Fotodetektor problem
V-switchen fungerar som så att när man vill stänga av strömmen slår man på den lilla thyristorn (rättare kopplar in lilla kondensatorn). Eftersom spänningen i den lilla kondensatorn är högre än i den stora (den är ju halvt urladdad när man vill stänga av) så kommer den första thyrisorn bli backspännd och bli blockerad. Dock kommer den lilla kondensatorn fortfarande vara inkopplad men eftersom den har så liten kapacitans så kommer den snabbt att bli urladdad.
Toppströmmen som man får ut från en kortsluten konding är till stor del också beroende på den inre resistensen gissar jag på. En elytkondensator med stor kapacitans brukar generellt ha en lägre ESR och kortsluts (vilket det väl handlar om i en coilgun) 2 kondingar som skulle ha haft olika esr så lär den med låg esr kunna ge all lagrad eneri ifrån sig under en kortare tid än en med hög esr då resistensen hindrar att hur mycket ström som helst kommer igenom. Den med låg esr bör då ge en högre toppström ifrån under en kortare tid än en med lägre som ger lite lägre toppström fast under aningen längre tid då resistensen hindrar den från att ge ifrån sig mer.
Detta är en teroi jag har så har jag helt fel i detta får någon gladeligen rätta mig.
Detta är en teroi jag har så har jag helt fel i detta får någon gladeligen rätta mig.
Ok, tackar då har man fått lite mer kött på benen!
Men hur mycket ska tyrsistorn klara? Alltså bara en uppskattning så jag inte köper 2st för typ $100 styck och märkt att det räckt med 2st för typ $25.
Kan de räcka med 1200V / 510A?
Går det på något sätt att mäta strömmen i en kondensator?
Men i Vswitchen varför är det 2st spolar mitt i allt?
Och det råkar inte vara någon som säljer 2st tyrsistorer?
//Emil
Men hur mycket ska tyrsistorn klara? Alltså bara en uppskattning så jag inte köper 2st för typ $100 styck och märkt att det räckt med 2st för typ $25.
Men i Vswitchen varför är det 2st spolar mitt i allt?
Och det råkar inte vara någon som säljer 2st tyrsistorer?

//Emil
rehn: Spolen är uppladdad med en väldigt kraftig ström, denna kommer att vilja fortsätta gå även efter att lilla kondensatorns spänning sjunker under 0V. Följdaktligen kommer kondensatorns spänning att sjunka under 0V då strömmen sugs ur. Enligt http://www.coilgun.ru/vswitche.htm så kommer den att nå c:a -1200V ett kort ögonblick.
edit: Citat från sidan "Now in the work of the V-switch comes the most dramatic point: the capacitor, that is intended for a positive charge of 800 volts, has a negative charge of1200 volts. If nothing is done you will become a lucky eye witness of the electrolytic capacitors explosion. I havent seen such an explosion, but they say it is impressive. Capacitor doesnt explode for two reasons: first, it starts discharging very quickly at once through the resistor 300R 1W. Second, till the moment of the critical impulse, the capacitor has been charged over a long period of time up to +800 volts, and the electrolytic dielectric surface on its facing on foil areas acquires sufficient firmness. Then DC/DC converter charges both capacitors again up to +800 volts and the V- switch is ready for the next shot."
Korken: Om du avser schemat jag länkade till ovan så används transformatorerna för att starta tyristorerna. Den ena används för att bara slå på, och den andra använder ett magnetiskt fenomen för att slå på andra tyristorn just då kulan passerat vilket i sin tur snabbt stannar strömmen i spolen. Vill du inte använda spolar kan du använda nån form av optokoppling istället för att styra dessa element.
1200V och 500A lär räcka gott och väl. Den klarar säkert ännu högre peakströmmar.
edit: Citat från sidan "Now in the work of the V-switch comes the most dramatic point: the capacitor, that is intended for a positive charge of 800 volts, has a negative charge of1200 volts. If nothing is done you will become a lucky eye witness of the electrolytic capacitors explosion. I havent seen such an explosion, but they say it is impressive. Capacitor doesnt explode for two reasons: first, it starts discharging very quickly at once through the resistor 300R 1W. Second, till the moment of the critical impulse, the capacitor has been charged over a long period of time up to +800 volts, and the electrolytic dielectric surface on its facing on foil areas acquires sufficient firmness. Then DC/DC converter charges both capacitors again up to +800 volts and the V- switch is ready for the next shot."
Korken: Om du avser schemat jag länkade till ovan så används transformatorerna för att starta tyristorerna. Den ena används för att bara slå på, och den andra använder ett magnetiskt fenomen för att slå på andra tyristorn just då kulan passerat vilket i sin tur snabbt stannar strömmen i spolen. Vill du inte använda spolar kan du använda nån form av optokoppling istället för att styra dessa element.
1200V och 500A lär räcka gott och väl. Den klarar säkert ännu högre peakströmmar.
För att svara på dom frågorna så måste du berätta vilka kondensatorer du tänker använda, både kapacitansen och vilken späning du ska ha samt vilken induktans / resistans din spole har. Då kan man räkna ut vilken peak ström din tyristor måste klara.Korken skrev:Ok, tackar då har man fått lite mer kött på benen!
//Emil
Men troligtvis så räcker den bra.