Bygga CNC Fräs i MDF (Massa byggbilder)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Perkla

Re: Bygga CNC Fräs i MDF

Inlägg av Perkla »

Har en fråga till nån som vet.. har ju tänkt ha M12 vanlig gängstång till min fräs, är det en bra idé att köpa acetalplast och göra muttrarna av.. ?? alltså göra en bit som är lämplig och gänga med M12 gängtapp hur lång bör en sån mutter vara och hur tjockt gods bör det vara i själva muttern för att det ska bli bra.. ?

Kanske nån som har nåt annat förslag på mutter till mina gängstänger som ska driva fräsen åt alla möjliga och omöjliga håll.. ?

// Perkla
whynot

Inlägg av whynot »

Varför inte ta min 12 mm kulskruv har 2 muttrar till den, har 2 skruvar som är ~300 mm och en som är 2 m som går att kapa.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

whynot-->

Ja kanske skulle vara en bra idé.. min fräs är ju 940mm lång så den långa skulle kanske passa bra där då.. och sen kanske dom som är 300mm kan funka till spindelfästet...

Har en ganska begränsad budget.. lite därför jag valde vanlig gängstång till detta bygge..

Skicka PM till mig med pris på dom grejerna..

// Perkla
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Att fräsa ner själva vinkeljärnet har inte något självändamål. Det är bara att man få stöd så att inte vinkeljärnet spretar ut som "bambi på is" och att de sitter kvar utan att förskjutas. Det går lika gärna att limma dit ett par stödlister på var sida om vinkeljärnet, om du har plats, vilket det ser ut som.

2-3 gånger längden på gängan är lagom för en plastmutter. Hur tjockt gods är nog inte så kritiskt men för att fästa fast muttern så är det bättre med grövre, minst 20mm för M12.

Tänk på att du har en skillnad mellan 10% verkningsgrad på en gängstång medan du får 90% med kulskruv. Du sparar lätt in en sådan ökning i "fart/kapacitet" jämfört med att köpa starkare motorer/drivare. Men bara för att få den att fungera så duger M12 gott. Lillasyrrorna klarar sig ju med vanliga gängstänger...
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Fräsen--->

Ja jag har just beställt Acetalplast på rundstång, 30mm i diameter var den jag beställde, det borde räcka, var inte så dyrt så det kan vara värt ett försök iaf, skulle tro att jag gör den 20-25mm lång då... muttern alltså, och gör nån fästanordning i MDF och så jag kan få fast den på nåt sätt..

Ang nersänkning av vinkeljärnen så kunde jag nästan räkna ut att det var nåt sånt det var frågan om.. ska se om jag kanske limmar dit små lister på sidorna.. men jag ska som sagt böra om lite i infästningarna på stommen, hade tänkt mig att bulta det mesta med M8 bult o mutter så den blir stabil och hållbar, har inte tänkt ut än hur jag ska fixa det på bästa sätt, just nu sitter den bara med nån enstaka spånskiveskruv... medans jag bygger o passar in allt lixom..

// Perkla
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Tänk på att lim är starkare än skruv. Skruv har man bara till för att dra ihop konstruktionen med, dvs. pressa limmet och då duger vanliga gipsskruv. Nu kommer säkert många att argumentera mot mig, men det är limmet som håller och inte skruvarna. Men jag förstår att skruvar med stora brickor kan fungera som "armering", men då är det felkonstruerat om sådant ska behövas.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Fräsen---->

Ja men jag har tänkt att limma ihop min sen när allt är testkört och målat och klart.. innan dess blir det att bulta ihop den så bra som det går, iaf tills jag ser att allt funkar.. ska klura lite på det o se hur jag ska göra när jag kommit så långt, har för avsikt att göra klar nästan hela stommen imorgon, om allt flyter på vill säga..

// Perkla
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Bara för testkörning och grov injustering duger gipsskruv gott. Men borra gärna in för plugg innan du skruvar isär den för målning så hamnar allt någorlunda på samma plats igen när du slutmonterar.
whynot

Inlägg av whynot »

Bild

Så här ser dom ut. Dom var bara ~250 mm i slag men skulle kanske räcka till Z-axeln
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Sådan skruv har jag till min X-axel. SKF rullade stänger C7 med 4mm stigning, tyvärr en hel del spel på dem. Min är återvunnen ur en "elektrisk domkraft". Men verkningsgraden är god ändå. Skär sig lite mot mina C3 skruvar på Y och Z :lol:
Senast redigerad av Fräsen 19 september 2009, 00:36:20, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Fräsen--->

Jo jag hittade en hel låda med träplugg idag när jag rotade o trixade bland alla grejerna.. så det har jag tänkt att jag ska göra.. knacka i plugg så man vet lite att kommer på samma plats.

Whynot--->

Ser ju riktigt bra ut... känns ganska aktuellt för mig om jag ska köpa nåt att jag får nåt jag kan använda... har inte budget att samla på mig massa grejer bara för samlandets skull just nu.. Som jag sa så ska jag försöka bygga klart hela stommen i det stora hela imorgon så ser jag mer då lite mer exakt vilka mått som gäller osv..

// Perkla
whynot

Inlägg av whynot »

Fräsen skrev:Sådan skruv har jag till min X-axel. SKF rullade stänger C7 med 4mm stigning, tyvärr en hel del spel på dem. Min är återvunnen ur en "elektrisk domkraft". Men verkningsgraden är god ändå. Skär sig lite mot mina C3 skruvar på Y och Z :lol:
Väldigt lite spel på dom här man kan sätta muttern lite snett för att ta bort det sista.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Jo, jag gissade på en sådan lösning med. Så jag vinklade mitt fäste för muttern så gott det gick och drog åt. Men jag har ändå glapp på +-0.05. Funderar på att antagligen byta ut den eller splitta muttern och göra som ISEL.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Skulle det inte funka för min del om man tar en plastbit o gör en mutter av som man gör ganska liten och nätt, och sen delar man den på mitten eller gör skåror i den och sen tar man vanliga ringtätningar som är tajta nog och sätter över så buttern kläms ihop.. ??

Fick en idé om detta just nu.. men kanske jag är helt ute o cycklar.. ?

// Perkla
whynot

Inlägg av whynot »

Du gör bara en slits ett par cm och klämmer med en slangklämma eller också har man 2 muttrar som man spänner mot varann tills det är glappfritt.
Skriv svar