Abene VHF3 -> CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Det är så snyggt så man blir tårögd! :)
bobobo

Inlägg av bobobo »

Du har kanske redan bäddat ner Mammutten riktigt djupt...
Jag kommer inte ihåg om du sa vad som var dess största problem, men jag hade stora problem med att kommunicera med mina drivar. Datorn tappade kontakten väldigt ofta. tuning-diagrammen var inte vidare snygga heller (kantiga, men jag trodde det skulle vara så)

Det visade sig att det berodde på att jag körde utan drivrutin (eller windows standard). JAg satte i sladden och det funkade ju hyffsat...
När jag sedan installerade ftdi drivrutinine som följde med programmvaran och följde de bifogade instruktionerna så fick jag en stabil uppkoppling och mycket bättre upplösning i graferna.

PS
Sedan eldade jag upp alltihop men mer om det i egen tråd :(
H.O

Inlägg av H.O »

Tjena,
Nja, jag la den åt sidan i alla fall. Jag har för avsikt att ta fram den igen lite senare. Jag installerade drivarna som fanns med i "paketet" som man kan tanka hem på CNC-drives hemsida men det var ändå väldigt "struligt".

Tråkigt att höra att du stekte valarna! Nu är jag inte så pålast om Whale2 men den har väl strömbegränsning? Inte F-N ska väl grejerna gå upp i rök då för att man motorn är blockerad. Om Whale'en gjorde det så gör säkert Mammuten det också och då är det definitivt inget att ha... :-(
bobobo

Inlägg av bobobo »

Tja, där är ju strömbegränsning, men den måste ju kylas tillräckligt...
Den är specad 20A, jag hade ställt 15A. Jag hade monterat på en riktigt stor kylfläns men anliggningen var inget vidare, jag orkade inte fila riktigt 100% av "de östeuropeiska försänkningarna" och jag hade ingen kylpasta hemma. Lade dit lite kopparpasta med tanken bättre än inget...
H.O

Inlägg av H.O »

Fortsätter diskusionen i din tråd...
H.O

Inlägg av H.O »

Ojojoj, tre månader utan uppdatering - inte bra.... Arbetet fortsätter men det har inte hänt så mycket som är värt att visa. Tyvärr verkar det som att mina VSD-A är för klena, jag lyckas inte få motorn att accelerera från 0-2000rpm fortare än 0.5s - det kan fortfarande vara en inställningsfråga (det finns MÅNGA inställningar i en VSD-A...) så jag ska testa igen när jag väl har motorerna monterade på maskinen.

Men en backup-plan är nödvändig. Jag köpte ju tre HP-UHU kit och byggde ihop ett av dom för några månader sedan efter vilket det lades åt sidan till förmån för VSD-A. Men nu har jag tillverkat lite monteringsdetaljer etc till dom. Så här ser den första ut:

Bild

Sen har jag satt ihop en dedikerad PC som skall hänga på insidan av dörren till apparatskåpet. Det är en Athlon 64 X2, 2.3Ghz på ett MSI moderkort (med inbyggd grafik faktiskt, vilket verkar fungera), 2GB RAM och ett SANDISK 4GB CF-kort som den bootar XP och och Mach3 ifrån. Alltsammans monterat i ett (ganska) litet Antec Minuet chassi. (Får se om jag behåller CF-kortet eller går tillbaks till vanlig hårddisk)

Sen köpte jag en begagnad 17" skärm av en forum-medlem och tillverkade en frontpanel i svart aluminium, beställde en 17" pekskärm-panel och ett gäng 22mm knappar på EBAY som alltsammans kommer att se ut ungefär så här:

Bild

MPG'n kommer tillsammans med ett C11 breakout-kort från CNC4PC. Skärmen sitter ännu inte fast i panelen eftersom jag väntar på ramen som allt skall monteras i. En snäll arbetskamrat hjälper mig att svetsa ihop den så den bör dyka upp när som helst (förhoppningsvis innan helgen eftersom jag har semester sen).

Reglage för matning- och spindel övermanning är inte bestämt om det blir potentiometrar eller små encodrar. Hur som helst så kommer alla hårdvaruknappar, att "interfejsas" till en CUBLOC som i sin tur pratar med Mach3 över MODBUS. CUBLOC'en kan ses längst upp till höger på den här bilden:

Bild

Övriga funktioner sköts via tangentbordet eller pekskärmen. Blir troligen så att jag pular ihop en ny uppsättning "skärmar" i Mach3 som passar till den här maskinen och för pekskärmsbruk. Det finns en del som lämpar sig för pekskärmar men ingen som jag riktigt gillar.

En Siemens MM440 frekvensomriktare, även den köpt av en forummedlem har också hittat till montageplåten men inga styrsignaler är kopplade ännu.

Som sagt det går frammåt även om det inte syns så mycket. Planen är att få en eller flera axlar i rörelse under semestern som börjar på måndag och varar i tre veckor.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

En liknande lösning som den jag siktar mot... Var på Ebay hittade du touch-panelen och vad fick du böta?

/PeterH
H.O

Inlägg av H.O »

Gå till EBAY.com och sök på '5 wire touch screen' det enda som kommer upp (just nu i alla fall) är det ställe jag köpte på. $75 + $55 = ~815:- betalade jag och svensk moms klarade jag mig undan för dom var snälla att skriva ner värdet (utan att jag bad dom).

Pekskärm är coolt ;-)
H.O

Inlägg av H.O »

Fick ramen till manöverpanelen i Fredags och det hela är tänkt att se ut ungefär så här:

Bild

Ovanför panelen skymtar Antec Minuet chassit.

Ingenting är kopplat ännu så det är en bit kvar (här också...) men jag är rätt nöjd med resultatet så här långt. Helst skulle jag vilja ha ett sånt där rostfritt tangentbord men dom kostar ju så in i....
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Snyggt Henrik :D
Nu fick jag inspiration att göra klart min kontrollpanel.
Per
H.O

Inlägg av H.O »

Hej,
Tänkte det var dags för en liten uppdatering angående läget på det här projektet. Mitt mål var ju att få åtminstånde en axel under CNC kontroll under semestern. Vad kan jag säga....det sprack...rejält...skulle man kunna säga....

Till att börja med så stulade HP-UHU servot rejält och i princip hela semestern gick åt att hitta vad felet var :-( HP-UHU har anslutning för differentiell encoder och det är bra. Men när jag testkörde på bänken så tappade motorn position och servot rapporterar otillåtna tillståndsändringar på encoderingången. Först trodde jag det var att ATMEL CPU'n helt enkelt inte hann med att räkna men specen säger 100-150kHz och jag var inte ens i närheten. På kortet sitter det en SN75115 som omvandlar dom differentiella signalerna från encoder till "vanliga". Denna IC har (eller hade) två små kondingar som är till för att filtrera störningar etc. Min tanke var att öka värdet på dessa men av en händelse så provade jag helt utan kondingar och då plötsligt fungerade det. Jag körde sedan mitt test program i många många timmar med 15 meter encoder kabel liggande rakt ovanpå motorn och det var INGA problem. Men nu var semestern slut...

Glad att det äntligen fungerade beställde jag tre stycken E7P encoders från USDigital, differentiell utgång och 625 linjer vilket så småningom ger mig 1000steg/mm. Fick hem dom, monterade en av dom, och fick precis samma problem som innan. Motorn tappar position och servot klagar på otillåtna tillståndsändringar på encoder ingången....aaarrgh.....

Jag provar och kollar typ ALLT, med terminering, utan terminering, byter drivsteg byter SN75155 IC'n, testar att sätta tillbaka kondingarna jag tog bort innan men INGET funkar. Plockar bort encoder och sätter tillbaka den gamla - då funkar det.

Jag tar kontakt med USDigital och dom säger att jag kanske skadade encodern när jag monterade den (fullt möjligt men inte troligt) och att jag skulle testa med en andra E7P men inte heller den funkar.

Så, jag har testat 2 olika motorer, 2 olika drivsteg och tre olika encodrar och enda gången det inte fungerar är med USDigital encodern. Dom måste helt enkelt vara MYCKET känsligare för störningar än både min Hengstler och AMT encoder som båda två funkar utmärkt. Inte ens genom att mata encodern med ett separat 5V agg fungerar det men så fort jag byter encoder så är det OK.

Så där är jag idag.... På rekomendation har jag frågat om pris på encodrar från Renco och får väl helt enkelt bita i det sura äpplet och köpa nya. Om/när jag får dom skall det bli MYCKET intressant att se om det funkar och i så fall vad USDigital har att säga om saken.

Nästa problem....Köpte ett C11 kort från Arturo på CNC4PC men det visar sig att det inte funkar korrekt. Vissa utgångar slår inte till och F/V omvandlaren för 0-10V funkar inte. Visar sig min LPT-port inte kan lämna mer än nån enstaka mA på vissa pinnar men CNC4PC har skickat någon form av buffertkort som är på väg rån USA nu. Det är tydligen fler som haft samma problem.

Så, idel motgångar...men snart vänder det ;-)

/Henrik.
H.O

Inlägg av H.O »

Då var det hög tid för en uppdatering...

Mina nya encodrar från Renco anlände i veckan. Jag har monterat en av dom på en motor och provkört, allt som allt ca 2 timmar, och dom problemen som fanns med USDigital encodern verkar vara som bortblåsta. ALLT är samma utom just encodern - låt mig säga att jag INTE är impad av USDigital för tillfället.

Nu har jag som sagt bara "lekt" ett par timmar så det kan fortfarande dyka upp problem men det ser ljust ut, mycket ljust. Det blev en dyr läxa...Jag ska provköra ett antal timmar till innan jag kontaktar USDigital men att döma av tidigare korespondans med dom så tror jag inte dom kommer att göra ett SKIT för att rätta till situationen.

Jag har också grejat en del med mitt C11-kort från CNC4PC. Jag fick buffertkortet och det löste problemet med att vissa "pinnar" inte fungerade när jag körde med LPT-porten. Men nu tänkte jag köra med en Smoothstepper så jag kopplade in den för att testa lite. Då visar det sig att med Smoothsteppern så funkar inte C11-kortet vid stegfrekvenser över 17kHz.....fast det står 250kHz på CNC4PC's hemsida.

När jag frågar Arturo så säger han: Nej, nyare C11 kort, från Rev7 och uppåt fungerar inte med Smoothsteppern men äldre kort ska inte vara några problem. (Det finns forfarande ingen info om detta på deras hemsida trots att dom lovat uppdatera sidan). Mitt kort är Rev6 men det fungerar inte....

Efter lite probande med scopet så visar det sig att C11-kortet "sträcker ut" stegpulserna och eftersom Smoothstepperns pulståg har 50% dutycycle i stället för korta pulser som Mach3's LPT-driver så blir utgången från C11-kortet konstant hög när frekvensen når ca 17kHz. Men efter lite trial and error med lödkolven så är kortet nu modifierat och fungerar i alla fall upp till 135kHz vilket är mer än vad jag behöver. Inte heller CNC4PC står längre på min favoritlista- Även om Arturo är "trevlig" att ha o göra med så verkar han ha NOLL koll på de grejer han säljer, rent tekniskt alltså.

Här kommer i alla fall en bild på styrskåpets montageplåt. (Ursäkta den lite ljusa bilden....ny kamera, dålig operatör...)
Bild

VSD-A servona är nu utbytta mot HP-UHU, det tredje servot är det jag provkör med. C11-kortet och Smoothsteppern är monterade, och lite mer kabeldragning är slutförd. Jag har inte velat göra "för mycket" om nu inte encoder-problemet hade löst sig.

Uppe till vänster, bredvid CUBLOC PLC'n sitter ett litet interface kort som kopplar Fault signalen till och från respektive servo till CUBLOCen.HP-UHU servona fungerar på samma sätt som G320/G340 dvs att när dom "faultar" så drar dom fault-signalen låg. Om man kopplat ihop alla tre servona så stannar alla så fort något går fel med ett av dom - vilket är bra. Problemet är att man inte vet VILKET servo det var som orsakade problemet. Med mitt "interface" och lite kod i CUBLOCen så är den biten nu löst.

Ett annat "sido-projekt" är ett litet encoder interface som omvandlar de differentiella signalerna till "vanliga", opto-isolerar och buffrar dom och matar dom till Smoothsteppern. Tanken är att "splitta" signalen från respektive encoder så den går både till servot och till Smoothsteppern. På det viset kan Smoothsteppern, och därmed Mach3, alltid hålla koll på var maskinen är även när motorerna inte har spänning. Dvs, jag ska inte behöva referensköra efter ett nödstopp t.ex. (Obs. Mach3 sluter alltså inte positionloopen, det är bara övervakning).

Gjorde även en lite filmsnutt på motorn "in action" filmad med 420fps. Mach3 var inställt på accelerera motorn till 1800rpm med 180rpm/s², dvs från stillastående till 1800rpm på 167mS.

/Henrik.
Användarvisningsbild
warpcore
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

Fytusan det börjar ta sig alltså! Skönt att det löste sig med encodrarna. US digital är inte för CNC applikationer kan man säga då, genrellt. Grymt seriöst projekt ska bli intressant att följa! Kepp up the good work!!!
H.O

Inlägg av H.O »

Nej, jag vet inte vad det är med USDigital encodrarna, jag har verkligen tömt ut alla möjlighter och precis allt pekar på att den typen av encoder jag köpte (E7P) inte fungerar. Å andra sidan så är jag ju knappast först att använda USDigital till en sån här applikation men....

Tack för uppmuntran, nu ska det nog kunna ta fart på allvar igen. Det är ju iofs vinter igen och kallt i garaget där maskinen står så det dröjer nog ett tag till innan det är "klart" men nu kan jag börja fokusera på att FÅ det klart - hoppas jag.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Varför kör du med Smoothsteppern? Du har ju lpt på datorn som jag kan se. Är det för att du har så många andra signaler till och från plc'n eller är det bara en "hastighets-fråga"?
Skriv svar