En ny op-förstärkare. Kan man driva ett par hörlurar med
Hej du pagge det var ett tag sen man såg dig!
Ingen aning faktiskt. Bara det går att förstärka höga frekvenser där fåglarna ligger och sjunger. Är säker på att det går att göra mycket enklare och bättre, det var bara det att jag har provat detta filter i en annan applikation så jag vet att det funkar bra. Men jag ska nog ta bort det nu
Ingen aning faktiskt. Bara det går att förstärka höga frekvenser där fåglarna ligger och sjunger. Är säker på att det går att göra mycket enklare och bättre, det var bara det att jag har provat detta filter i en annan applikation så jag vet att det funkar bra. Men jag ska nog ta bort det nu
Hej :)
Jo jag har haft sjukt mkt att göra i skolan, har ett missär projekt där jag skall få bluetooth att fungera, och det är I.N.T.E. roligt. Däremot är det jättestressigt.
Nåväl, angående filtret. Jag kikade bara på det som hastigast och tyckte att det såg ut att vara väldigt mkt komponenter.
Ett enkelt enpoligt högpass är ju naturligtvis ett RC filter med buffer efter, en kondensator och ett motstånd. Sätter man motståndet som trimpot får man variabel brytfrekvens.
Ett lite mer avancerat filter som kallas "Sallen key" kan man sen kan man mha 4 motstånd och 2 kondensatorer och en opamp. Med ett sånt kan man få imaginära poler (lustiga resonansfenomen som man bara kan få med spole-kondning passivt). Jag har inte elektronikboken till hands just nu, och kommer inte ihåg formlerna =), men det finns kokboksformler för hur man räknar ut värdena på komponenterna.
Med såna kan man göra rätt smalbandiga små "notchar" eller smalbandiga passband (jämför med spole kondning som används i radiosammanhang, mkt smalbandigt filter) om jag inte minns helt galet, var ett tag sen man designade filter :)
Men återigen är det bara 2 passiva komponenter för den enkla och 6 passiva komponenter för den "avancerade" varianten.
Därför tänkte jag att ritningen kanske var lite onödigt krånglig.
Har man sen en shyrre opamp "ska" man inte behöva nån buffer på slutet om man inte har väldigt hög förstärkning samtidigt, man bör kunna koppla hörlurar direkt på... bör...
Jo jag har haft sjukt mkt att göra i skolan, har ett missär projekt där jag skall få bluetooth att fungera, och det är I.N.T.E. roligt. Däremot är det jättestressigt.
Nåväl, angående filtret. Jag kikade bara på det som hastigast och tyckte att det såg ut att vara väldigt mkt komponenter.
Ett enkelt enpoligt högpass är ju naturligtvis ett RC filter med buffer efter, en kondensator och ett motstånd. Sätter man motståndet som trimpot får man variabel brytfrekvens.
Ett lite mer avancerat filter som kallas "Sallen key" kan man sen kan man mha 4 motstånd och 2 kondensatorer och en opamp. Med ett sånt kan man få imaginära poler (lustiga resonansfenomen som man bara kan få med spole-kondning passivt). Jag har inte elektronikboken till hands just nu, och kommer inte ihåg formlerna =), men det finns kokboksformler för hur man räknar ut värdena på komponenterna.
Med såna kan man göra rätt smalbandiga små "notchar" eller smalbandiga passband (jämför med spole kondning som används i radiosammanhang, mkt smalbandigt filter) om jag inte minns helt galet, var ett tag sen man designade filter :)
Men återigen är det bara 2 passiva komponenter för den enkla och 6 passiva komponenter för den "avancerade" varianten.
Därför tänkte jag att ritningen kanske var lite onödigt krånglig.
Har man sen en shyrre opamp "ska" man inte behöva nån buffer på slutet om man inte har väldigt hög förstärkning samtidigt, man bör kunna koppla hörlurar direkt på... bör...
Mjo det borde gå att göra enklare. Har också haft rätt mycket att göra nu så jag har inte hunnit tagit tid till det här projektet men jag ska idag försöka fortsätta lite. Ska börja med att ta bort filtret helt eller åtmistånde koppla loss det från den förstärkande op:n, och se ifall det är filtret som orsakar oscillationen. Om det mot förmodan händelsevis skulle fungera då så struntar jag nog i filter eller gör en mycket enklare variant. Återkommer med resultat
tack för svaret :)
tack för svaret :)
Har fått lite uppdateringar på den här fronten. Han HADE tydligen en annan förstärkare som han använde för att driva hörlurarna med. Jag skall altså bara bygga nån form av spänningsförstärkare och ett ställbart aktivt diskantfilter! Den första biten går ju lösa lätt med en återkopplad op. Men hur gör man enklast ett bra, kraftfullt diskantfilter?
Hmmm... jag hade i stort sett gett upp det här projektet men hade lite tid imorse så jag tänkte ge det en sista chans. Vände på lytkondingen så att pluspolen låg mot jord (enligt Elfa) istället på återkopplingen. Och av nån anledning så funkade det då!!! (???) Tog en lång sladd och hängde micen utanför fönstret och kopplade sedan utgången till min förstärkare, t.om filtert funkade hyffsat. Så jag satt å lyssnade på fågelsång och allt annat som hände utanför en stund =)
Blir till o smälla ihop det här paketet i en liten låda nu med pottar och sånt så jag kan ge den till honom innan jag slutar skolan. Självklart återkommer jag med bilder
Ska passa på att tacka för all hjälp jag fått av er med det här projektet också!
Blir till o smälla ihop det här paketet i en liten låda nu med pottar och sånt så jag kan ge den till honom innan jag slutar skolan. Självklart återkommer jag med bilder

Ska passa på att tacka för all hjälp jag fått av er med det här projektet också!
Här kommer bilderna på det här projektet som äntligen är slutfört!
Den orkar inte driva ett par hörlurar utan fungerar mest som mikrofon/förförstärkare.
Burken..

Jacken

Öppnat lite..

Sladdar till pottarna, kretskortet och resten. Den blåa kondingen som ligger under pottarna är utgångskondensatorn. Filtret som har strulat hur mkt som helst (och som jag för övrigt hade konstaterat hade tagit livet av sig) ville tydligen också funka nu. Dock till en viss gräns varav 33k motståndet som ligger i serie med diskatpotentiometern.

Kretskortet. Op:n är TS922. Lött på exprimentplatta (jobbigt)
För er som undrar är den röda blaffan i mitten en väldigt gammal kondensator (färgkod). Sitter som kopplingskondensator på ingången.

Och som sagt, tack ännu en gång till alla som hjälpt till !
Den orkar inte driva ett par hörlurar utan fungerar mest som mikrofon/förförstärkare.
Burken..

Jacken

Öppnat lite..

Sladdar till pottarna, kretskortet och resten. Den blåa kondingen som ligger under pottarna är utgångskondensatorn. Filtret som har strulat hur mkt som helst (och som jag för övrigt hade konstaterat hade tagit livet av sig) ville tydligen också funka nu. Dock till en viss gräns varav 33k motståndet som ligger i serie med diskatpotentiometern.

Kretskortet. Op:n är TS922. Lött på exprimentplatta (jobbigt)
För er som undrar är den röda blaffan i mitten en väldigt gammal kondensator (färgkod). Sitter som kopplingskondensator på ingången.

Och som sagt, tack ännu en gång till alla som hjälpt till !
Tackar! Hehe jo jag försökte göra det så billigt som möjligt kan man säga
De flesta komponenterna är surplus från svebry (typ en påse med 20 motstånd för 2kr) Strömbrytarn tror jag kommer från en styrdel till en varmvattenberedare osv 
Får jag tag i skrotad elektronik och sånt brukar jag faktiskt plocka av lite intressanta komponenter som man kan tänkas ha nytta av i framtiden..
Lade förresten till lite rattar till potentiometrarna och limmade fast en liten bit till att hålla still batteriet:




Får jag tag i skrotad elektronik och sånt brukar jag faktiskt plocka av lite intressanta komponenter som man kan tänkas ha nytta av i framtiden..
Lade förresten till lite rattar till potentiometrarna och limmade fast en liten bit till att hålla still batteriet:

