Svarv-spån

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Inlägg av Fräsen »

Utan värmebehandling kommer det där ihopsvetsade aluminiumpaketet ha fruktansvärda spänningar. Vet inte om du har värmebehandlat materialet efter att du kört lagerpassning eller inte... Du verkar inte ha kört några som helst referensytor på plattan vad jag kan se. Det verkar som du tänkt dig allt som "passas vid montering" mentaliteten?

Gör det riktigt så slipper du ångra dig sen.
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2075
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Inlägg av Uttis »

njae värmebehandling kan man väll inte kalla det tanken med bygget var att det skulle vara hemmagjort och se hur bra man kan få till det.

vad rekomenderar du för avspänning på alu/stål?
Användarvisningsbild
hecke
Inlägg: 284
Blev medlem: 3 januari 2008, 08:20:18
Ort: Östergötland

Inlägg av hecke »

Det beror på vad det är för legeringar exakt.
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2075
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Inlägg av Uttis »

6082, E235+C, S355J2
Användarvisningsbild
hecke
Inlägg: 284
Blev medlem: 3 januari 2008, 08:20:18
Ort: Östergötland

Inlägg av hecke »

Jag är ingen expert på aluminium legeringar. Sysslar vanligtvis med rostfritt eller superlegeringar av Nickel bas. Dock har jag en allmän kunskap om metalliska material.

Se länk nedan för mer info om EN AW-6082
http://www.aalco.co.uk/technical/datash ... y_6082.pdf

Sökte lite snabbt på "weld stress relieved AW-6082"

Hållfastheten droppar rätt så dramatiskt i värmepåverkade zonen vid svetsning. Dessutom såg jag att för flertalet svetstrådar så kunde de inte genomgå värmebehandling.

För AlMg legeringar pratar man oftast om följande värmebehandlingar:

O – annealed wrought alloy
T4 – Solution heat treated and naturally aged
T6 – Solution heat treated and artificially aged
T651 - Solution heat treated, stress relieved by stretching and then artificially aged
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2075
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Inlägg av Uttis »

tjo även jag har sökt endel men inte hittat något vettigt, det näms 650F för aluminium dock ingen tid eller hur det ska svalna.

för stål nämns 1202F i en timme när det är genomvarmt sen beror det ju på vad det är för legering som du säger

"There is a general rule of thumb for time at temperature. It must be stated that the time is taken when the part is at temperature, not when the furnace is at temperature. The time at temperature for the processes of full anneal (not spheroidize anneal), normalize and stress relieve is 60 minutes at part temperature per one-inch of the maximum cross-sectional area.
"
Användarvisningsbild
mark
Inlägg: 281
Blev medlem: 15 september 2006, 18:13:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av mark »

Hej, ramlade på denna länk för div industriskrot
Kolla under transmissioner, såg ett större kuggremshjul där.
http://www.alfredssonsmaskin.com/indexsve.htm
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2088
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Jag har eventuellt lite kuggremshjul till salu om du är intresserad. 1 st med 22 kugg och 56mm diam och ett med 56 kugg och 143mm diam.

Annars skulle jag satsa på kuggremshjul från en bilmotor. Kamremmen brukar väl gå runt typ ett ~15cm-hjul och två ~7cm-hjul (har jag sett på en motor iaf).
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2075
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Inlägg av Uttis »

Hej

det blev 2st kuggremshjul + rem från cncplus, det som ska sitta på spindelaxeln var deras största kommer inte bli mycket kvar av det efter svarvning. :)

till stegmotor valdes ett mindre hjul tror det blev nerväxlat 4:1 då jag ville ha jämn delning samt minst 360steg per varv.

ang broms mm så lämnar jag plats på spindelaxeln för att senare kunna fästa en bromskiva om det skulle visa sig nödvändigt.

Håller på och fixar med spindelaxeln nu och till helgen kan det nog bli tal om lite provsnurr av den.
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2075
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Inlägg av Uttis »

En liten bild, remmen kändes inge bra få se hur det känns när den är spänd


Bild

sen så har jag snickrat ihop en sån här, en liten press nått jag behövt alldeles förlänge

Bild
sniffer
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 oktober 2004, 13:48:19
Ort: Alingsås

Inlägg av sniffer »

Va va de för fel på remmen? För de är väl de bredare 16mm remmen? Ser ju även ut som de största T5-60 hjulet. Jag skulle dock vilja ha tag i ännu större hjul för just höjdrevningen på mitt bord då de är TUNGT! Tror ju då även att om jag skulle gå ner på ett T5-10 hjul, att jag då kommer sopa hela remmen om stegmotorn (6A) får ta ut sin kraft på de. Va tror ni?
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2075
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Inlägg av Uttis »

Nix det är den tunnare 10mm remmen. Jag är van vid rem med stålcord i så jag inbillar mig att den sträcker sig vid belastning men det får visa sig när den är på plats, kanske räcker med att spänna den? Annars får det bli en ny med stålcord i.
sniffer
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 oktober 2004, 13:48:19
Ort: Alingsås

Inlägg av sniffer »

Någon speciell anledning till 10mm remmen och inte 16mm?
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2075
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Inlägg av Uttis »

hä ont om plats :) men det går nog på en 16mm rem på hjulet avsett för 10mm rem den var rätt bred.
Användarvisningsbild
Uttis
Inlägg: 2075
Blev medlem: 16 december 2006, 00:54:34
Ort: häredetfaningenstjärna (fagersta)

Inlägg av Uttis »

Och så här blev den, gott om material kvar. Plåten ska bli indexskiva är det tänkt.

Bild
Skriv svar