Bläckstråle direkt på PCB

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Jag har aldrig etsat något PCB själv men är sugen på att testa. Har följt era försök här med bläck men det verkar lite svårt att få till.
För att komma igång letade jag lite på nätet och hittade:
http://www.fullnet.com/u/tomg/gooteepc.htm
Där man skrev ut med laserskrivare på fotopapper avsett för bläckstråleskrivare och sedan värmde fast tonern på pcb med ett strykjärn.

Det är säkert fler som testat det på forumet.

I vilket fall som helst testade jag med följade resultat:

Bild

Observera att det är med ett kretskortsmönster som jag bara laddade ner som test så bortse från att det är spegelvänt etc.
Sedan är det mitt första försök så jag var väl lite slarvig med värmningen ute i ena kanten.
Det finns lite pappersrester kvar men de ligger ovanpå tonern och bör väl inte vara något problem. En gammal eltandborste var ganska bra att rensa mellan banorna.

Min fråga är, ursäkta lånet av tråden, vilken etsningsmetod som är bäst för en nybörjare, givet att ovanstående metod att belägga mönstret på pcb används?
Aspekter att beakta:
- möjlighet att kunna utföra etsningen i t.ex. ett badrum utan att riskera att man permanent förstör (fläckar) något.
- enklast hantering före och efter. (t.ex vad göra av restprodukter)
- andra saker att tänka på som en novis inte kanske tänkt på...
bearing

Inlägg av bearing »

Finns en tråd om tonermetoden.
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... hp?t=11805

Det där ser ju bra ut. Jag har använt en lamineringsmaskin och det blev sämre resultat, andra har dock lyckats. Vad är det för temperatur på strykjärnet?

Metoden som den här tråden handlar om verkar ju dock ännu enklare.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det ser ju bra ut! :)

Det här med etsmetoder har det skrivits massor om. Kika i Guider/FAQ-delen. MadModder har beskrivit en väldigt bra etsmetod här. (Bläddra ner lite på den sidan.)

edit:
Hittade en annan tråd som kan ge fler tips på hur man kan etsa:
Såhär etsar jag, hur gör ni?

Här finns också mycket intressant om alternativa kretskortsmakar-metoder:
TFT to PCB, Kretskortsexponering med TFT skärm
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Tack för tipsen... Är det någon fara för fläckar av natriumpersulfat? Och i mindre mängder, kan man spola ut det i avloppet? Eller var gör man av restprodukten?

Temperaturen på strykjärnet? Tre pickar! Värmde väl någon halvminut-minut så det blev ganska hett...
Körde med Canon glossy photo paper "Everyday use"
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

På kläder och andra mjuka material kan det bli fläckar. Troligen även på de flesta golv och tapeter. Men tar man det försiktigt så blir det inget stänk.

Om man späder mindre mängder etsvätska (natriumpersulfat) med mycket vatten så går det att hälla ut, men det är inte att rekommendera. Blanda istället så lite som möjligt. Efter användning och när det svalnat så kan man förvara det i flaskor. Men skruva inte åt korken! När man samlat på sig några flaskor (PET och glasflaskor går bra) så tror jag att man kan lämna in dem på någon återvinningstation/miljöstation.

Natriumhydroxid kan man däremot hälla ut i avloppet eftersom det är samma innehåll som i kaustiksoda. Men koncentrationen får inte vara för stark eftersom det istället kan täppa till avloppet.
nanopile

Inlägg av nanopile »

Provade just att värma en aluminumprofil jag hadde droppat lite bläck på för några dagar sedan.
Andvände spisplattan och värmde tills vattenstänk hoppade över ytan på profilen o formade små bollar som till slut rammlade över kanten ner på plattan eller spisen.
Det var tempmätningen.

Just det bläcket jag tappat var fortfarande vattenlösligt efter kylning men strecket jag dragit något år tidigare på baksidan var vattenfast, det kommer från en vattenfast OH-penna ser jag nu.
Mysterium löst lol. :)

Men what the heck, i absolut värsta fall får man väl pressa ut bläck ur sådana pennor om det nu påstås av skrivarföretagen att det inte går.

---- Slut på vettig läsning -----

Enligt dem finns det inget som fungerar till något alls utom att ge dem pengar men skriva ut (ens) på papper går inte, måste stå en konsult med sten som blandar bläck on demand för 1600:- per timme, och en till för att placera ut det för hand med 4 minutes betänketid mellan varje pixel.
Bah, #!@%&!!()=#"#! stövlar, så, nu blev det sagt, kanske bara jag som har extrema ideer o inte kan se ordet omöjligt som andvändbart ord.
Inte deras fel att jag har fantasi om jag tänker efter.
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

Kollade innan idag vad kommunen vill att man skall göra med natriumpersulfat som är över sedan etsning.

Åker man till Bubbetorp som är våran soptipp/återvinningstation/miljöstation så kan man lämna det där gratis.
Flaskan/behållaren skall vara uppmärt med vad som är innehållet.
nanopile

Inlägg av nanopile »

Såhär står det på kjells etspulver:

Artikelnummmer: 89409

Förbrukad etsvätska lämnas till miljöstation. Märk med o-organisk laboratorieavfall, innehåller: Natriumpersulfat och koppar.

Noterade btw att det blir mer detaljskärpa på ett OH bald än ett vanligt papper med min bläckskrivare (på skrovliga ytan).
Som någon sade så tror jag att slipning av kopparn borde ge någon effekt på bläcket.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Visst blir det bättre detaljskärpa. Pappret suger åt sig bläcket vilket gör att det alltid flyter ut lite och det kan man märka av i vissa fall.
nanopile

Inlägg av nanopile »

Har fått tag på rätt bläck tror jag.
Hörde av mig till Staedtler i Tyskland o de kontaktade en representant i Sverige som ringde mig på mobilen.
Killen tyckte det verkade intressant och mailade en kille på Matton om mig o vad jag behövde så att mattonkillen kunde ta hem det åt mig.

Tyvärr så hadde mattonkillen dåligt med tid så jag ringde Svanströms någon dag senare o ansvarige killen där hadde också mycket o göra men skulle titta på om han kunde få tag på de artikelnumer jag frågade efter.
Ett par dagar senare när dessa butiker inte gjort för mycket så ringde jag till Staedtlers lager i Danmark, efter en minut så säger hon som svarar att hon kan skicka alltihop som prov omedelbart.

Ringde svanströms o matton o berättade att de inte behövde leta mer, och fick veta att Staedtler är underbara att jobba med :)
Jo, jag kan inte annat än hålla med, kristallklar och omedelbar reaktion från deras sida hela tiden.

Så nu väntar man att posten ska ringa på dörren o sedan är det bara o testa färgen i printern :)
Kikade lite på hur jag måste bygga om printern för o få igenom 1.55 mm laminat
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Killen på Digiview var också väldigt hjälpsam ..ända tills det visade sig att bläcket inte var vattenfast. Hoppas du har mer tur.

Tyckte namnet Staedtler verkade bekant, men efter lite googling så förstod jag varför: De gör även blyertspennorna man använde dagligen i skolan. :D

"Kikade lite på hur jag måste bygga om printern för o få igenom 1.55 mm laminat"

Jag funderar på att göra den stora valsen på min bläckstråleskrivare höj och sänkbar med två servon. Då kan man enkelt använda olika laminat-tjocklekar. Men än så länge jobbar jag med TFT-UV-boxen. Den har tagit mycket tid, men jag anar målet långt där framme..... :)
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

För länge sedan så pillade jag lite med bläckstråleskrivare som skrev ut nummer på parkeringsbiljetter innan dom rullades upp på rullar. Skrivhuvudena styrdes av en 486a.

Problemet med det lösningsmedelbaserade bläcket som användes var att om bläckstråleskrivarna hade varit avstängda en längre tid så var det ett helvete att få gång dom igen. För att lösa upp bläcket som hade torkat så fick man använda ett starkt lösningsmedel(Xylen och/eller någon annat giftigt?) och det tog en bra stund innan man fick igång skrivarna.

Så därför tror jag att om ett lösningsmedelbaserat bläck torkar i skrivhuvudet på en skrivare som använder vattenbaserat så kommer man aldrig att få gång den igen.

Men jag får hoppas på att jag har fel för det hade varit ylle om det gick att skriva direkt på laminatet.
nanopile

Inlägg av nanopile »

Xylen, hmm, vad andvänder man idag?
Har ett printerhuvud där det röda kleggat igen efter att jag kört det torrt länge.
Provade med ammoniak men det gav oxid eller nått på guldkontakterna.
Nån som har en aning hur man får bort oxiden med?
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Xylen löser upp plast så det är inte så bra att ha det i skrivhuvudet..

Det kanske går att fylla en färgpatron med sprit för att lösa bläcket.
Senast redigerad av BEEP 31 januari 2007, 17:12:43, redigerad totalt 1 gång.
nanopile

Inlägg av nanopile »

Provade, funkade sisådär blev rött på papperstussen iaf, kanske får fylla från insidan istället.
Tryckluft hjälpte tyvärr inte, kanske har pajat den helt nu.
Nåja, då kan man ju öppna den :)
Skriv svar