Har just ropat in en Migatronic MTE 220 Dialog AC/DC TIG

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
marmander

Re: Har just ropat in en Migatronic MTE 220 Dialog AC/DC TIG

Inlägg av marmander »

skummade igenom tråden snabbt.

Såg att www.verktygsboden.se inte nämnts, dom har det absolut mest prisvärda sortimentet av tig-tillbehör mm. slangpaket vattenkylt med inbyggd fjärr (smidigt om man inte har råd med pedal, köra fyrtakt och sedan bara vrida upp och ner strömmen med fingret) kostar väl ca 1500kr har jag för mig.

Ang. gasen. 11l Air Liquide med inbyggd regulator är nog det smidigaste och mest prisvärda för hemmapularen. Tänk på att det går åt ganska mycket gas om man är nybörjare, speciellt i alu.

Skaffa även gaslins (gör att du kan sänka gasflödet ytterligare) och relativt små gaskåpor, sällan man behöver mer än storlek 6, dvs det räcker med 6l/min gasflöde om du inte kör extrema utstick.

Vad gäller elektrod så kan man även köra spetsig till alu om man kan dra upp frekvensen på svetsen. Med min EWM triton 220 kan jag köra 160A alu med spetsig 1,6mm elektrod vid 200Hz. Mitt favoritläge är ca 150Hz och -20% balans.

/Simon
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

marmander,

Tack för alla goda tips! :tumupp:

Slangsats:
Kollade Verktygsbodens hemsida, men fann ingen slangsats som passar min Migatronic. Vem kan tänkas kunna leverera slangsats med "mina" kopplingar (9mm hanar för vattnet och 6mm hane för gasen) samt även med ev. "ström-tumhjul" i pistolen? Skall tänka på gaslins när jag skaffat slangpaketet.
Bild

Gasen:
Funderar lite löst på 30L flaska fylld till 300 bar (YARA Praxair), kostar 1280 kr att hyra på 1-årsbasis. Kommer komplett med regulatorpaket. Fyllning kostar 1361 kr, men kom ihåg, p.g.a. de 300 baren rymmer denna lilla flaska nästan lika mycket som en 50L flaska!

Elektrod:
Jag trodde att elektroden blir rund meddetsamma när man svetsar med AC?

Frekvens:
Tyvärr har jag bara variabel pulsfrekvens via fjärrkontroll, ej på panelen. Frekvensområdet är dock bara 0,5 - 33,3 Hz. Finns dock balans-inställningsratt på panelen.
Bild
marmander

Inlägg av marmander »

Verktygsboden tar även hem på beställning, ring och hör med dom.

Ok, det är en lite äldre tig, så där har du bara nätfrekvensen att tillgå, då blir elektroden rund, men det är inte fel att göra den lite spetsig när du börjar ändå.

Skaffa lilla lindesystemet när du köper slangpaket, stora linde behövs ej när du kör vattenkylning.

Lät smidigt med 300bars gasflaska, själv köpte jag precis 2st 50l Air liquide kontrakt på 5år.
Användarvisningsbild
blackadder

Inlägg av blackadder »

Bra val och ett j*vligt bra pris!
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

marmander,

Nätfrekvensen är ju 50 Hz! Konstigt att de då bara anger 0,5 - 33,3 Hz som möjlig pulsfrekvens? Men de är väldigt stolta över fyrkantsvågorna och balansregleringen. Det blir nog jättefina svetsar i alla fall. Det mesta kommer att hänga på han som är på insidan av visiret tror jag.

Ja, Lindesystemet är nog det som gäller med tanke på det rikliga reservdelsutbudet. Skall ringa Verktygsboden och höra vad de kan göra med mina anslutningar.

blackadder,

Tackar, hade väl tur som såg den på Tradera. Hon/Han har nog många, för det kommer upp en ny så fort den första är såld (minst 2 st sen förra veckan). Utropspriset är 1200 kr, men jag hade mer flyt för i förra veckan fanns "Köp nu"-alternativ på 1500 kr och då behövde man inte kämpa om att få den. Jag slog till direkt.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Vad heter säljaren på Tradden?
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Bengt,

Sök på "svetshjälm" så dyker det upp några objekt. Speedglas 9002X säljs av:
madde_6

Mitt köp gick smidigt och snabbt. Och som Ni såg på bilderna så är det ny, äkta vara.
marmander

Inlägg av marmander »

Lilla Lindesystemet alltså.

Pulsfrekvens är inte samma som växelspänningsfrekvensen. Puls använder man när man pulssvetsar ;) t.ex. om du har tunna rostfria plåtar eller rör så kan du lägga dom kant mot kant och sedan pulsa ihop dom, inget tillsatsmaterial. Så svetar man ofta inom ex.vis läkemedelsindustrin. Det man vinner är att man får en jämn smälta och god genombränning utan att det blir för varmt.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Jag har också läst om de som "pulsar om" en svetssträng utan tillsatsmaterial för att snygga till den.

Beträffande slangssats (lilla Linde-systemet), så är väl detta också en bra inköpskälla? Är det någon som handlat här? Bra service, priser?

http://www.maskinekonomi.se/katalogen.html
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Hej,

Hittade igår detta "The Home Shop Machinist & Machinist's Workshop" forum. Har ej kollat maskindelen så noga ännu, men underforumet "Home Shop Welding" är mycket lärorikt i mitt tycke,

http://bbs.homeshopmachinist.net/index.php

Vad sägs?
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Lite mer om svetstemat,

Juni-numret av utmärkta bike-magasinet Streetfighters har en mycket bra artikel om gassvets-kitet DHC 2000. Det är en Australiansk produkt som uppfunnits av Eddie Dillon (några av oss har nog tidigare sett eller hört talas om den sk Dillon-brännaren). Den påstås vara överlägsen vanlig gassvets och svetsfogarna skall visst vara lika starka som med TIG-svets.

Skaffa ett exemplar och läs allt om detta.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

OK, nu har vi fått en måttstock på hur man skall svetsa!!

Klicka här och scrolla ner till John Marcella's inlägg som visar hans mästerverk.
http://www.yellowbullet.com/forum/showt ... t=marcella

:tumupp: :tumupp: :tumupp:

Slår vad om att han kan SVETSA upp en sprillans ny Honda CBX-79 från scratch!!

/Peter
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Hade man en TIG och obegränsat med tid kanske jag skulle få det 1/3 så snyggt ;)

Killen är säker på hand och med ilägg helt klart.

Har sett rör i halvmetersdimension nästan lika snyggt svetsade hela vägen runt. Kan man det inte innan så kan man det efter ett sånt (och nej jag får inte försöka krävs nåt löjligt cert för det :vissla: )
Användarvisningsbild
ylle

Inlägg av ylle »

Det där var riktigt riktigt snyggt. När man kan svetsa sådär bra så borde man kunna känna sig nöjd.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

[quote="marmander"]Lilla Lindesystemet alltså. [quote]

Hittade denna firma, http://www.elektroverkstaden.se, och hade tur att få ett original Migatronic slangpaket till ombyggnads-rea-pris. Snackade med en kille som heter Johan. Denna firma är kanon att handla hos. Bra priser, kunnigt folk och för min del jättebra att de är Migatronic-återförsäljare också.

Jag fick min beställning idag, så det var lite av julafton.

Häftigt att få allt, inget restnoterat.
Bild

Original Migatronic Ergo 4m slangpaket, Lilla Lindesystemet. Kanonfinish och mycket slimmad slangbunt. Behövdes också en adapter för signalkontakten från ny=rund till äldre=fyrkantig kontakt.
Bild

Köpte även s.k. gaslinser i storlek 1,6 och 2,4. Skall köra med dessa direkt från start.
Bild

Wolframelektroderna fick bli ett 10-pack av vardera 1,6mm respektive 2,4mm Guld Plus. Går att använda både för AC och DC.
Bild

Ett litet urval av tillsatstråd för att öva sig med. 2,0mm + 2,4mm AlMG, 1,2mm Rostfritt samt 1,6mm Svart.
Bild

Lite Puls-godis. Denna Original Migatronic FPB Remote Control gör att jag kan svetsa med puls-ström från 0,5 till 33,3 Hz. De äldre transformator TIG-arna kan ej gå upp i så hög frekvens som de nya gör. Det går givetvis att ställa svetsströmmen med den också. Kabelns längd är 5m.
Bild

Passade på att köpa lite reservdelar också, Den är värd att fixa till det där lilla extra också tycker jag.
Bild

Rostfria stålborstar, svetshandskar helt i läder, samt svetsmössor att ha under hjälmen. Svetsmössorna bjöd Elektroverkstaden på. Tackar, tackar.
Bild
Skriv svar