Tempgivare upp till 1000C
K givare
>Annars är nog en typ-K givare bättre. Den på kjell var ju inte så dyr.
Är det verkligen en K givare har du data på den.K givare brukar ju vara svindyra.
Hur som helst är den förbaskat intressant.Det måste väl handla om resistans
Vad du än kallar den och då behöver man spänning Eller ???
Okunskap om K givare !
Är det verkligen en K givare har du data på den.K givare brukar ju vara svindyra.
Hur som helst är den förbaskat intressant.Det måste väl handla om resistans
Vad du än kallar den och då behöver man spänning Eller ???
Okunskap om K givare !
Pt 100 K givare ?
Oki på det,en sista kontroll nämnda Pt100 i Elfa är det en K givare ?
I såfall tänker jag rätt att Vi måste mäta spänning över en resistans.
I såfall tänker jag rätt att Vi måste mäta spänning över en resistans.
Typ k givare är egentligen den enklaste typen av alla givare, men ändå lurig så det finns några fällor.
Man har en kontaktpunkt mellan 2olika legeringar. Denna kontaktpunkt ger ut en spänning på ett fåtal uV per grad. Denna pyttelilla spänning måste förstärkas och störningar måste dämpas. Det är väl peltiereffekt vi pratar om här?
Men det finns lite lurigheter med den. Man har andra kontaktpunkter där givaren ansluter till elektroniken som också ger en spänning. Kontakterna är av samma material för att eliminera fel. Man har en tempmätning vid de övriga kontaktpunkterna för att räkna bort dessa fel.
Men har man inte krav på jättenoggranhet så kan man kallt anta att tempen på övriga kontaktpunkter är 20grader. Eftersom spänningen blir en del vid så höga temperaturer så borde nivån på störningar inte kunna påverka så mycket.
Har man typ k trådar så kan man svetsa ihop dessa men det är inget tvång. Det räcker faktiskt med att tvinna ihop dom.
Mikael
Man har en kontaktpunkt mellan 2olika legeringar. Denna kontaktpunkt ger ut en spänning på ett fåtal uV per grad. Denna pyttelilla spänning måste förstärkas och störningar måste dämpas. Det är väl peltiereffekt vi pratar om här?
Men det finns lite lurigheter med den. Man har andra kontaktpunkter där givaren ansluter till elektroniken som också ger en spänning. Kontakterna är av samma material för att eliminera fel. Man har en tempmätning vid de övriga kontaktpunkterna för att räkna bort dessa fel.
Men har man inte krav på jättenoggranhet så kan man kallt anta att tempen på övriga kontaktpunkter är 20grader. Eftersom spänningen blir en del vid så höga temperaturer så borde nivån på störningar inte kunna påverka så mycket.
Har man typ k trådar så kan man svetsa ihop dessa men det är inget tvång. Det räcker faktiskt med att tvinna ihop dom.
Mikael
Det blev en lång tråd
Men ! Jag tycker ämnet är himla intressant.
Det stör mig att jag inte kan hitta data på Kjell:s givare som Vi pratar kring.
Det stör mig att jag inte kan hitta data på Kjell:s givare som Vi pratar kring.