LED i serie, på 230Vac (fast likriktat), möjligt?
Re: LED i serie, på 230Vac (fast likriktat), möjligt?
Låter bra för mig, om jag tar en 12V version och sätter fyra LED i serie och sedan 25 sådana serier i parallell med 40 ohm motstånd på slutet så borde man ju få nått som fungerar bra.
En powerbrick (75% effektiv), chassikontakt, 2x motstånd (en 18 och en 22 ohm), en rulle kopplingstråd (100m, men jag behöver bara ca 53m) och en monteringsdosa (ska ju se någorlunda snyggt ut också) kostar 461 kr inkl. moms och frakt på elfa. Sedan så kostar lysdioderna 238 kr också... 699 kr borde alltså projektet kosta i slutändan. Det är ju faktiskt överkomligt.
Förresten, någon som vet hur många candela en 60W lampa producerar? Mitt lilla projekt kommer ju att producera ungefär 4-500 candela, så jag undrar nu hur många glödlampor det motsvarar.
En powerbrick (75% effektiv), chassikontakt, 2x motstånd (en 18 och en 22 ohm), en rulle kopplingstråd (100m, men jag behöver bara ca 53m) och en monteringsdosa (ska ju se någorlunda snyggt ut också) kostar 461 kr inkl. moms och frakt på elfa. Sedan så kostar lysdioderna 238 kr också... 699 kr borde alltså projektet kosta i slutändan. Det är ju faktiskt överkomligt.
Förresten, någon som vet hur många candela en 60W lampa producerar? Mitt lilla projekt kommer ju att producera ungefär 4-500 candela, så jag undrar nu hur många glödlampor det motsvarar.
Har bara skummat tråden. Kan man inte halvågslikrikta? Och få lägre spänning? Vad behövs då? Diod och det finns ju LED i massor i bygget. Hur kan en LED funka på 3v c3032 bateri? Mina tål 6v från polaorid kamera batterier. De är genomskinliga 5mm som lyser rött minst 10år gamla. Hittar jag en trafo med riktigt låg växelspänning, skall jag prova att driva ett gäng LED utan nått extra. Eller kanske ett gäng vanliga dioder först.
-
Ger ett underbart flimmer!
Helvågslikriktning ger 100Hz, halvvågslikriktning 50Hz.

Kanske är extrapris på ansvarsförsäkring som täcker epilepsianfall dessa dagar 

Går det inte att få bort blinket med en elyt?
Jo, men det blir precis samma spänning som helvågslikriktning...
Blinkar det med trafo till lägre spänning med? Jag såg inget blink. Men det kanske ger huvudvärk ändå.
De blinkar bara om kondensatorn är för liten.
Körde utan konding, bara kiseldiod(er) i diodnät (lödövning)och LED. På adaptern står 12-18v 60mA likström. Men jag fick bara ut mindre än 10v växelsröm!? Den har inbyggd likriktare och LED, så jag har den till uttagstestare.
Om strömmen till LED:en inte begränsas med motstånd blir den väldigt hög. Kanske därför du fick betydligt lägre spänning ur transformatorn. En lysdiod kan fungerar en kort stund vid den höga ström som blir utan strömbegränsande motstånd.
Jag tar det som att spänningen är helvågslikriktad (diodnät) i din pry, vilket sannolikt är anledningen till att du inte sett att ljuset pulserat.
Jag tar det som att spänningen är helvågslikriktad (diodnät) i din pry, vilket sannolikt är anledningen till att du inte sett att ljuset pulserat.
Blir det helvågslikriktnig med 3-8 dioder på rad? Kan vara att min LED är av ett tåligare slag.
nej
förmodligen ger transformatorn så låg ström innan den mättas att lysdioderna klarat sig.
förmodligen ger transformatorn så låg ström innan den mättas att lysdioderna klarat sig.
Har bara provat med en LED, restän är kisel "likriktardioder".
-
1802>Körde utan konding, bara kiseldiod(er) i diodnät (lödövning)och LED. På adaptern står 12-18v 60mA likström. Men jag fick bara ut mindre än 10v växelsröm!? Den har inbyggd likriktare och LED, så jag har den till uttagstestare.
Du kan ju fundera på följande!
Om du mäter växelspänning från en batterieliminator hur ser sinusformen ut?
Hur reagerar instrumentet om det inte är sinusform?
Hur stor är toppspänning och topp-bottenspänning?
Hur ser du med instrumentet om batterieeliminatorn halvvågslikriktar eller helvågslikriktar?
Du kan ju fundera på följande!
Om du mäter växelspänning från en batterieliminator hur ser sinusformen ut?
Hur reagerar instrumentet om det inte är sinusform?
Hur stor är toppspänning och topp-bottenspänning?
Hur ser du med instrumentet om batterieeliminatorn halvvågslikriktar eller helvågslikriktar?
Lödade in 2 sladdar innan likriktardioderna. Får kolla sinusformen med mitt veteranoscioskop.