Bygga en scooter.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

Tror jag hittade en i en låda från en cd brännare, det är 9 små magnetlindningar under den. plus en ic krets "BA6842FS" men jag får inte loss den från kortet tyvärr.

Jaja får se om jag hinner till skroten imorgon och köpa en generator. Nått märke man inte skall ta?
Användarvisningsbild
Lindqvist
EF Sponsor

Inlägg av Lindqvist »

En Boschare är aldrig fel. Japanska generatorer har ochså gott rykte. Undvik helst Lukas och Magneti-Marelli om du lyckas stöta på någon sådan generator.

Ta en så ny generator som möjligt, dom är effektiva och aningen mindre än gamla. Nackdelen är att dom har integrerad laddningsregulator.

Äldre generatorer upp till början på 80-talet hade ofta separat laddningsregulator med kablar mellan generator/regulator. Det syns på att det sitter en lite större 3-poligt kontaktstycke med flatstift på dom, utöver skruvanslutningen till batteriet. Efter det så kom dom med en kombinerad kolhållare/regulator. Det ser man på den runde svarta plåtkåpan (ca 30mm i diameter) med vit text på generatorens gavel. Dessa regulatorer kan man dock lätt byta ut mot den enklare kolhållaren, som man kan köpa på t.ex Mekonomen. OBS, detta gäller bara för Bosch-generatorer.
evert2

Inlägg av evert2 »

danei skrev:En synkron motor ligger på det varvtal som spänningen motsvarar.
Det var det här jag inte fattade...
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> evert2

Det måste blivit fel med hans skrivande. Det borde vara:
"En synkron motor ligger på det varvtal som frekvensen motsvarar."
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

Så nu funkar min programerare oxå så då borde väl man kunna fixa hastigheten till motorn via en AVR?

Det räcker väl med att fixa en PWM signal? Och sedan nått som känner av vilken hastighet man vill ha? En pott? digital pott?

I min teroi: En I/O >FET >Motorn. och en pott > I/O in? Det verkar nästan för enkelt....

>>Edit vilket värde bör det vara på en digital pott? (om det funkar)
Spectator

Inlägg av Spectator »

Hej
Jag skulle rekomendera att använda suboscillationsmetoden för att styra motorn.
Denna metod är mycket vanlig i industrin.
Det är en mycket enkel metod som kan implementeras både digitalt i en uC, cpld eller fpga, eller analogt med oscillatorer och komparatorer.
Den är uppbyggd av 3 sinus referenssignaler som motsvarar den trefasspänning man vill styra motorn med.
Frekvensen på dessa signaler blir det som styr varvtalet på motorn.

Dessa signaler jämnförs med en triangelvåg med tex. komparator. Varje gång referenssignalen är större än triangelvågen skall en 'etta' ges ut annars 'nolla'. Det hela resulterar i ett fint sinus-pwm mönster.

Triangelvågen måste naturligtvis ha högre frekvens än sinusen för att kunna återskapa signalen.

Ett litet exempel med en fas.
Bild
Euphaz

Inlägg av Euphaz »

Använder du den tekniken i din digitalförstärkare?

Annars kan man ju ha en microcontroller med 3PWM och hämta sinusvärden i en tabell.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> Jonaz

Har din AVR stöd för hårdvaru-PWM så använd den , det är nästa lika enkelt som du tror. Om du pratar om att prova PWM på en "vanlig" motor så räcker det med PWM -> FET -> motor.

>> Spectator (och Euphaz)

Hur ska man kontrollera frekvensen på sinussignalerna från en µC?

Visst finns det lookuptables, men är det kräver ju 3PWM (inte många amå µC som har det?) och är det exakt nog?
Spectator

Inlägg av Spectator »

Hur hade du tänkt att styra motorn med enbart en pwm signal? En synkron motor vil ha växelspänning, i det här fallet 3-fas.
Det skulle gå att driva den på 3-fas fyrkantsvåg dock.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Ja sa ju 3st PWM-signaler. De kan skapa en syntetisk sinusspänning man kan utgå från. Eller?
Spectator

Inlägg av Spectator »

>> $tiff

Nja, inte riktigt vad du sa:
men är det kräver ju 3PWM (inte många amå µC som har det?)
Problemet med att använda 3st hårdvaru pwm är att dom switchar på sammtidigt, detta resulterar i att mellanledsspänningen blir noll en stund och motorn inte får någon ström alls.

Att ändra frekvensen på en sinus från en look-up table är lätt, du ändrar frekvensen du läser av den.

>> Euphaz

Japp, det ska bli något liknande till min digitalförstärkare, fast iställlet för sinus ref, så får det bli PCM från cd-spelaren. Tänkte lägga mig på en samplingsfrekvens runt 1Mhz.
Euphaz

Inlägg av Euphaz »

>Problemet med att använda 3st hårdvaru pwm är att dom switchar på sammtidigt, detta >resulterar i att mellanledsspänningen blir noll en stund och motorn inte får någon ström alls.

Det blir ju bara några hundradelar av hela perioden tills den fasen med lägst spänning slår av igen. När alla är på, kortsluts lindingen, och då händer det där med backströmmarna som är bra (även på DC-PWM m/frihjuldiod), men som jag inte kan förklara :-)

>Japp, det ska bli något liknande till min digitalförstärkare, fast iställlet för sinus ref, så får det >bli PCM från cd-spelaren. Tänkte lägga mig på en samplingsfrekvens runt 1Mhz.

Har själv funderat på en uC, musiksignalen in på A/D, PWM ut. Liten effektiv sub-förstärkare. Så får man ha bipolar amp. för frekvenser >500Hz..
Spectator

Inlägg av Spectator »

Jo, det kommer säkert fungera :)
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> Spectator

Jag syftade på att låta de tre PWM-kanalerna generera en syntetisk sinusspänning, precis som det nedre diagrammet på bilden du själv postade. För att skapa den behöver man lookup för sinus till pulskvoten. Men sen kom jag på att det äter minst lika mycket processortid som mjukvaru-PWM :doh:

>> Euphaz

Sub-förstärkaren låter helt klart intressant! Jag kom på nu att en A/D på en PIC faktist är kapabel att sampla några 100kSamples/s, det bör räcka för en sub iaf :)
Spectator

Inlägg av Spectator »

>>$tiff

Skillnaden blir ju bara att med hårdvaru pwm skulle motsvara sågtand istället för triangelvåg. Man tappar lite i symetrin, men det kommer att fungera.

Min digitalförstärkare, tänkte jag bygga runt en Spartan-3 fpga. Den tar jag emot spdif signalen från cd-spelaren, översamplar till 1MHz och genererar pwm signalen till två h-bryggor som får styra högtalarna. Samma princip fast jag har två separata räknare för att slå av resp. slå på utsignalen.
Tänkte posta lite mer om den när jag har kommit längre.
Skriv svar