Routern har fått snurren?!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Min adapter till DI-604 dog också. Exakt samma fel. Spänningen sjönk till ca 2V under belastning. Matade med mitt labbagg, tills routern gav upp den också.

Jag har gjort av med en DI-604, farsan har gjort av med en DI-804 och en DI-604, en polare har gjort av med två DI-604. En arbetskompis har två döda DI-604. I källaren satt förut en 24-portars switch min ISP monterat. D-link. Den dog. Jag gillar inte D-link... ;)
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Ett standardfel på själva DI-604 -routern om den matats med lite felaktig spänning, är en skyddsdiod som sitter precis vid 5v intaget.
Den ger gärna upp efter ett tag..
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Om man matar den med exakt 5V, och den låser sig, och sen öppnar man skalet och blåser med en fläkt på de varma IC-kretsarna, och den funkar efter det, så är det ju inte dioden det är fel på. Om routern sen efter ett tag iaf ger upp, trots att det går 5V överallt dit det ska på kortet, så är det väl inte då heller dioden som lämnat in...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Precis. Men man blir nyfiiken på vad det är som gör att burkarna ger upp. Kanske är det så att den "slits ut" pga värmen. Dvs att komponenterna inte är dimensionerade för att ha 50-60°C dygnet runt.

Vore intressant att köpa två likadana D-Link-burkar och sätta fläkt i den ena och täppa igen den andra (för att skynda på förloppet). Sedan göra samma sak med två t.ex Linksys-burkar och se vilken som överlever längst.
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

MadModder: ehh.. Jag har inte heller sagt hur dina gick sönder.

Men strular strömförsörjningen så är det lätt att den drar med sig dioden också, som normalt bryter ner i kortslutande länge som sig bör.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Sant. :)

BTW, jag har en linksys :D
Skriv svar