Iofs ska du ta ut rätt låga strömmar då blir spänningsfallet litet men 2v så klarar man sig rätt bra iaf. Allt står ju såklart i databladet då men det är trist att smälla på en 24v och tvingas ha en kylfläns helt i onödan.
Kuriosa:Switchat är så våldsamt mycket bättre, utan kylfläns klarar de strömmar och spänningsskillnader som skulle få en 7805 att övergå i plasma på ett ögonblick även med fläns
Jo, bygger alltid switchat annars, gjort några extremt små switchade regulator byggnader. Men denna gång får enkelhet gå före effektivitet, har ju nätet att tillgå
Har tänkt på det där med avständ där, men jag kan ju inte göra så mycket åt T1 och U2 då jag inte kan ha mer avstånd än avståndet mellan benen. R2 ska såklart vara hålmonterad, hade tänkt ändra det men glömt det.
Nej, det är ju lite knepigt förståss. Men du bör öka avståndet till lågspänningskomponenterna. Som det är nu är det ju bara 2 mm isolationsavstånd mellan 230VAC komponeter och t.ex. jordplanet. Vad var minimiavstånded nu igen; 7-8 mm ?
Jag tror att du kan koppla fläkten direkt till likriktade spänningen, trots att spänningen är lite för hög. Om du inte vill att motorn får mer fart än den är avsedd för är det bara att begränsa max pulsbreddsförhållande. Visserligen gör det att fläktens hastighet kommer variera med nätspänningen, men jag tror inte det gör så mycket. En del fläktar har ju en tredje pinne för återkoppling av varvtalet, som skulle kunna användas för att få konstant varv trots varierande spänning.
Om transistorn och dioden som hör till fläkten flyttas närmare spänningskällan kommer fläkten störa mindre.
Vidare om 230VAC grejerna så skulle jag ha koncentrerat allt sådant till ett ställe på kortet, och inte till två separata öar som du har nu. T.ex. kunde du flytta tyristorn med kringomponenter bredvid trafons primärsida.
Jag väntar fortfarande på delar från Kina. Upptäckte att http://www.swechtrading.se/ säljer miniUSB till bra pris. Ytmonterade standardkomponenter och några special- verkar överlag finns även till bra pris där. Nästa gång ska jag helt klart beställa därifrån.
Ligger lite på is nu tills jag har några pengar över till att köpa grejer : p
Har iaf spanat in en icke designad brödrost på MAXI jag ska satsa på. Allt är ju så designat nu för tiden så det är svårt att hitta nått man kan lägga ner på ett vettigt sätt....
Det är nog en bra idé att köra med en dubbelt så stor anslutningslist för 230V till kortet, alternativt skruvplint.
Även om 2,54mm-don är testade för drygt 300V, så blir det väldigt tight mellan lödpunkterna på kortet.
Men vad du än bestämmer dig för, dra på ett lager skyddslack när du lött klart för säkerhets skull.