Frågor om mosfet
Nu börjar det bli dags för att ta tag i fartreglaget till cyklen igen. Efter lite efterforskningar har jag lärt mig lite mer om mosfetar. Hittade en bra sida om en open source H-brygga. Hämtade lite idéer från det kopplingsschemat och gjorde ett nytt kopplingsschema. Hoppas det funkar bättre denna gången... R2-20 saktar ner tillslaget på mosfetarna för att det inte ska bli shoot-through (fel delar av H-bryggan leder samtidigt en liten stund, kortslutning). D16-31 ser till att mosfetarna kan slå av fort trots R2-20. Strök R2-R20 och D16-31 eftersom jag bara kör 1/4 av H-bryggan (ingen risk för shoot-through).
Tankar mottages gärna!

Tankar mottages gärna!

Ser rätt bra ut, men ge varje mosfet tillbaka sina dioder och resistorer för att förhindra ringningar som peter555 pratar om. Om transistorerna switchar till för fort är det väldigt elakt mot frihjulsdioden och leder till massor av shoot-through för dioder slår inte av med en gång. Dioderna för avstängning är bra att ha, minskar förlusterna vid frånslag. 1N4148 funkar säkert om du inte får tag i de som de använde i schemat.
En annan sak: PIC har väl hög utgångsimpedans när den slås på? En pull-up till +5 borde du ha i alla fall, men lämnar kvar problemet att om +15 startar före +5 blir det full gas till +5 har kommit upp. Jag skulle ha valt en icke-inverterande mosfet-driver och satt en pull-down på ingången i stället.
Elektrolyten på ingången ser väldigt klen ut och kommer antagligen explodera av rippelströmmen. Hur mycket ström ska kretsen kunna ge till motorn?
Regulatorerna bör få ett RC-filter på ingången, det enda dina 0.33uF kommer göra om man kopplar så där är att injicera switchtransienter i dina jordar.
En annan sak: PIC har väl hög utgångsimpedans när den slås på? En pull-up till +5 borde du ha i alla fall, men lämnar kvar problemet att om +15 startar före +5 blir det full gas till +5 har kommit upp. Jag skulle ha valt en icke-inverterande mosfet-driver och satt en pull-down på ingången i stället.
Elektrolyten på ingången ser väldigt klen ut och kommer antagligen explodera av rippelströmmen. Hur mycket ström ska kretsen kunna ge till motorn?
Regulatorerna bör få ett RC-filter på ingången, det enda dina 0.33uF kommer göra om man kopplar så där är att injicera switchtransienter i dina jordar.
Tackar först och främst för de konstruktiva kommentarerna!
1. Tar tillbaka schottkydioderna och motstånden till mosfetarna...
2. Lägger till ett "säkerhetsrelä" som styrs av picen, så motorn bara kan få ström när picen är igång. Kan även vara bra om mosfetarna smälter ihop och leder hela tiden (har hänt...).
3. Kretsen ska kunna leverera 40A kontinuerligt. Fartreglaret jag utgick från klarar 160A kont. och där räcker det tydligen med 1200 uF på elektrolyten.
4. 0,33 och 0,1 uF på LM78xx tog jag direkt från databladet, men ett RC-nät är kanske inte fel.
Vad ska jag ha för värde på R och C i RC-filtret?
1. Tar tillbaka schottkydioderna och motstånden till mosfetarna...
2. Lägger till ett "säkerhetsrelä" som styrs av picen, så motorn bara kan få ström när picen är igång. Kan även vara bra om mosfetarna smälter ihop och leder hela tiden (har hänt...).
3. Kretsen ska kunna leverera 40A kontinuerligt. Fartreglaret jag utgick från klarar 160A kont. och där räcker det tydligen med 1200 uF på elektrolyten.
4. 0,33 och 0,1 uF på LM78xx tog jag direkt från databladet, men ett RC-nät är kanske inte fel.
Vad ska jag ha för värde på R och C i RC-filtret?
2: Låter som en enkel lösning
3: Vad var orginalkretsen tänkt att matas från? Ju längre kablar och större induktans desto elakare mot elektrolyten. Vilken frekvens har du tänkt för PWM:en? Blir lättare för elektrolyten ju lägre frekvensen är. Men du kan ju bygga den och köra lite och se om kondensatorn blir varm och i så fall ta fler och parallellkoppla. Låg ESR bör det vara.
4: Beror lite på strömförbrukningen hos pic-kretsen och gatedrivarna. Du kan använda samma RC-krets för båda regulatorerna. Tanken med den är att filtrera bort höga frekvenser då regulatorerna har ganska dålig undertryckning av höga frekvenser. Men kanske 10 ohm om spänningsfallet inte blir för stort och en 100uF eller större elektrolyt med låg ESR.
Layouten för switchkretsen kan vara rätt kritisk, switchtransistorer, frihjulsdiod och ingångselektrolyt(er) bör vara så nära varandra som möjligt och kontrollkretsens jord ansluts så direkt som möjligt till fetarnas source.

3: Vad var orginalkretsen tänkt att matas från? Ju längre kablar och större induktans desto elakare mot elektrolyten. Vilken frekvens har du tänkt för PWM:en? Blir lättare för elektrolyten ju lägre frekvensen är. Men du kan ju bygga den och köra lite och se om kondensatorn blir varm och i så fall ta fler och parallellkoppla. Låg ESR bör det vara.
4: Beror lite på strömförbrukningen hos pic-kretsen och gatedrivarna. Du kan använda samma RC-krets för båda regulatorerna. Tanken med den är att filtrera bort höga frekvenser då regulatorerna har ganska dålig undertryckning av höga frekvenser. Men kanske 10 ohm om spänningsfallet inte blir för stort och en 100uF eller större elektrolyt med låg ESR.
Layouten för switchkretsen kan vara rätt kritisk, switchtransistorer, frihjulsdiod och ingångselektrolyt(er) bör vara så nära varandra som möjligt och kontrollkretsens jord ansluts så direkt som möjligt till fetarnas source.
Originalkretsen är tänkt till battle-robotar och således batteridrift.
Jag kommer inte ha så hög frekvens på PWM:en, under 1 kHz. Lite lugnare och skönare, tror inte jag störs av ev. ljud, fartvinden maskerar dem...
Lite uppdaterat. Lagt till RC-filter, tagit tillbaka schottkydioderna och motstånden på gate:arna och lagt till ett relä som aktiveras från PIC:en.

Jag kommer inte ha så hög frekvens på PWM:en, under 1 kHz. Lite lugnare och skönare, tror inte jag störs av ev. ljud, fartvinden maskerar dem...
Lite uppdaterat. Lagt till RC-filter, tagit tillbaka schottkydioderna och motstånden på gate:arna och lagt till ett relä som aktiveras från PIC:en.