Dax för DIY lödugn från brödrost (nu med schema)

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
v-g
EF Sponsor

Re: Dax för DIY lödugn från brödrost (nu med schema)

Inlägg av v-g »

Iofs ska du ta ut rätt låga strömmar då blir spänningsfallet litet men 2v så klarar man sig rätt bra iaf. Allt står ju såklart i databladet då men det är trist att smälla på en 24v och tvingas ha en kylfläns helt i onödan.

Kuriosa:Switchat är så våldsamt mycket bättre, utan kylfläns klarar de strömmar och spänningsskillnader som skulle få en 7805 att övergå i plasma på ett ögonblick även med fläns :fransman:
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Jo, bygger alltid switchat annars, gjort några extremt små switchade regulator byggnader. Men denna gång får enkelhet gå före effektivitet, har ju nätet att tillgå :D

Kör nog på det första trafot
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Fundera lite på 230VAC säkerhetsavstånd kring U2, R2 och T1.
Jag skulle inte använda en liten ytmonterad resistor som R2, även om det kanske fungerar.
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Har tänkt på det där med avständ där, men jag kan ju inte göra så mycket åt T1 och U2 då jag inte kan ha mer avstånd än avståndet mellan benen. R2 ska såklart vara hålmonterad, hade tänkt ändra det men glömt det.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Nej, det är ju lite knepigt förståss. Men du bör öka avståndet till lågspänningskomponenterna. Som det är nu är det ju bara 2 mm isolationsavstånd mellan 230VAC komponeter och t.ex. jordplanet. Vad var minimiavstånded nu igen; 7-8 mm ?
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Sant, ska fixa det
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Postar senaste layouten, man kanske borde sätta tillbaka den ena regulatorn till fläkten för att eliminera störningar...
Får fundera på saken.

http://www.lajt.com/test/brodrostKontrollerBRD.png
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Det vart en knepig montering/placering av R2, varför inte stående, alternativt liggande fast 90 grader relativt triac/opto?
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Knepig och knepig, är väl bara att löda fast den : p
Jättesnyggt är det ju inte, men det får duga den här gången.
bearing

Inlägg av bearing »

Jag tror att du kan koppla fläkten direkt till likriktade spänningen, trots att spänningen är lite för hög. Om du inte vill att motorn får mer fart än den är avsedd för är det bara att begränsa max pulsbreddsförhållande. Visserligen gör det att fläktens hastighet kommer variera med nätspänningen, men jag tror inte det gör så mycket. En del fläktar har ju en tredje pinne för återkoppling av varvtalet, som skulle kunna användas för att få konstant varv trots varierande spänning.

Om transistorn och dioden som hör till fläkten flyttas närmare spänningskällan kommer fläkten störa mindre.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Vidare om 230VAC grejerna så skulle jag ha koncentrerat allt sådant till ett ställe på kortet, och inte till två separata öar som du har nu. T.ex. kunde du flytta tyristorn med kringomponenter bredvid trafons primärsida.
bearing

Inlägg av bearing »

Hej Virror,

Har du jobbat något mer på det här?

Jag väntar fortfarande på delar från Kina. Upptäckte att http://www.swechtrading.se/ säljer miniUSB till bra pris. Ytmonterade standardkomponenter och några special- verkar överlag finns även till bra pris där. Nästa gång ska jag helt klart beställa därifrån.
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Ligger lite på is nu tills jag har några pengar över till att köpa grejer : p
Har iaf spanat in en icke designad brödrost på MAXI jag ska satsa på. Allt är ju så designat nu för tiden så det är svårt att hitta nått man kan lägga ner på ett vettigt sätt....
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det är nog en bra idé att köra med en dubbelt så stor anslutningslist för 230V till kortet, alternativt skruvplint.
Även om 2,54mm-don är testade för drygt 300V, så blir det väldigt tight mellan lödpunkterna på kortet.
Men vad du än bestämmer dig för, dra på ett lager skyddslack när du lött klart för säkerhets skull. :)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Lackat är bara för fegisar, gör som Electrolux kör olackat.. *bz-bz.. BZZZRRRG%¤%#*P0FF*

Allvarligt så tycker jag iaf skruvplint är tänkvärt. Och avsyna lödningarna noga.
Skriv svar