Svarv-spån
Utan värmebehandling kommer det där ihopsvetsade aluminiumpaketet ha fruktansvärda spänningar. Vet inte om du har värmebehandlat materialet efter att du kört lagerpassning eller inte... Du verkar inte ha kört några som helst referensytor på plattan vad jag kan se. Det verkar som du tänkt dig allt som "passas vid montering" mentaliteten?
Gör det riktigt så slipper du ångra dig sen.
Gör det riktigt så slipper du ångra dig sen.
Jag är ingen expert på aluminium legeringar. Sysslar vanligtvis med rostfritt eller superlegeringar av Nickel bas. Dock har jag en allmän kunskap om metalliska material.
Se länk nedan för mer info om EN AW-6082
http://www.aalco.co.uk/technical/datash ... y_6082.pdf
Sökte lite snabbt på "weld stress relieved AW-6082"
Hållfastheten droppar rätt så dramatiskt i värmepåverkade zonen vid svetsning. Dessutom såg jag att för flertalet svetstrådar så kunde de inte genomgå värmebehandling.
För AlMg legeringar pratar man oftast om följande värmebehandlingar:
O annealed wrought alloy
T4 Solution heat treated and naturally aged
T6 Solution heat treated and artificially aged
T651 - Solution heat treated, stress relieved by stretching and then artificially aged
Se länk nedan för mer info om EN AW-6082
http://www.aalco.co.uk/technical/datash ... y_6082.pdf
Sökte lite snabbt på "weld stress relieved AW-6082"
Hållfastheten droppar rätt så dramatiskt i värmepåverkade zonen vid svetsning. Dessutom såg jag att för flertalet svetstrådar så kunde de inte genomgå värmebehandling.
För AlMg legeringar pratar man oftast om följande värmebehandlingar:
O annealed wrought alloy
T4 Solution heat treated and naturally aged
T6 Solution heat treated and artificially aged
T651 - Solution heat treated, stress relieved by stretching and then artificially aged
tjo även jag har sökt endel men inte hittat något vettigt, det näms 650F för aluminium dock ingen tid eller hur det ska svalna.
för stål nämns 1202F i en timme när det är genomvarmt sen beror det ju på vad det är för legering som du säger
"There is a general rule of thumb for time at temperature. It must be stated that the time is taken when the part is at temperature, not when the furnace is at temperature. The time at temperature for the processes of full anneal (not spheroidize anneal), normalize and stress relieve is 60 minutes at part temperature per one-inch of the maximum cross-sectional area.
"
för stål nämns 1202F i en timme när det är genomvarmt sen beror det ju på vad det är för legering som du säger
"There is a general rule of thumb for time at temperature. It must be stated that the time is taken when the part is at temperature, not when the furnace is at temperature. The time at temperature for the processes of full anneal (not spheroidize anneal), normalize and stress relieve is 60 minutes at part temperature per one-inch of the maximum cross-sectional area.
"
Hej, ramlade på denna länk för div industriskrot
Kolla under transmissioner, såg ett större kuggremshjul där.
http://www.alfredssonsmaskin.com/indexsve.htm
Kolla under transmissioner, såg ett större kuggremshjul där.
http://www.alfredssonsmaskin.com/indexsve.htm
Hej
det blev 2st kuggremshjul + rem från cncplus, det som ska sitta på spindelaxeln var deras största kommer inte bli mycket kvar av det efter svarvning.
till stegmotor valdes ett mindre hjul tror det blev nerväxlat 4:1 då jag ville ha jämn delning samt minst 360steg per varv.
ang broms mm så lämnar jag plats på spindelaxeln för att senare kunna fästa en bromskiva om det skulle visa sig nödvändigt.
Håller på och fixar med spindelaxeln nu och till helgen kan det nog bli tal om lite provsnurr av den.
det blev 2st kuggremshjul + rem från cncplus, det som ska sitta på spindelaxeln var deras största kommer inte bli mycket kvar av det efter svarvning.

till stegmotor valdes ett mindre hjul tror det blev nerväxlat 4:1 då jag ville ha jämn delning samt minst 360steg per varv.
ang broms mm så lämnar jag plats på spindelaxeln för att senare kunna fästa en bromskiva om det skulle visa sig nödvändigt.
Håller på och fixar med spindelaxeln nu och till helgen kan det nog bli tal om lite provsnurr av den.
Va va de för fel på remmen? För de är väl de bredare 16mm remmen? Ser ju även ut som de största T5-60 hjulet. Jag skulle dock vilja ha tag i ännu större hjul för just höjdrevningen på mitt bord då de är TUNGT! Tror ju då även att om jag skulle gå ner på ett T5-10 hjul, att jag då kommer sopa hela remmen om stegmotorn (6A) får ta ut sin kraft på de. Va tror ni?