Metallplattan är ett löst membran. Under detta finns spolarna m. magneter.På en loppmarknad såg jag en äldre telefon och under plastlocket var det en metallplatta
Bygga gitarrmick av reläspole el. dito
Re: Bygga gitarrmick av reläspole el. dito
Men betyder metallmembranet att det finns kopparspolar under?
Spolarna som är lindade med tunn koppartråd sitter strax under membranet, ja.
Vill du att jag berättar hur en sådan gammal hörtelefon fungerar?
Vill du att jag berättar hur en sådan gammal hörtelefon fungerar?
Nej jag har fått det förklarat för mig. Jag undrar bara hur jag ser på en telefon att den innehåller såna spolar.
Skruva av locket. Lyft i membranet. Det ligger bara löst innanför locket.
Ja vad fan... Det kan väl knappast loppmarknadsinnehavarn misstycka om man gör.
Om jag hittar vad jag söker, kan du då tänka dig att sända mig dina två spolar per post? Jag betalar självklart portot plus åtminstone lite godispengar.
Intressant det där med stålmembranet för resten. Med det upplägget skulle man ju kunna använda magnetiska spolar ungefär som piezos - eller för den delen akustiska mikrofoner. Man skulle kunna ha ett stålmembran som tar upp vibrationerna från trät eller från luften runt strängen.
Om jag hittar vad jag söker, kan du då tänka dig att sända mig dina två spolar per post? Jag betalar självklart portot plus åtminstone lite godispengar.
Intressant det där med stålmembranet för resten. Med det upplägget skulle man ju kunna använda magnetiska spolar ungefär som piezos - eller för den delen akustiska mikrofoner. Man skulle kunna ha ett stålmembran som tar upp vibrationerna från trät eller från luften runt strängen.
Det membranet som sitter i telefonen är avsett för talfrekvenser så det är inget bra alternativ! Det bästa är att strängarna får påverka spolarna, det blir bästa ljudet. Givetvis kan jag skicka spolarna till dig om du vill. Jag kan kolla om det finns ytterligare en lur i förrådet.
Såja, nu har jag plockat av de båda spolarna från luren och magnetpolerna sitter tyvärr fast i luren.
Nu har jag alltså två lösa spolar utan kärna, men då blir det ju problem att få ut något ljud.
Höjden på spolarna är 12mm och bredden är 15mm.
Jag lindade själv en gitarrmikrofon i 15-årsåldern och då fick jag magnetisera strängarna.
Förresten, har du funderat mer på electretmikrofonen? Det borde bli rätt bra ljud. Plus att det är en rätt liten grej.
En sån tror jag att du skulle bli nöjd med.
Såja, nu har jag plockat av de båda spolarna från luren och magnetpolerna sitter tyvärr fast i luren.
Nu har jag alltså två lösa spolar utan kärna, men då blir det ju problem att få ut något ljud.
Höjden på spolarna är 12mm och bredden är 15mm.
Jag lindade själv en gitarrmikrofon i 15-årsåldern och då fick jag magnetisera strängarna.
Förresten, har du funderat mer på electretmikrofonen? Det borde bli rätt bra ljud. Plus att det är en rätt liten grej.
En sån tror jag att du skulle bli nöjd med.
Magnetiseringen borde gå att lösa. Jag har funderat på att limma dit en stark magnet på undersidan, och om det behövs kan man ju sticka upp en spik eller vad som helst genom spolen för att få en magnetisk pol närmare strängen.
Jag funderar som fan på det där med mikrofoner, men det kan ju inte bli nån heltäckande lösning. Jag behöver ju en pickupp också. Mest av allt är jag i behov av en elfiol men tanken är att den som en ren bonus ska ha full akustisk volym om man vill spela oförstärkt. Ett problem med mikrofoner är det där med batteri och förförstärkare också... Jag vill ha allt "onboard". Det finns en annan typ av förstärkning som jag väldigt gärna skulle pröva, men den kräver en transformator och en kabel under greppbrädan, så jag skulle ha kommit på det innan kroppen var ihoplimmad. Lite så är det med mikrofonidén också. En vanlig magnetisk pickup kräver inga ingrepp.
Jag funderar som fan på det där med mikrofoner, men det kan ju inte bli nån heltäckande lösning. Jag behöver ju en pickupp också. Mest av allt är jag i behov av en elfiol men tanken är att den som en ren bonus ska ha full akustisk volym om man vill spela oförstärkt. Ett problem med mikrofoner är det där med batteri och förförstärkare också... Jag vill ha allt "onboard". Det finns en annan typ av förstärkning som jag väldigt gärna skulle pröva, men den kräver en transformator och en kabel under greppbrädan, så jag skulle ha kommit på det innan kroppen var ihoplimmad. Lite så är det med mikrofonidén också. En vanlig magnetisk pickup kräver inga ingrepp.
Har du snackat med någon musikaffär om dina önskemål?
Jag skickar gärna spolarna om du vill experimentera.
Jag skickar gärna spolarna om du vill experimentera.
Vad är är det jag skulle prata med musikaffärerna om? Det finns ett ställe som pysslar med reparationer av musikelektronik, dom har jag haft en del kontakt med. Dom drog ledningarna på min gamla elektriska fiol.
Jag sänder dig min fysiska adress.
Jag sänder dig min fysiska adress.
Idag skickar jag tre spolar med posten. Den fjärde var så hårt limmad så jag fick inte loss den från fästet, tyvärr.
Var försiktig med de tunna trådarna!
Var försiktig med de tunna trådarna!
Tanken är att som första åtgärd löda på en lite grövre bit kabel på varje spole och smeta på lite epoxi eller Plastic Padding eller nåt så att det inte blir så mycket belastning, och så seriekopplas spolarna.
Sen limmar jag fast spolarna i änden av greppbrädan och leder ner elektriciteten i kroppen. Kabeln får komma upp till ytan nånstans under stränghållaren och kopplas till ett telejack i hakstödet.
Sen limmar jag fast spolarna i änden av greppbrädan och leder ner elektriciteten i kroppen. Kabeln får komma upp till ytan nånstans under stränghållaren och kopplas till ett telejack i hakstödet.
Nu har dom kommit. Tack som fan, dom ser ut att vara precis vad jag behöver! Nu ska jag bara bestämma mig för hur jag vill ha magneterna. En järnkärna och så en tunn neodymmagnet under, är det troligaste.