Det råd man kan ge till folk i allmänhet är att enbart köpa batterier och laddare (och i nån mån det som använder energin i batterierna) från tillverkare och/eller återförsäljare som har ett hyggligt rykte de är måna att inte skända.Prins Valiant skrev: ↑8 september 2023, 18:03:09Frågan är hur den vanliga, icke tekniskt intresserade användaren, vet att de använder riktiga grejer. Vi här på forumet vet att några 10-dels volt för mycket är farligt. De stora säljarna av batteriprodukter har ett tungt ansvar inför sina kunder, att du som kund skall veta att de bara säljer riktiga grejjor.
Kommer ihåg för ca 8 år sedan var det ju flygförbud för en ny modell av Samsung smartphones, för de kunde självantända!
Självklart så har t.ex. de stora mobiltillverkarna väldigt mycket att förlora ifall det skulle uppdagas att deras mobil/laddare startat en brand. Detsamma gäller de stora tillverkarna av batteridrivna verktyg. Men jag skulle nog vilja påstå att även återförsäljare har ett rykte de nog vill vara måna om. Därför lär det vara klart bättre att köpa sånt hos t.ex. Kjell&co eller Biltema än random säljare på Amazon eller AliExpress.
Undantaget är väletablerade tillverkare/märken/kedjor som är nära att gå i putten utan nån sannolik köpare. Tänker på t.ex. hur Siba och Expert gick i putten. Om ledningen osv vet att slutet är nära så kanske de skjuter på detta slut ett tag genom att sänka kvalitetskraven på grejer som köps in. Tveksamt om de skulle köpa in rent farliga produkter dock...
Angående elcyklar så undrar jag om det inte vore läge att ta fram elcykel / elkonverteringssats som använder batterier avsedda för elverktyg? Dvs man köper en elcykel eller elkonverteringssats och väljer t.ex. adapterplatta för batterier från Makita, Ryobi eller vad man nu vill välja. Så länge man håller sig inom samma maxström som motsvarande elverktyg använder, och har koll på hur elverktygen övervakar temperatur, så lär väl säkerheten bli rätt bra.
HOT TAKE som kidsen säger: Detta kanske kan bli nästa grej EU kan tvinga fram branschstandard på? EU tvingade ju mobiltillverkarna att enas om USB (även om det väl blev så att de frivilligt enades för att slippa processen med myndighetsregler). Nästa steg borde kunna vara batterier för elverktyg och elcyklar.
Jämför också att EU har krav på standardkontaktdon för laddning av elbilar, så Tesla i Europa har samma kontaktdon som icke-Tesla har i USA. (Sidospår: Tesla lär nyss ha släppt specen/användningen på sitt eget kontaktdon/laddstandard fri och det verkar som att USA sakta övergår till att standardisera kring detta. Det ska tydligen också gå att ladda icke-Tesla på Teslas egna laddstationer, eller så är det iaf på gång).