enkel mekanisk cad ?
- Klas-Kenny
Re: enkel mekanisk cad ?
Nej, den måste inte vara "fully constrained".
Det är som du säger, att allt är måttsatt eller förankrat på ett eller annat sätt mot någonting annat.
Det går fint att bara rita en godtycklig form på godtycklig plats med godtycklig storlek utan en enda måttsättning eller annat.
Problemen uppstår senare, när man går tillbaka och ändrar någon annan dimension i en tidigare sketch eller extrusion.
Har man gjort sina constraints "rätt" så följer allt efterföljande med och blir bra direkt. Har man missat constraints så kan det bli lite vad som helst om man ändrar andra dimensioner.
Sen exakt hur man constraintar på bästa sätt finns nog inget annat sätt att lära sig än via erfarenhet. Finns ju många sätt att uppnå samma resultat vid ett visst tillfälle. Bara för att man har constraints på allt betyder inte det att det kommer att bli bra vad man än gör för ändringar....
En grundregel är att försöka få det så att ett mått bara ska förekomma en gång, och sen allt annat som är beroende av det måttet använder andra typer av constraints (parallell, offset, centrerat, avstånd ifrån och allt vad det kan vara). Så att man kan ändra grundmåttet sen och allt som beror av det, följer med.
Det är inte lätt i början, men man blir bättre på det ju mer man håller på.
Det är som du säger, att allt är måttsatt eller förankrat på ett eller annat sätt mot någonting annat.
Det går fint att bara rita en godtycklig form på godtycklig plats med godtycklig storlek utan en enda måttsättning eller annat.
Problemen uppstår senare, när man går tillbaka och ändrar någon annan dimension i en tidigare sketch eller extrusion.
Har man gjort sina constraints "rätt" så följer allt efterföljande med och blir bra direkt. Har man missat constraints så kan det bli lite vad som helst om man ändrar andra dimensioner.
Sen exakt hur man constraintar på bästa sätt finns nog inget annat sätt att lära sig än via erfarenhet. Finns ju många sätt att uppnå samma resultat vid ett visst tillfälle. Bara för att man har constraints på allt betyder inte det att det kommer att bli bra vad man än gör för ändringar....
En grundregel är att försöka få det så att ett mått bara ska förekomma en gång, och sen allt annat som är beroende av det måttet använder andra typer av constraints (parallell, offset, centrerat, avstånd ifrån och allt vad det kan vara). Så att man kan ändra grundmåttet sen och allt som beror av det, följer med.
Det är inte lätt i början, men man blir bättre på det ju mer man håller på.
Jag ska ta och posta ett screenshot sen och så kanske nån som tänker cad-mässigt kan förklara hur jag borde ha gjort..
Ja, jag kan ju hitta var det är fel, men förstår inte hur jag ska lösa det.
En enkel figur typ en kvadrat eller en cirkel är ju enkel, men när man börjar ha en oregelbunden form är det svårt att hitta nåt att "låsa" mot.
Men jag kämpar vidare, jag vill verkligen lära mej detta.
Du kan använda låset för att testa dig fram, lås ner (fixera) några misstänkta linjer i skissen och se om du får låssymbolen på skissen i trädet.
Om du vill hålla skissen fast mot origo, rita ett par hälplinjer/konstruktionslinjer som är vinkelrätt mot något annat i din skissen och tvingas korsa origo.
Ja, men det är inte så lätt på en oregelbunden form, jag har sett i tutorials när man sätter vinklar och radier, men då utgår man ju från en ritning som har dom värdena redan.
Aha så problemet är att hitta på måtten?
Det är vad en konstruktör gör, hittar på.
Det är vad en konstruktör gör, hittar på.