Brandfara hemelektronik?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Prins Valiant

Re: Brandfara hemelektronik?

Inlägg av Prins Valiant »

Prins Valiant skrev: 13 augusti 2023, 12:28:28 Men idag har vi elsparkcyklar, billiga elcyklar, billiga elverktyg, leksaker, drönare, hooverboards där vi ser att flera bränder har uppstått. Apparater med dåliga, billiga batterier i kombination med billig laddare. Och ägarna till dessa förstår inte risken när LiPo - batteriet börjar bli gammalt, trött och sväller och skall lämnas till batteriåtervinning. Sådana saker som jag räknat upp skall definitivt laddas mitt på ett betonggolv!
Ja, nu kan vi läsa om branden i Norrköping där 150 personer evakuerades. Utredningen visar att troligtvis startades den vid laddning av en elsparkcykel.
Den laddades i en lägenhet och tog eld. Intill fanns en sprejburk som exploderade i värmen från batteribranden.

Just sådana här billiga, knappt EU-märkta kinesiska elsparkcyklar är tickande brandbomber i våra hem.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Visst händer det att jag sätter mobilen på laddning över natten, men jag försöker att undvika det.

All laddning och i synnerhet lite "större" laddningar, av lite större batterier än dom i mobilen, försöker jag att göra på en plats där en eventuell brand inte kan sprida sig. Jag försöker också ha laddningen under uppsikt.

Batterier kan orsaka brand, men det kan även laddaren. Lite större batterier laddar jag på en plats omgiven av cementväggar och ett brandsäkert tak. Jag förvarar och transporterar lite större batterier i metallväskor. Även om risken vid förvaring inte är så stor som vid laddning eller vid stor belastning.

Jag har inte råkat ut för något allvarligare tillbud med batterier eller laddare än att batterier har svällt upp. Det har inte blivit värre än så efter att laddningen har avbrutits.

Att ladda en elsparkcyckel, intill sprejflaskor, utan något omgivande skydd och i ett flerbostadshus med lättantändliga väggar? Borde inte det rubriceras som att framkalla fara för andra?

Lite respekt för batterier och hantering av batterier skadar nog inte.

/Pi
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Vad tror ni gjorde störst skada, batteriet eller sprajburken?
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

säter:

Jag tror att det var kombinationen. Men lite beroende på vad det var i sprejburken/burkarna. Om innehållet brann bra och spreds, brinnande i rummet så var det nog "pricken över i". Det kan ju ha varit butan i sprejburkar. Jag har några sådana stående ibland, men jag brukar inte ladda batterier intill dom. Jag har inte testat, men om man upphettar en sprejflaska tills den börjar spruta ut innehållet, som då antänds så blir det nog ungefär som en blåslampa.

Men, det var nog nästan säkert ändå batteriet, troligen under laddning, som startade det hela. Med bara batteriet hade det kanske blivit ett långsammare, hanterbart förlopp. Om man förutsätter brandvarnare som väckt sovande när det började brinna och att det fanns brandsläckare.

Jag har ett svagt minne av att en brand startade för något år sedan efter att någon ställt eller "glömt" en sprejburk på spisen.

Jag har ett erkännande här. Ganska nyligen skulle jag sprejmåla lite och hade två nästan tomma burkar. Jag la dom i solen så att dom skulle värmas upp. Men, jag la dom i skottkärran (av metall) och ganska långt från någon byggnad.

Vi hade en mindre dispyt för ganska länge sedan när jag placerade en brandsläckare låttåtkomligt i en hall, intill köket. Det var fult och den borde in längst in i en garderob, tyckte någon. I det fallet var jag kompromisslös.

Den "anekdoten" påminner mig om detta.

230907_brandredskap.jpeg
/Pi
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Elman

Inlägg av Elman »

Läs lite brandutredningar googla och läs fakta inte tidningars lösedlar värdera det egna resultatet. Torktumlare kaffebryggare lysrör har toppat tidigare . kickbicke elcyklar med billigaste kinaladdren ärver tronen. det laddas 10.000 skruvdragare /tigersågar på byggen varje dag ,men det brinner sällan..varför ? bättre skit helt enkelt..
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nä, Laddning av Litium batterier är helt ofarligt, så länge man använder riktiga grejjor.
Finns andra saker som är betydligt farligare.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det finns dessutom olika varianter av litiumbaserade laddningsbara batterier som har avsevärd skillnad i brandfarlighet. Minns inte detaljerna om vilka som är vilka, men LiFePo4 (eller vad de heter?) ska väl vara säkrare än vad som nu satt (sitter?) i elbilar, men tål å andra sidan inte lika hög toppström. Misstänker att t.ex. mobiler har kanske dessa något säkrare celler, medan elverktyg vill nog ha varianten som tål hög toppström.
Prins Valiant

TomasL skrev: 7 september 2023, 21:52:30 Nä, Laddning av Litium batterier är helt ofarligt, så länge man använder riktiga grejjor.
Finns andra saker som är betydligt farligare.
Frågan är hur den vanliga, icke tekniskt intresserade användaren, vet att de använder riktiga grejer. Vi här på forumet vet att några 10-dels volt för mycket är farligt. De stora säljarna av batteriprodukter har ett tungt ansvar inför sina kunder, att du som kund skall veta att de bara säljer riktiga grejjor.
Kommer ihåg för ca 8 år sedan var det ju flygförbud för en ny modell av Samsung smartphones, för de kunde självantända!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det laddas väl flera tiotals miljoner batterier varje dag här i landet, hur många bränder blir det, 2 per år eller nått sånt.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

>Det laddas väl flera tiotals miljoner batterier varje dag här i landet, hur många bränder blir det, 2 per år eller nått sånt.

Lite gammal information, från 2019.
Bränder orsakade av el‑cyklar
I rapporten framgår det att antalet bränder och tillbud där el-cyklar har varit inblandade ökade från 2018 till 2019 med 5 till 15 för el-cyklar och från noll till 9 för el-sparkcyklar.
https://www.kammarkollegiet.se/vara-tja ... -el-cyklar
Elsparkcyklar orsakar allt fler bränder
Antalet bränder orsakade av litiumjonbatterier har ökat de senaste åren och självantändande elsparkcyklar står nu för den tydligaste ökningen.
https://www.dn.se/ekonomi/elsparkcyklar ... r-brander/

Lite mer aktuell statistik, som också visar trenden
106 bränder 2022.
Antal bränder i eltransportmedel i Sverige under 2022
2022 inträffade totalt 106 bränder i olika eltransportmedel, helt eller delvis drivna med el. Sparkcyklar stod för 38 bränder, följt av brand i 23 personbilar och 20 elcyklar. Bränder i sparkcyklar ökar medan hoverboards minskar.
https://firefighters.se/2023/08/06/eltr ... nder-2022/
I statistiken saknas dessutom alla de otaliga tillbud där räddningstjänsten inte behövdes.
/Pi
Prins Valiant

Inressant utveckling vad man tycker om riskerna. För ca 10 år sedan började jag flyga eldrivna modellhelikoptrar. Bra, effektiva LiPo batterier. Man använde bra balanserad laddare med display. Som användare höll man koll på när batteriet började svälla, bli onormalt varmt eller tappade laddningskapacitet. Ett svullet batteri kasserades.
Skrevs många artiklar kring elektriskt modellflyg, att man alltid skulle använda brandsäkra påsar eller andra brandsäkra kapslingar, ifall laddningen skulle orsaka brand. Jag skulle aldrig ladda ett sådant batteri utan viss tillsyn.
Nu laddas elcyklar, elsparkcyklar, drönare utrustade med mer kraftfulla LiPo batterier utan respekt eller kunskap om vad som kan hända. Jag tror knappt man skulle reagera ifall batterikapslingen skulle spricka.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ja, typ 100 incidenter på kanske 100 miljoner laddningar, typ.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

I Norrköping fick ca 150 personer evakueras.

Om man kan minska ca 60 bränder om året i Sverige, som orsakas av sparkcyklar eller elcyklar, till hälften, med lite kunskap och lite sunt förnuft så är det väl värt det?

/Pi
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Men fortfarande, 100 bränder av 100 miljoner, det är en rätt liten risk, dvs det är ofarligt att ladda.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Ofarligt är det ju bevisligen inte, om än relativt låg risk.

Men det man måste göra är ju framförallt att få importörerna att ta ansvar, problemet uppkommer ju framförallt när nån firma tar in "billigt skräp".
Skriv svar