Får jag fråga hur du lyckas få tag på en så gammal version?
Äldsta på sidan är 3.3.2, 3.1.6 känns väldigt mycket äldre... Hänt ganska mycket bara de senaste versionerna.
Tja, jag googlade och laddade ner den jag hittade. Det var ju några månader sedan men...
Får slanga ner nyaste då, kanske är mer grejjer som blivit bättre. Tack för tipset!
Blev en hel del bättre med nya versionen. Texten blev perfekt, och även resten av kortfräsningen blev mycket bättre.
Finns det något bra tips hur man kan räkna ut hur långt man ska förskjuta X-axeln när man vänder på kortet? Jag använder styrpinnar, så kortet hamnar på exakt samma ställe som tidigare, men då inverterar ju pcb-gcode X-axeln...
Sist jag fräste dubbelsidigt använde jag styrpinnar vid nollpunkten och längre upp på y-axeln (i hörnet), när man vänder på kortet så är dessa på samma ställe men alla annat inverterat. Säkert bättre om man använder styrpinnar på fler ställen, men det fungerade bra för mig och man slipper förskjuta något. Däremot får man ju använda små styrpinnar om man inte vill ha ett par stora hål i hörnen.
Hmm, problemet är ju att korten jag fräser är 50x50mm, och laminatet jag använder är 100x100.. det finns alltså ingen plats för styrpinnar utanför den frästa ytan.. Jag använder monteringshålen som styrhål när jag vänder på kortet... men det är klart, din lösning är ju den klart smidigaste...
satt och pillade med pcb-gcode för någon vecka sedan.
Hittade då en sida där det stod vad varje ändelse betydde, dock glömde jag anteckna o nu är det som bortblåst..
Någon som har en länk? alt orkar skriva ner?
Behöver de viktigaste som krävs för fräsningen, altså hål, undersida och vad mer?
tack.
En anna sak jag upptäckte nu är.
Om jag kör min drill fil så är z satt till 150 . Det är rätt på de andra dvs +1.00.
Kör optimering på filerna (opti) o även där kan man sätta Z, men det blir ändå 150
Känns dumt att lägga in bilden igen.. men här kommer den ifall.
Dock undrar jag varför den har skippat att fräsa ut mina pads (längst ner )? Måste de ligga längre ifrån varandra?
Den har även lagt ihopa två ben på min atmega (tänkte att jag skulle lägga en signal mellan benen, men så gjorde de såhära?)
[edit]
Hittade mitt fel, jag har satt isolation till massor..därav den konstiga uppläggningen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av ghost_rider 22 februari 2011, 21:25:43, redigerad totalt 1 gång.
Du har väl ställt ett mindre isolationsavstånd i Eagle än i PCBGcode, alternativt fräsdiameter, då går den väl inte in på de trånga ställena? Syntes det i preview?
preview'n funkar inte. Får bara upp ng default bild :/
Hade satt isolation på jordplanet till 1,789mm ändrade o kollade i mach3, såg genast bättre ut.
Dock hade ja inga problem att hålen inte linjerade. De var spot on!
Hej på er.
Jag är helt ny på både gcode och Eagle cad. Jag har fått det mesta att fungera, men jag får inte ut någon outline/kontur ifrån gcode. Kortet är format som en ring, jag har både provat med att lägga outlinen på lager 20 (dimension) och lager 46 ( Milling) men får inte ut några konturer. Vet inte hur jag ska få till det?
Sen får jag bara upp ett exempelkort i preview fönstret, samma 4 ggr dessutom...
HenrikH: vilket lager la du banorna i och är ditt kort dubbelsidigt?
Om du la dom i top layer så blir ofta bara padarna med om du genererar fil från bottenlagret. Gjorde det själv förut!
I configen så kan man ställa in vilket lager som genereras så man kan kolla eller göra dubbelsidigt.