktyg och positiva vinklar som gäller till sådana material och då är det helt andra regler som gäller.

Seco quattromill med relativt vassa skålade skär. Mitt minne är inte alltid vad det ska vara så jag kommer inte ihåg vad skärsorten eller geometrin heter i huvudet. Jag vet dock hur den ser ut.....
5018195643_d50d0160c7.jpg
Titta bara på de extrema vinklarna som är i Iscars Helido 490, Sledneck glömde bort att nämna att han är ganska nöjd med den också. :wink:
Bild

Så när man sitter och läser verkstadshandboken och ska berätta att jag har fel så tänk på att den såg precis likadan ut för över 20 år sedan.

Svetsade balkkonstruktioner brukar väl inte vara 1914 automatstål direkt ? :vissla: Nä oftast så har ju kunden redan bestämt materialet så där finns det inget att göra. Till egen tillverkning så väljer vi bara 1312 när det är balk som ska svetsas, annars brukar jag välja 2172 om det ska vara mjukare stål.

Jag har dragit tusentals gängor i seghärdat RO169, SS2343, Duplex, 2541, Weldox 900, gjutstål med 1200N/mm2, JM7 (det jävligaste av dom alla), skruvarna till bakstycket på Haubits 77'an (archern) och en hel del andra jävliga stål så det bara sprakar o gnisslar om gängtapparna. Gängfräst i Inconell. 1914 har jag inte ens gjort en handfull gängor i efter skolan, ganska sparsamt med aluminum, varav en del ganska tjuriga gjutna legeringar som vi kör av mer tappar i än 1312.

1312 tillhör de lättare materialen att arbeta i för min del, bara man har vassa verktyg. Annars blir det varmt och balkarna kröker på sig under bearbetning och sedan tillbaka när de svalnar. Blir det för varmt så kan de kröka sig så att skärdjupet ökar vilket ger mer värme vilket ökar skärdjupet mer osv, ända tills man faktiskt fräser bort hela plåten i balken. Förr så var det bara Seco F30 i lättfräsarna som gällde för planfräsningen, nya lättfräsarna har djupt skålade plattor som också är knivskarpa.

Spånbrytande pinnfräsar som silmax F2000 låg vi på F450 på S1500 och 100% ingrepp och 8mm djupt på en 12 pinne, hade inga som helst problem förutom att en del balkar kunde kröka sig illa av att bearbetas så hårt. Pinnfräsarna hade väl ingreppstider på några timmar mellan slipningarna. HM pinnarna håller hur bra som helst. ADX och korta Wedevåg på 12-15mm borrade jag med F4-500 i bordmatning. M4-M12 drar jag med S100-S600 beroende på humör. De större kör jag sällan snabbare än S100. Hörnfräsar såsom Sandviks 390 med vändskär håller inte så jättebra och ger ofta "fnas" i kanterna men det är inget jätteproblem. Brotschning och ursvarvning är det stora problemet att hålla måtten, lösegg ställer till stora problem. Men om varvtalet räcker så drar jag gärna ursvarningsverktygen på 400m/min och då är problemen borta. Cermetbrotschar löser en del brotschningsproblem.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar