Utveckla för Android

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Re: Utveckla för Android

Inlägg av LHelge »

Övertala mig :) Vilka är fördelarna med github/mercurial? Subversion har jag använt tidigare, mercurial har jag inte ens hört talas om.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Den primära skillnaden är arbetssättet; SVN är centraliserat (alla i projektet jobbar mot en och samma SVN-server, vilket också kräver att alla användare finns upplagda på servern och har rättigheter att committa etc). Medans Git, Mercural, Bazaar m.fl. är distribuerat som innebär att alla som är delaktig kan jobba på sitt egna vis. Det krävs ingen central server för att delta i projektet och var och en kan jobba på sina ändringar tills den känner sig nöjd och kan då skicka sina exklusiva committs till huvudprojektets ägare.

Använder man tjänster som GitHub eller Launchpad så är den naturliga modellen att man har var sitt konto där och pushar upp sina arbeten på sitt egna utrymme på deras servar. Och när man har något att dela med sig av så kan man med en knapptryckning meddela projektets projektledare det, och denna kan i sin tur slå ihop (merge) den andres modifikationer på ett enkelt vis.

Den centraliserade modellen kan till en början låta enklare, men så snart projektet växt lite och man börjar bli några kodare så vill man ha den smidighet som distribuerad form har att erbjuda, med snabba/enkla (lightweight) brancher och möjligheten att bidra (med versionhantering inkluderat) utan att behöva få serveraccess av projektledare etc. Projekten kan t.o.m överges av projektledaren och ändå leva vidare i andra forks eftersom att varje clone/branch av projektet är precis lika mycket värt som orginalet.

Det här kan man skriva mycket om och andra har skrivit det mycket bättre. En googling på git vs svn o dyl ger säkert bättre och mer ingående information.

Nästa fördel att välja GitHub eller Launchpad är att dessa har så grymt bra verktyg för att samarbeta mellan projekt. Jag har inte sett något liknande på Google Code då den verkar vara fokuserad på SVN-modellen, även om den numer även har stöd för Mercurial.

Gillar man Linus Torvalds jargong så finns en lång föreläsning med honom om Git.

EDIT: En site som förvisso är vinklad åt Git men som ändå lyfter fram en hel del väsentligt runt distribuerat i allmänhet är http://whygitisbetterthanx.com/ (Mercurial förkortas Hg btw)
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Blev medlem på GitHub nu. Blev taggad att prova för jag har aldrig provat programmering i projektform över nätet. Ska läsa på lite mer om hur workflowet ser ut... Nån plugin till eclipse borde finnas.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Jag har inte heller testat det, så det hade varit kul att testa. Jag pm:ar mailadress så kan vi ta fortsatta diskussioner där. Eller finns det mailinglistor på github som det gör på google code? Kanske kunde vara intressant om fler vill följa projektet/hjälpa till.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Vet faktiskt inte hur det ligger till med mailinglistor på GitHub, jag använder mest Launchpad och där finns det iaf.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Nu har jag kommit igång att koda lite iaf, ska lägga upp det på GitHub under morgondagen.

Finns det några förslag på vad man skulle kunna kalla programmet?

Mitt arbetsnamn just nu är SweedCam (sammansatt av Swedish SpeedCam) men jag vet inte om jag tycker det är ett speciellt bra namn.

Är det någon som blir ledsen om vi lägger det under paketet:
com.elektronikforumet.programnamn

eller finns det bättre förslag?
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Ha ha jag tycker det var lysande namn (båda två) :lol:
Nerre

Inlägg av Nerre »

Fast det vore väl vettigare att göra en app som kan hantera även andra länders kameror? Databaserna för kameror ser väl lika ut.

Och då kunde väl Camalert kanske vara ett vettigt namn.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Förvisso, men då växer också komplexitet med språk och varningsröster om man vill gå dit. Kanske som steg 2?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jo men den biten kan man ju bygga ut efter hand om det bara är förberett. Gör man projektet Open Source så kan man ju låta andra ta hand om de bitarna. Men det är ju synd om appen heter SweedCam då:-)

Behöver man verkligen en röst för att varna för fartkamera? Räcker det inte med en "ringsignal"?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Behöver man verkligen en röst för att varna för fartkamera?

Behöver man verkligen varna för en fartkamera? :roll:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Antar att det är för att man ska kunna bromsa in i sista sekund
och sedan gasa på igen utan att behöva tänka på andra.
Kort sagt en förutsättning för att kunna köra med skygglappar och blyklump på gaspedalen.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

sodjan & jimmy: Det här har vi ju klarat av i andra trådar. Anledningen är naturligtvis att man ska kunna tävla om högsta hastighet förbi skolorna, inget annat. Highscore-lista står som steg 3 tror jag.
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

speakman: Ahh, det var ju faktiskt en ruskigt bra idé med highscore-lista... ;)

Jimmy: Bromsa in? Det är ju för att man ska hinna fälla ner solskyddet alternativt ta på sig Alf Svensson-masken. :D

Det finns ju uppenbarligen en efterfrågan när det gäller såna program så varför inte? Jag behöver inget för tillfället för jag vet var alla kameror i närheten är redan.

Håller med om att det kanske är bäst att välja nåt internationellt namn. CamAlert finns det nåt slags webbkamera-program som heter redan men det verkar inte speciellt känt så kanske inte gör något. Annars var det ett bra namn.

Tillsist vill jag säga att jag brukar hålla hastighetsbegränsningen där det behövs.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Något än mer generiskt då? typ Drive(r)Assist?
Skriv svar